0
از0 نظر

حمام بزرگ (حمام گپ)

    5
    نمایش

    حمام بزرگ (حمام گپ) بندرعباس در خیابان امام موسی صدر، نرسیده به چهار راه سازمان واقع شده و درگذشته دالان‌ها و راهروهای متعددی داشته که از انتقال حرارت جلوگیری می‌کرده و نور با نورگیرهایی به داخل آن می‌تابیده است. قدمت حمام گپ به دوران قاجار می‌رسد و تا دهه پنجاه هجری شمسی از آن استفاده می‌شده است. به دلیل ارزش تاریخی حمام بزرگ (حمام گپ)، این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید اما درحال‌حاضر شرایط خوبی ندارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    وسایل مورد نیاز حمام بزرگ (حمام گپ)

    هنگام رفتن به حمام بزرگ (حمام گپ)، کفش راحتی و لباس مناسب فصل را بپوشید و آب آشامیدنی، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب، همراه داشته باشید.

    زمان مناسب بازدید حمام بزرگ (حمام گپ)

    بهترین زمان سفر به هرمزگان و دیدن حمام بزرگ (حمام گپ)، پاییز و زمستان است و اگر قصد گشت و گذار در بهار را دارید، فروردین و اردیبهشت هم زمان‌های خوبی برای سفر هستند.

    ویژگی‌ها حمام بزرگ (حمام گپ)

    به دلیل ارزش تاریخی حمام بزرگ (حمام گپ)، این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۴۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. طبق اطلاعاتی که کارشناسان معماری مطرح می‌کنند، مصالح به کاررفته در آن حمام از سنگ، خشت با ملات ساروج و گچ بوده که در دهه ۳۰ تغییراتی کرد و مجهز به لوله‌کشی شد. این حمام با هدف کاهش انتقال دما به صورت نیمه زیرزمینی ساخته‌ شده است.

    تاریخچه حمام بزرگ (حمام گپ)

    قدمت حمام گپ به دوران قاجار می‌رسد و تا دهه پنجاه هجری شمسی از آن استفاده می‌شده است.

    نکات منفی حمام بزرگ (حمام گپ)

    متاسفانه بخش زیادی از این حمام بر اثر گذر زمان و بی‌توجهی مسئولان، تخریب شده و به مرور جایگاه استراحت و خواب معتادان شد.

    مشخصات حمام بزرگ (حمام گپ)

    حمام بزرگ (حمام گپ) بندرعباس در خیابان امام موسی صدر، نرسیده به چهار راه سازمان واقع شده و درگذشته دالان‌ها و راهروهای متعددی داشته که از انتقال حرارت جلوگیری می‌کرده و نور با نورگیرهایی به داخل آن می‌تابیده است.

    سایر اطلاعات حمام بزرگ (حمام گپ)

    محمد قرایی، محقق معماری، در مقاله‌ای درباره حمام گپ می‌نویسد: گپ در گویش بندرعباس یعنی بزرگ و این حمام بزرگ‌ترین حمام شهر بوده که آن را در دل زمین احداث کرده بودند تا از انتقال دما به بیرون جلوگیری کنند و دارای دو بخش زنانه و مردانه بود.

    بر اساس تحقیق‌های صورت گرفته بر روی نوشته‌های سدیدالسلطنه کبابی این حمام قدیمی تر از حمام گله داری بوده و قدمت آن به احتمال فراوان به اوایل دوره قاجاریه یا قبل از آن می‌رسد، حتی واژه گل کنی هم برای این حمام به کار رفته که نشان دهنده وجود محوطه برداشت گل در مواقع بارندگی بوده است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی لازم است به خیابان امام موسی صدر، نرسیده به چهارراه سازمان بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها