0
از0 نظر

جنگل حرا (قشم)

    17
    نمایش

    جنگل حرا یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های ایران و منبع اکولوژیکی مهمی است که بین جزیره قشم و استان هرمزگان قرار دارد. این جنگل، در حاشیه شمال غربی قشم واقع شده و مساحتی حدود ۲۰۰ کیلومترمربع دارد و جزو ۸ منطقه حفاظت‌شده بین‌المللی ایران به حساب می‌آید. این میراث طبیعی کشور ایران، به شکل تالابی و پوشیده از درختانی است که در مناطق جنب حاره‌ای و گرم حاره ای قرار گرفته‌اند. فصول سرد سال، زمان‌های مناسبی برای بازدید از این جاذبه طبیعی هستند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات جنگل حرا (قشم)

    جنگل حرا یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های ایران و منبع اکولوژیکی مهمی است که بین جزیره قشم و استان هرمزگان قرار دارد. این جنگل، در حاشیه شمال غربی قشم واقع شده و مساحتی حدود ۲۰۰ کیلومترمربع دارد و جزو ۸ منطقه حفاظت‌شده بین‌المللی ایران به حساب می‌آید.

    جذابیت‌های این جنگل چشم‌نواز به حدی ابوده که به طلای سبز قشم معروف شده است. این جنگل زیبا که به منطقه‌ای حفاظت شده تبدیل شده است و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه قشم شناخته می‌شود. سالانه تعداد زیادی از گردشگران به این مقصد جذاب و زیبا سفر می‌کنند.

    وسایل مورد نیاز جنگل حرا (قشم)

    هنگام رفتن به جنگل حرا (قشم)، کفش راحتی و لباس مناسب فصل را بپوشید و کوله پشتی سبک، یک دست لباس اضافه، آب آشامیدنی، خوراکی‌های لازم، کیسه زباله، کمک‌های اولیه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب، همراه داشته باشید.

    زمان مناسب بازدید جنگل حرا (قشم)

    برای آنکه از هوای گرم و شرجی قشم اذیت نشوید، می‌توانید پاییز، زمستان و اوایل بهار به جنگل حرا بروید و از طبیعت‌گردی لذت ببرید.

    سایر اطلاعات جنگل حرا (قشم)

    شاید کنجکاو شده باشد که معنی حرا چیست؟ حرا با نام علمی Avicennia marina گونه‌ای از گیاهان شورپسند است. کلمه انگلیسی Avicennia از نام دانشمند ایرانی (ابن سینا) گرفته شده است. قایقران‌هایی که در اسکله هستند، از بومیان محلی جزیره‌اند و وقتی با آنها هم‌صحبت شوید، از فرهنگی که در منطقه وجود دارد اطلاعاتی به دست می‌آورید.

    ویژگی‌ها جنگل حرا (قشم)

    این میراث طبیعی کشور ایران، حدودا ۸۵۰۰۰ هکتار وسعت دارد و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ایران به حساب می‌آید. جنگل حرا به شکل تالابی و پوشیده از درختانی است که در مناطق جنب حاره‌ای و گرم حاره ای قرار گرفته‌اند. درمجموع، درختان چندل و حرا، پوشش گیاهی این جنگل را ساخته‌اند.

    از آن جایی که گیاه حرا با آب‌های شور سازگار است و می‌تواند با تصفیه آن رشد کند، جنگل حرا را با نام جنگل دریایی هم می‌شناسند. این جنگل دریایی با طولی حدود ۱۵۰ کیلومتری بخش بیشتری از جنگل حرا قشم را تشکیل داده است.

    شرایط استفاده جنگل حرا (قشم)

    برای استفاده از قایق‌های موتوری اسکله سهیلی، لازم است مبلغی را پرداخت کنید.

    امکانات ویژه جنگل حرا (قشم)

    قایق‌های موتوری در اسکله سهیلی جزیره قشم وجود دارند و می‌توانند مسیر را برای گشت‌وگذار شما در دل جنگل راحت کنند.

    تاریخچه جنگل حرا (قشم)

    جنگل حرا در سال ۱۳۵۱ به‌عنوان «منطقه حفاظت‌شده حرا» معرفی شد و در سال ۱۳۵۴ لقب پارک ملی را از آن خود کرد تا در نهایت سال ۱۳۵۶ به شبکه جهانی انسان و زیست‌کره یونسکو پیوست و درحال‌حاضر، اداره کل محیط‌زیست استان هرمزگان، این جنگل را تحت حفاظت خودش قرار داده است.

    سیمای عمومی جنگل حرا (قشم)

    آب و هوای این جنگل، استوایی است و همین شرایط خوب اقلیمی باعث شده تا درختان سرسبز جنگل، حدود ۳ تا ۶ متر ارتفاع داشته باشند و شاخ و برگ همیشه سبز آن سبب شده تا این منطقه زیبا را یک جنگل همیشه بهار به حساب بیاورند. جنگل حرا، آمیخته به رنگ سبز است و با دیدن آن چشم‌تان جلا پیدا کند!

    با توجه به اینکه جنگل حرا در یک منطقه سرسبز میان خشکی و دریا قرارگرفته و آب و هوا هم گرمسیری است، پرندگان مهاجر در فصل‌های سرد سال به این جنگل می‌آیند و شما می‌توانید با پرنده‌نگری و عکاسی، تفریح دلچسبی را برای خودتان رقم بزنید. حواصیل، مرغ دریایی، مرغ ماهی خوار، مرغ گل خوار و لک لک از این جمله پرندگان هستند.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی لازم است به تنگه خوران خلیج فارس بروید و بقیه مسیر را با پیاده‌روی طی کنید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها