3.3
از35 نظر

حسینیه اعظم برغان

    12103
    نمایش

    حسينيه برغان در شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، روستاي برغان واقع شدهاست. سر در حسینیه سال 1367 شمسی بازسازی شده است و در کاشی آن عمر بنا تا همان تاریخ 540 سال بیان شده است یعنی ساخت حسینیه به حدود سال‌های 860 ق (زمان فرمان‌روایی آخرین شاه رستمدار) نسبت داده شده و محتمل است پایه‌گذاری این بنا به عنوان تکیه مربوط به همان سال‌ها باشد. اين اثر در تاريخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۲۴ به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات حسینیه اعظم برغان

    حسینیه اعظم روستای برغان یکی از بناهای تاریخی متعلق به دوره صفوی است که هم اکنون گردشگران زیادی را جذب کرده است.

    تاریخچه حسینیه اعظم برغان

    سر در حسینیه سال 1367 شمسی بازسازی شده است و در کاشی آن عمر بنا تا همان تاریخ 540 سال بیان شده است یعنی ساخت حسینیه به حدود سال‌های 860 ق (زمان فرمان‌روایی آخرین شاه رستمدار) نسبت داده شده و محتمل است پایه‌گذاری این بنا به عنوان تکیه مربوط به همان سال‌ها باشد؛ زیرا ایجاد هر بنایی در یک مکان آن هم با این وسعت و دقت اغلب بدون سابقه و علت نیست.

    در سر ستون شرقی بخش شاه‌نشین سال ساخت بنا 931 ق ذکر شده است و در سر ستون غربی شاه‌نشین نام معمار یا بنای تکیه استاد باقر قزوینی آمده است. اما طبقه دوم حسینیه دیرتر و در زمان قاجاریه بنا شد و معمار آن استاد اسماعیل بنا بوده است.

    زمان مناسب بازدید حسینیه اعظم برغان

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه تمام فصول سال است.

    نکات مثبت حسینیه اعظم برغان

    از برغان علمای بزرگی برخاسته که در تهران، قزوین، اصفهان، کربلا و … شهرتی بسیار داشتند. از علمای قرن دوازدهم قمری ملامحمد ملائکه (متوفی 1200ق) بوده که اکنون آرامگاه وی در برغان است. در قرن سیزدهم سه فرزند ملائکه، عالمانی خوشنام و نامدار، گاه در برغان حضور می‌یافتند و مجالس درس و بحث و منبر دایر می‌کردند. یکی ملامحمدتقی برغانی (شهید ثالث) که مدفنش در قزوین است، دیگری ملامحمدصالح برغانی (مفسر کبیر قرآن) و سومی ملامحمدعلی برغانی، هر دو مدفون در کربلا.

    سیمای عمومی حسینیه اعظم برغان

    ساختمان حسینیه تیروچوبی است و دیوارها همه از خشت خام و کاهگل. سقف حسینیه از سال 1374 شمسی دارای یک پوشش دایمی با ستون‌ها و خرپاهای سنگین آهنی و پی‌بتنی شده است اما سابقاً در ایام برگزاری تعزیه، سقف را با چادری چند تکه و بزرگ از جنس کرباس و بر روی سه تیرک، هر یک به ارتفاع 15 متر می‌پوشاندند و با طناب‌های بسیار آن را به سر تیرهای بیرون زده از سقف می‌بستند.

    چادر را پس از دهه تعزیه‌خوانی جمع می‌کردند و در انبار می‌گذاشتند.در قدیمی حسینیه در ضلع جنوبی بنا قرار دارد که عرض آن 5/2 متر و ارتفاعش به 45/2 متر می‌رسد و شامل دو لته است که هر لته از سه قسمت تشکیل شده است و توسط شاخی از چوب که بالای چارچوب در قرار دارد به دیوار تکیه داده شده است. در بین دو لته، دماغه قرار دارد که به وسیله پنج گل‌میخ که روی پولک قرار دارند به یک لته وصل شده است. روی هر لته 14 گل‌میخ قرار دارد. پاشنه، در پاشنه گردی که در زمین قرار دارد تعبیه شده در از پشت، دارای کلونی است (فکور، ص 77) بر یک لنگه‌ی در کوبه‌ای حلقه‌ای دیده می‌شود که حاجتمندان بر آن چنگ می‌زنند و نیاز خویش می‌طلبند.

    امکانات ویژه حسینیه اعظم برغان

    تکیه محل بالا در ضلع شمالی میدان (مزار قدیمی) واقع است و دو طبقه دارد. طبقه همکف یا اول، دارای 10 حجره است مخصوص عزاداران، شاه‌نشین (ضلع شمالی بنا نقطه مقابل در) فضای ورودی مردانه و زنانه، اتاق تعزیه‌خوان‌ها، رخت کن، انبار، راه‌پله‌ها، تخت تعزیه‌خوان‌ها و کف بنا. این طبقه ویژه مردان است. طبقه دوم معجرها و راهروهایی دارد ویژه زنان.

    سایر اطلاعات حسینیه اعظم برغان

    برغانی‌ها هر سال در این حسینیه تعزیه‌خوانی را برپا می‌کنند و در دهه‌ی اول ماه محرم، حداقل 10 مجلس تعزیه می گیرند. ناگفته نماند غیر از حسینیه اعظم در محله‌ پایین برغان، تکیه دیگری با قدمتی بسیار وجود داشت که در سال 1376 تجدید بنا شد. اکنون در آن تکیه نیز تعزیه‌خوانی می‌شود.

    در سال‌های گذشته تعزیه‌خوان‌ها، اغلب محلی بودند و شهرتی بسیار در این هنر آیینی داشتند چنان که در تهران نیز شناخته شده بودند. پیران و بزرگانی محلی می‌گویند در عهد قاجاریه برخی تعزیه‌خوان‌های برغانی دهه‌ اول را در تهران (تکیه دولت) تعزیه‌ می‌خواندند و دهه دوم را در برغان. نسخه‌های موجود محلی نیز با نسخ تهران یکی و مطابق است. در کنار هر دو حسینیه مسجدی نیز هست. در کنار مسجدها در قرن سیزدهم قمری حوزه دینی و مکتب‌خانه وجود داشت حتی دکان‌های ورّاقی و نسخه‌نویسی از کتاب‌ها دایر بود.

    منبع حسینیه اعظم برغان

    روزنامه اطلاعات، دوشنبه 22 آذر 1389 شماره 24920.، دانشنامه تاریخ معماری ایرانشهر، یادداشت های حمدال

    ویژگی‌ها حسینیه اعظم برغان

    اين اثر در تاريخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۲۴ به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای ورود به روستای برغان از کرج دو جاده وجود دارد یکی جاده کردان _ برغان است که پس از گذشتن از پل اتوبان تهران_قزوین وعبور از شهرک کردان وارد دهانه ی دره ای سر سبز می شوید که در حاشیه رودخانه ای سیلابی ادامه می یابد. در طی این مسیر پس از پشت سر گذاشتن چندین روستا در مسیر وارد اخرین روستا در جاده جاده می شوید که برغان نام دارد. جاده دیگری که برای ورود به برغان از کرج قرار دارد جاده باغستان _ اتشگاه است که در آن پس از گذشتن از باغستان کرج وارد جاده اتشگاه شده سپس وارد جاده برغان می شوید. این مسیر از داخل کوه می گذرد و جاده ای پر پیچ و خم و کوهستانی است .
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    حسينيه اعظم روستاي برغان تاريخي ثبت ملي حسينيه اعظم روستاي برغان حسينيه اعظم تاريخي حسينيه اعظم ثبت ملي روستاي برغان حسينيه اعظم حسينيه اعظم تاريخي روستاي برغان ثبت ملي تاريخي حسينيه اعظم تاريخي روستاي برغان تاريخي ثبت ملي ثبت ملي حسينيه اعظم ثبت ملي روستاي برغان ثبت ملي تاريخي حسينيه اعظم روستاي برغان تاريخي حسينيه اعظم روستاي برغان ثبت ملي حسينيه اعظم تاريخي روستاي برغان حسينيه اعظم تاريخي ثبت ملي حسينيه اعظم ثبت ملي روستاي برغان حسينيه اعظم ثبت ملي تاريخي روستاي برغان حسينيه اعظم تاريخي روستاي برغان حسينيه اعظم ثبت ملي روستاي برغان تاريخي ثبت ملي روستاي برغان تاريخي حسينيه اعظم روستاي برغان ثبت ملي حسينيه اعظم روستاي برغان ثبت ملي تاريخي تاريخي حسينيه اعظم روستاي برغان تاريخي حسينيه اعظم ثبت ملي تاريخي روستاي برغان حسينيه اعظم تاريخي روستاي برغان ثبت ملي تاريخي ثبت ملي حسينيه اعظم تاريخي ثبت ملي روستاي برغان ثبت ملي حسينيه اعظم روستاي برغان ثبت ملي حسينيه اعظم تاريخي ثبت ملي روستاي برغان حسينيه اعظم ثبت ملي روستاي برغان تاريخي ثبت ملي تاريخي حسينيه اعظم ثبت ملي تاريخي روستاي برغان حسينيه اعظم روستاي برغان تاريخي ثبت ملي حسينيه اعظم تاريخي ثبت ملي روستاي برغان حسينيه اعظم ثبت ملي روستاي برغان تاريخي حسينيه اعظم تاريخي روستاي برغان ثبت ملي حسينيه اعظم تاريخي ثبت ملي روستاي برغان حسينيه اعظم روستاي برغان ثبت ملي تاريخي روستاي برغان حسينيه اعظم تاريخي ثبت ملي روستاي برغان حسينيه اعظم ثبت ملي تاريخي روستاي برغان تاريخي ثبت ملي حسينيه اعظم روستاي برغان تاريخي حسينيه اعظم ثبت ملي تاريخي حسينيه اعظم روستاي برغان ثبت ملي تاريخي روستاي برغان حسينيه اعظم ثبت ملي تاريخي ثبت ملي حسينيه اعظم روستاي برغان تاريخي ثبت ملي روستاي برغان حسينيه اعظم ثبت ملي حسينيه اعظم روستاي برغان تاريخي ثبت ملي روستاي برغان حسينيه اعظم تاريخي ثبت ملي تاريخي حسينيه اعظم روستاي برغان ثبت ملي روستاي برغان تاريخي حسينيه اعظم ثبت ملي تاريخي روستاي برغان حسينيه اعظم