0
از0 نظر

تنگ روزیه چاشم

    2428
    نمایش

    تنگ روزيه چاشم، تنها يكي از چندين جاذبه طبيعي و خاص موجود در استان سمنان است كه در روستاي کوهستاني به نام «چاشم»، از توابع بخش مهديشهر، قرار دارد. با بازديد از اين جاذبه و در داخل تنگ، شاهد آبشارهاي متعددي خواهيد بود که آب بلندترين آبشار آن از ارتفاع ۲۰ متري به پايين مي غلتد و طراوت دلپذيري در پيرامون خود پديد آورده كه مي تواند به عنوان سوژه خوبي براي عكاسي انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تنگ روزیه چاشم

    طول تنگه روزيه در حدود 1 کیلومتر است و در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا قرار دارد. همچنين، روستای چاشم که در دامنه های جنوب شرقی البرز واقع شده، داراي چشم اندازها و زیبایی های خاصی است که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

    تاریخچه تنگ روزیه چاشم

    از آثار تاریخی در داخل روستای چاشم می توان برج چاشم و چنار دوقلوی قدیمی را نام برد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند. ناصرالدین شاه قاجار در سفر به خراسان از چاشم عبور كرده و از بلدرچین کبک و آفتابگردان های مسیر، بسیار تعریف نموده و چاشم را سرسبزتر و خوش آب وهواتر از فیروزکوه و لار ذکر کرده است.

    ویژگی‌ها تنگ روزیه چاشم

    منظره زیبای مراتع، کوه ها، مزارع، باغ ها و چشمه ها این روستا را به منطقه اي خاص و تماشايي تبدیل کرده است.

    سیمای عمومی تنگ روزیه چاشم

    قرار گرفتن دو کوه بلند و آبشار بین آن این فضا را زیبا و شگفت انگیز کرده است.

    زمان مناسب بازدید تنگ روزیه چاشم

    روستای چاشم بخاطر قرارگرفتن در بین سلسله جبال البرز در فصل تابستان، آب و هوایي خنک دارد و حداکثر دمای مطلق آن در سال 29 درجه سانتی گراد است که 15درجه از حداکثر دمای شهر سمنان پایین تر است و این موضوع باعث می گردد در تابستان جمعیت زیادی از مازندران و سمنان و تهران به این منطقه ی خوش آب وهوا سفر کنند.

    کوه زیبای آرم که در اردیبهشت ماه چمن زار وسرسبز است و با پرندگانش زیبایی خاصی به منطقه می بخشد. همچنين، از دیگر جاذبه های زیبای طبیعی آبشار روزیه است که در مسیر چاشم به دوآب قرارگرفته است.

    پیشنهاد ویژه تنگ روزیه چاشم

    مراتع غنی و حاصلخیز، مزارع و باغات زیبا، تنگ روزیه و آبشارهای آن و همچنین امکان کوهنوردی در کوه های مجاور از جاذبه های گردشگری روستای خرم و سرسبز چاشم است. همچنین، مسیر چاشم به دوآب یکی از زیباترین مناطق سفر به مازندران است که از تنگه ی زیبای خطیرکوه عبور می کند و کوه های بلند مزارع و باغ هاي بسیاری در این منطقه وجود دارد.

    شرایط استفاده تنگ روزیه چاشم

    به دلیل مسیر رودخانه ای تنگه و سختی راه برای کودکان، بهتر است از بردن کودکان خردسال خودداری کنید.

    وسایل مورد نیاز تنگ روزیه چاشم

    بهتر است برای داشتن اوقات فراغتي شاد و مفرح، پوشاک مناسب و صندل های رودخانه اي به همراه داشته باشيد. همچنين، به مسافرانی که قصد سفر از این جاده به مازندران را دارند پیشنهاد می کنیم از ماشین های شاسی بلند استفاده كنند و یا از سالم بودن لاستیک زاپاس خود مطمئن بوده و ترمز های خود را چک کنند چون جاده کوهستانی است، هر چند بخش عمده آن آسفالت خوبی دارد.

    سایر اطلاعات تنگ روزیه چاشم

    چاشم یکی از روستاهای شهرستان مهدیشهر در استان سمنان ایران است. این روستا در فاصلهٔ ۳۸ کیلومتری شمال شهر مهدیشهر و ۵۴ کیلومتری شمال شهر سمنان، در البرز شرقی، در دره خاوری کوه بوردر واقع شده‌است.

    روستای چاشم با مسیری به طول 36 کیلومتر به دوآب سوادکوه متصل می شود و به شهر پل سفید و زیر آب و قائم شهر راه می یابد و این روستا كه مرکز دهستان چاشم نيز هست ۲۱۵0 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

    مردم روستاي چاشم با لهجه چاشمی مازندرانی سخن می‌گویند. این روستا در دامنهٔ دومین کوه مرتفع استان سمنان به نام نیزوا (۳۸۱۰ متر) واقع شده و کوه های مرتفع آن را از نواحی داخلیِ استان سمنان و مازندران جدا کرده‌است. بارندگی سالانه درگذشته ۴۹۷ میلیمتر بوده که در این ۱۰سال بعلت خشکسالی به۲۹۵ میلیمتر رسیده‌است.

    رودهای چاشم و نواحی غربی آن پس از پیوستن به تلار قائم شهر و رودهای شرقی آن پس از پیوستن به تجن ساری به دریای مازندران می‌ریزد. چشمه تنگه روزیه در شمالی‌‌ترین نقطه شهرستان سمنان، بین استان سمنان و مازندران قرار دارد. میزان آبدهی چشمه مذكور به طور متوسط براساس آمارهای موجود در حدود 700 لیتر در ثانیه است. این آب پس از گذشتن از تنگه روزیه به صورت رودخانه جاری می‌شود و پس از گذشتن از منطقه خطیركوه به استان مازندران می‌ریزد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    این تنگه در مسیر چاشم خطیرکوه واقع شده است این مسیر برای کسانی که قصد سفر از سمنان به مازندران را دارند می تواند جالب توجه باشد زیرا مسیر شهمیرزاد به چاشم و سپس خطیر کوه مسیری کوهستانی و زیباست.تنگه روزیه در این مسیر حدود 20 کیلیومتر بعد از چاشم در مسیر خطیرکوه در سمت چپ جاده قرار دارد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    تنگ روزيه چاشم سمنان تنگ روزيه تنگ چاشم تنگ سمنان روزيه تنگ تنگ چاشم روزيه سمنان چاشم تنگ چاشم روزيه چاشم سمنان سمنان تنگ سمنان روزيه سمنان چاشم تنگ روزيه چاشم تنگ روزيه سمنان تنگ چاشم روزيه تنگ چاشم سمنان تنگ سمنان روزيه تنگ سمنان چاشم روزيه تنگ چاشم روزيه تنگ سمنان روزيه چاشم سمنان روزيه چاشم تنگ روزيه سمنان تنگ روزيه سمنان چاشم چاشم تنگ روزيه چاشم تنگ سمنان چاشم روزيه تنگ چاشم روزيه سمنان چاشم سمنان تنگ چاشم سمنان روزيه سمنان تنگ روزيه سمنان تنگ چاشم سمنان روزيه تنگ سمنان روزيه چاشم سمنان چاشم تنگ سمنان چاشم روزيه تنگ روزيه چاشم سمنان تنگ چاشم سمنان روزيه تنگ سمنان روزيه چاشم تنگ چاشم روزيه سمنان تنگ چاشم سمنان روزيه تنگ روزيه سمنان چاشم روزيه تنگ چاشم سمنان روزيه تنگ سمنان چاشم روزيه چاشم سمنان تنگ روزيه چاشم تنگ سمنان چاشم تنگ روزيه سمنان چاشم روزيه تنگ سمنان چاشم سمنان تنگ روزيه چاشم سمنان روزيه تنگ سمنان تنگ روزيه چاشم سمنان روزيه تنگ چاشم سمنان چاشم تنگ روزيه سمنان روزيه چاشم تنگ سمنان چاشم روزيه تنگ