0
از0 نظر

جزیره سیری

    1941
    نمایش

    جزیره سیری یکی دیگر از جزیره های ایرانی در خلیج فارس است که 17 کیلومتر مربع وسعد دارد؛ سیری در واقع جزیره‌ای به شکل ذوزنقه است و اندکی بالاتر و غرب‌تر از جزیره ابوموسی قرار دارد. در قسمت‌هاي شمالي و نزديک سواحل جزيره ، مناطق مسکوني همراه با ساير تأسيسات جاي گرفته اند.نام اصلی و پارسی این جزیره «راز» است که به دلیل نزدیکی با مناطق عرب نشین حاشیه جنوبی خلیج فارس، اعراب از برابر عربی این نام یعنی «سری» استفاده کردند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات جزیره سیری

    جزیره سیری در آب‌های خلیج فارس قرار دارد. فاصله آن تا مرکز شهرستان ابوموسی که در بخش خاوری جزیره سیری واقع شده در حدود ۲۷ کیلومتر است . فاصله دریایی آن تا مرکز استان هرمزگان شهر بندرعباس در حدود ۱۵۲ مایل دریایی است .

    تاریخچه جزیره سیری

    جزیره سیری درگذشته،بواسطه موقعیت طبیعی خودازاکثرجزایرخلیج فارس آبادتروبرای زراعت مستعدتر بوده است وبهمین سبب یکی ازشیوخ عرب موسوم به خلیفه بن رشید در دوران های گذشته با کسان خود باین جزیره کوچ کرده وپس ازاستقرار،به حفر چند حلقه چاه پرداخت واز آن پس اعقاب او در این جزیره سکونت گزیده اند.زبان اهالی جزیره سری،محلی بومی است که ازجهت لهجه نزدیک به زبان محلی بندرعباس می باشد، مذهب اکثریت اهالی تشیع است. جزیره سیری به نامهای دیگری مانند سری و یا سوری معروف بوده است که البته در محاوره کنونی بیشتر نام سری مصطلح و رایج است زیرا جزیره دارای حساسیت بالایی از نظر میادین نفتی و نظامی دارد

    .نام اولیه جزیره سوری بوده که به معنی گل قرمز و یا به مناسبت خاک سرخی است که در سطح جزیره پراکنده است و به مرور به سیری و سری تعغییر نام داده است .

    ویژگی‌ها جزیره سیری

    گستره جزیره سیری ۳/۱۷ کیلومتر مربع است. جزیره سیری (راز) فاقد پستی و بلندی بوده و نسبتاً مسطح است. بلندترین نقطه آن ۲۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ ترین ابعاد طولی و عرضی جزیره ۱/۶ و ۶/۴ کیلومتر است.

    زمان مناسب بازدید جزیره سیری

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل پاییز و زمستان است.

    سیمای عمومی جزیره سیری

    گیاهانی می‌توانند در این منطقه رشد کنند که قدرت ذخیره آب را به قدر کافی داشته باشند. علاوه بر درخت خرما (نخل)، درختچه‌هایی که در جزیره می‌رویند مانند خرگ و هلپه، نیز به‌صورت اهلی پرورش می‌یافته‌اند.

    در این جزیره، جانوارانی آبزی به‌چشم می‌خورند که برخی بومی و برخی نیز فقط از این منطقه عبور می‌کنند. همچنین آفتاب‌پرست مخصوصی فقط در این جزیره یافت می‌شود. شرکت نفتی سوفیران در این جزیره، نخستین‌بار به استخراج نفت پرداخت و این منطقه نفتی در حال حاضر از ظرفیت‌ تولیدی به میزان 105 هزار بشکه در روز برخوردار می‌باشد.

    سایر اطلاعات جزیره سیری

    زمستان در همه جای این منطقه گرم بوده و دمای بالا همراه با نم نسبی شرایط شرجی را بوجود آورده است در نواحی ساحلی در تمام طول سال رطوبت بیش از 50 درصد می باشد .در تمام طول تابستان ،شبانه روزی حالت شرجی وجود دارد در فصل تا بستان با توجه به استقرار توده پر فشار جنب حاره ای در بالا و سیستم کم فشار در سطح زمین اولاً تابش ورودی بیشتری به ناحیه مکیده می شود و ثانیاً هوای گرم سرزمینهای اطراف مانند عربستان به ناحیه مکیده می شود .به طوری که در بیشتر ایستگاه ها ی ناحیه بالا ترین دمای روزانه به بیش از 40 در جه سانتی گراد می رسد.
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.