0
از0 نظر

جزیره قبر ناخدا

    1531
    نمایش

    جزيره قبر ناخدا، از جاذبه های دیدنی و جزيره‌هاي غير مسکوني ايران در شهرستان ماهشهر استان خوزستان به شمار می رود که محل تخمگذاري پرستوهاي دريايي است به همين دلیل بسیار ارزشمند بوده و از اهميت خاصي برخوردار است. مساحت این جزیره در زمان مد آب های خلیج فارس به ۲.۴ هكتار می رسد ولی در زمان جزر پشته های شنی وسیعی از آب بیرون می آیند و به آن متصل می شوند. نتیجه این امر آن است که، مساحت جزیره تا چند صد هكتار افزایش پیدا کند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات جزیره قبر ناخدا

    جزیره قبر ناخدا یکی از جزیره های استان خوزستان است که در دهانهٔ خور موسی قرار دارد. بهتر است بدانید که نام گذاری این جزیره غیر مسکونی و تماشایی برگرفته از آرامگاه یک ناخدای هندی است که در این جزیره به خاک سپرده شده است.

    تاریخچه جزیره قبر ناخدا

    در زمان هخامنشیان جزیره قبر ناخدا چسبیده به خاک اصلی بوده،و بهترین موقعیت را برای ساختن بندر و تأسیسات مربوطه داشته است . بنا به گفته ای غیر رسمی ، زیر خاک جزیره قبر ناخدا تأسیسات بندری و شهری و کشتی سازی هخامنشی قرار گرفته است،از این رو برخی بر این باورند که نام این جزیره به این دلیل انتخاب شده است .

    ویژگی‌ها جزیره قبر ناخدا

    مساحت جزیره قبر ناخدا در زمان مد 2/4 هكتار است ولي در زمان جزر پشته هاي شني وسيعي از آب بيرون مي آيند و به آن متصل مي شوند كه مساحت آن را تا چندين صد هكتار افزايش مي دهند . پرستوی دریایی گونه سفید ، پرستوی دریایی پشت دودی و سلیم خرچنگ خوار از جمله پرنده گانی هستند که در این جزیره به وفور تخم گذاری می کنند .به علاوه گونه های پرنده ای چون کاکائی ، آبچلیک ، اگرت ساحلی ، اگرت بزرگ وجانورانی چون موش سياه ، سوسمار ، مارمولك و لاك پشت در این جزیره زیست می کنند .

    سیمای عمومی جزیره قبر ناخدا

    جزیره قبر ناخدا با اينكه كاملاً مسطح است و بخش مركزي اين جزيره را گياهان مختلف تشكيل مي دهند، آب شيرين در آن يافت نمي شود و به هيچ وجه قابليت مسكوني ندارد.

    شرایط استفاده جزیره قبر ناخدا

    از اسکله ی بندر ماهشهر با قایق موتوری تند رو ۱ساعت و ۲۰ دقیقه الی ۱ساعت و ۳۰ دقیقه مسیر دریایی را برای رسیدن به این جزیره باید پیمود .

    سایر اطلاعات جزیره قبر ناخدا

    انتخاب نام جزیره قبر ناخدا به زمان های بسیار دور بر می گردد . به نقل از اهالی بومی ساکن بندر ماهشهر، آن زمان ها که برای دریا پیمایی از کشتی های پارویی دستی استفاده میشد ، ناخدایی ناشناس به همراه خانواده خود در آب های نیلگون خلیج فارس راهی سفر بود که تنها دخترش به بیماری سختی مبتلا شد . به علت عدم دسترسی به طبیب معالج و طولانی بودن راه برگشت در میانه راه در این جزیره لنگر انداختند و جسم مرده ی دخترک را به خاک سپردند . در واقع جسم دختر ناخدا در این جزیره دفن شده است نه خود ناخدا .

    نکات مثبت جزیره قبر ناخدا

    از نکات مثبت مربوط به جزیره قبر ناخدا می توان به ثبت نام آن با شماره 636 به عنوان یک اثر طبیعی در فهرست میراث طبیعی و ملی ایران اشاره کرد.

    چه جوری برم ؟

    قایق

    از اسکله ی بندر ماهشهر با قایق موتوری تند رو ۱ساعت و ۲۰ دقیقه الی ۱ساعت و ۳۰ دقیقه مسیر دریایی را برای رسیدن به این جزیره باید پیمود .
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    جزيره قبر ناخدا خوزستان جزيره قبر جزيره ناخدا جزيره خوزستان قبر جزيره جزيره ناخدا قبر خوزستان ناخدا جزيره ناخدا قبر ناخدا خوزستان خوزستان جزيره خوزستان قبر خوزستان ناخدا جزيره قبر ناخدا جزيره قبر خوزستان جزيره ناخدا قبر جزيره ناخدا خوزستان جزيره خوزستان قبر جزيره خوزستان ناخدا قبر جزيره ناخدا قبر جزيره خوزستان قبر ناخدا خوزستان قبر ناخدا جزيره قبر خوزستان جزيره قبر خوزستان ناخدا ناخدا جزيره قبر ناخدا جزيره خوزستان ناخدا قبر جزيره ناخدا قبر خوزستان ناخدا خوزستان جزيره ناخدا خوزستان قبر خوزستان جزيره قبر خوزستان جزيره ناخدا خوزستان قبر جزيره خوزستان قبر ناخدا خوزستان ناخدا جزيره خوزستان ناخدا قبر جزيره قبر ناخدا خوزستان جزيره ناخدا خوزستان قبر جزيره خوزستان قبر ناخدا جزيره ناخدا قبر خوزستان جزيره ناخدا خوزستان قبر جزيره قبر خوزستان ناخدا قبر جزيره ناخدا خوزستان قبر جزيره خوزستان ناخدا قبر ناخدا خوزستان جزيره قبر ناخدا جزيره خوزستان ناخدا جزيره قبر خوزستان ناخدا قبر جزيره خوزستان ناخدا خوزستان جزيره قبر ناخدا خوزستان قبر جزيره خوزستان جزيره قبر ناخدا خوزستان قبر جزيره ناخدا خوزستان ناخدا جزيره قبر خوزستان قبر ناخدا جزيره خوزستان ناخدا قبر جزيره