0
از0 نظر

جنگل های کالپوش

    3780
    نمایش

    جنگلهاي کالپوش در استان سمنان و در آبريز شمالي کشور واقع اند. اين منطقه جزء شهرستان شاهرود و در منطقه کالپوش قرار دارد. در واقع منطقه در اقليم نيمه مرطوب از يک سو و وضعيت اراضي کشاورزي ديم زار از سوي ديگر، سبب شده تا پوشش گياهي منطقه از شرايط ويژه اي برخوردار شود؛ دو مورد از گياهان منطقه ، يعني شقايق و گلهاي آفتابگردان به طور ويژه اي به عنوان امتياز گردشگري در آمده اند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات جنگل های کالپوش

    جنگل های منطقه کالپوش به عنوان بخشی از جنگل های کوهستانی استان است که از جهت غرب به حد فاصل جنگل های گلستان، از ناحیه کوه خواجه قنبر کالپوش شروع شده و بصورت نواری ارتفاعات جنوبی البرز شرقی را در بر می گیرد. دشت شقایق های کالپوش در 140 کیلومتری شمال میامی قرار دارد. منابع طبیعی منطقه کالپوش بالغ بر 120000 هکتار می باشد که مساحت جنگل های آن 8000 هکتار و کل مراتع آن در حدود 120000 هکتار می باشد. طول جنگل در حدود 20 کیلومتر و عرض آن بین 120-6 کیلومتر است.

    تاریخچه جنگل های کالپوش

    این منطقه در دوره صفویه جزء طبرستان یا استرآباد-گرگان فعلی بوده است و بعد از آن احتمالاً در دوره قاجاریه جزء خراسان بزرگ و بعد از آن به شهرستان شاهرود و میامی (سمنان) الحاق شده است. که این دو شهرستان میامی و شاهرود که فاصله منطقه کالپوش تا میامی بین 110 تا 140 کیلومتر می باشد و با شهرستان شاهرود 170 تا 200 کیلومتر فاصله دارد.

    ویژگی‌ها جنگل های کالپوش

    آنچه این دشت را از نمونه‌های مشابه متمایز ساخته و از ویژگی‌های بارز آن محسوب می‌شود، سطوح زیر کشت آن است که برخلاف دیگر مزارع آفتابگردان که در زمین‌های هموار دیده می‌شود، در اینجا در دشت‌های ناهموار و تپه‌های آبشارگونه است که تمایز رنگی بی‌نظیری را خلق می‌کند. کاشت آفتابگردان در این منطقه در اوایل بهار به صورت دیم و آبی است و انواع مختلف آن را شامل می‌شود که از گونه‌‌های ژنتیکی جدید آن، انواع پا کوتاه و درشت دانه را می‌توان نام برد.

    سیمای عمومی جنگل های کالپوش

    فصل بهار بهترین زمان برای سرزدن به دشت شقایق ها است که از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد عمر دارند. با سفر به کالپوش در اردیبهشت ماه شاهد دشت های شقایق و در اواخر تابستان با دشت های زیبای آفتابگردان روبرو خواهید شد. همچنین در شهریور ماه دشت های آفتابگردان این منطقه چشم نوازی می کند. جلوه ای بهشت گونه از طبیعت سرخ و آتشین، آکنده از شقایق ها که چشم هر بیننده ای را مسحور می کند، یکی از جاذبه های طبیعی و فصلی منطقه کالپوش است که همه ساله در اردیبهشت ماه، رُخ می نماید. اگر در زمستان به این منطقه سفر کردید می توانید به ورزش های زمستانی در کوه های اینجا بپردازید.

    وسایل مورد نیاز جنگل های کالپوش

    بهتر است وسایل پیاده روی از جمله کفش مناسب به همراه داشته باشید.

    سایر اطلاعات جنگل های کالپوش

    روستاهایی که داخل جنگل بوده طلوع بین، نام نیک و دشت شاد بوده است که به علت بریدن جنگل اطراف روستا به مزارع تبدیل شده و قسمت هایی از آن روستاها وصل به جنگل است. منابع جنگل مصنوعی بالغ بر 10 هکتار می باشد که از بخش های بازرسی شده در زمین های شیب دار تحت پوشش گونه هایی همچون، گردو، بز برگ، افرا و ... قرار گرفته است. منطقه کالپوش قلمروی سرد و کوهستانی با وضعیت نیمه مرطوب است متوسط درجه حرارت 12درجه سانتی گراد و میزان بارندگی سالانه آن حدود 350 میلی مترتا بالغ بر 500 میلی مترکه از جنوب به شمال و از شرق به سمت غرب ناحیه افزایش می یابد.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    وقتی در جاده تهران به مشهد تردد می نمایید و به شهرستان میامی مابین شاهرود به سبزوار می رسید می توانید با استفاده از جاده ای که به سمت شمال منتهی می شود، به منطقه کالپوش بروید که فاصله منطقه کالپوش تا میامی بین 110 تا 140 کیلومتر می باشد و با شهرستان شاهرود 170 تا 200 کیلومتر فاصله دارد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    جنگل کالپوش شقايق سمنان جنگل کالپوش جنگل شقايق جنگل سمنان کالپوش جنگل جنگل شقايق کالپوش سمنان شقايق جنگل شقايق کالپوش شقايق سمنان سمنان جنگل سمنان کالپوش سمنان شقايق جنگل کالپوش شقايق جنگل کالپوش سمنان جنگل شقايق کالپوش جنگل شقايق سمنان جنگل سمنان کالپوش جنگل سمنان شقايق کالپوش جنگل شقايق کالپوش جنگل سمنان کالپوش شقايق سمنان کالپوش شقايق جنگل کالپوش سمنان جنگل کالپوش سمنان شقايق شقايق جنگل کالپوش شقايق جنگل سمنان شقايق کالپوش جنگل شقايق کالپوش سمنان شقايق سمنان جنگل شقايق سمنان کالپوش سمنان جنگل کالپوش سمنان جنگل شقايق سمنان کالپوش جنگل سمنان کالپوش شقايق سمنان شقايق جنگل سمنان شقايق کالپوش جنگل کالپوش شقايق سمنان جنگل شقايق سمنان کالپوش جنگل سمنان کالپوش شقايق جنگل شقايق کالپوش سمنان جنگل شقايق سمنان کالپوش جنگل کالپوش سمنان شقايق کالپوش جنگل شقايق سمنان کالپوش جنگل سمنان شقايق کالپوش شقايق سمنان جنگل کالپوش شقايق جنگل سمنان شقايق جنگل کالپوش سمنان شقايق کالپوش جنگل سمنان شقايق سمنان جنگل کالپوش شقايق سمنان کالپوش جنگل سمنان جنگل کالپوش شقايق سمنان کالپوش جنگل شقايق سمنان شقايق جنگل کالپوش سمنان کالپوش شقايق جنگل سمنان شقايق کالپوش جنگل