0
از0 نظر

حمام خان سنندج (حمام پیرظهیری)

    254
    نمایش

    حمام خان سنندج که به عنوان حمام پیرظهیری هم شناخته می شود، حالا به یکی از موزه های دیدنی این شهر تبدیل شده است. حمام خان سنندج در ضلع شمال غربی بازار سرپوشیده سنندج، جنب مسجد داروغه قرار دارد. این حمام در سال ۱۲۲۰ هجری قمری ساخته شد و بعدها شخصی به نام امین التجار، این بنا را در سال ۱۲۹۵، زمان حکومت فرهاد میرزای قاجار بازسازی و مرمت کرد. درحال حاضر سقف تمام فضاهای حمام از ترکیب طاق و گنبد است که به استحکام بنا کمک می‌کند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات حمام خان سنندج (حمام پیرظهیری)

    حمام خان سنندج داراي فضاهاي معماري ایرانی شامل در ورودي هشتی منتظري، سربینه (حمام سرد)، هشتی کوچک مربوط به سرویس بهداشتی، حمام گرم (گرم خانه)، خلوتی هاي سمت راست و چپ همراه با آبنما و خزینه بزرگ و دیگر فضاهاي خدماتی است. آبنماهای متعددی در حمام وجود دارد و بنا با کاشیکاري هاي هفت رنگ با نقوش رومی و محلی، تزیین شده است.

    تاریخچه حمام خان سنندج (حمام پیرظهیری)

    شهر سنندج در روزگار صفویه ودرزمان شاه صفی درسال 1046 ه.ق توسط سلیمان خان اردلان پایه گذاري شده است وپی قلعه حکومتی رادرپاي تپه اي بنا نهادوعمرات مسجدوحمام وبازار را در اطراف قلعه می سازد.چنانچه مشهوداست در اواخر زندیه تصمیم به توسعه وساخت بناي حمام می شودیعنی در دوره خسروخان (ولی کردستان) که درعمران وآبادانی شهرنقش بسزایی داشته وهمچنین بعدهادرسالهاي 1214 ه.ق به بعدتوسط امان ا...خان اردلان فرزندشان که حکمیت کردستان راداشته باپشتوانه پولی(ارزي) میرابوطالب اصفهانی مشغول ساختن این حمام می گردندتا تاریخ 1220 ه.ق مطابق کتیبه سردرب ورودي به اتمام می رسد.

    ویژگی‌ها حمام خان سنندج (حمام پیرظهیری)

    مالکیت بنا راابتدا متعلق به خانواده والی (زمان ابتداي قاجار) اردلان و بعدها به علت عدم پرداخت مطالبات به تاجراصفهانی ناچار امان‌الله خان، والی وقت کردستان این حمام خان همراه حمام قصلان و زمین هاي مربوطه شهر قروه را از دست داده و مالکیت به خانواده آصف میرسد و سپس به خانواده سنندجی و عاقبت به میرزاعلی اکبرپیرظهیري فروخته می شود.اکنون نیزبوسیله سازمان میراث فرهنگی کشورتملک می گرددودراختیارمیراث فرهنگی استان کردستان قرارگرفته است.

    درطی دوره متمادي تغییرات و الحاقات به اسکلت واستخوان بندي کالبد بناوهمچنین پوشش و الحاقات نابه‌جا برروي قسمتهاي مختلف این بنا واردگشته است.چون درابتدااستادکاران غیربومی وبومی باشوق واشتیاق فراوان مهارت فوق العاده در هارمونی وحدت مجموعه بنافعال بوده وبعدها دیگراثري ازآن استادکاران درتعمیرات ومرمت نقش نداشته و طبعا"تغییراتي رابدان وارد میسازند یعني تاسال ١٢٢٠ ه.ق كھ سال ساخت حمام است.

    سیمای عمومی حمام خان سنندج (حمام پیرظهیری)

    نقش پرندگان به صورت جفت و استفاده گسترده از نقش شیر و طاووس در دو طرف به حالت قرینه از تزیینات دیگر این حمام بوده و در اضلاع دیگر نیز نقش های اسلیمی، گل و بلبل در کاربندی سقف گنبدها ترکیب شده اند.

    زمان مناسب بازدید حمام خان سنندج (حمام پیرظهیری)

    با توجه به سرپوشیده بودن این جاذبه، هر زمان از سال می‌توانید از این جاذبه بازدید کنید.

    سایر اطلاعات حمام خان سنندج (حمام پیرظهیری)

    از دیگر ویژگی‌های بارز این ساختمان تزئینات پرکار آهک‌بری با نقش و نگار متنوع و کاشی‌کاری هفت رنگ با موضوع‌های متنوع است. تمام سطح داخلی فضاهای حمام سرد (سربینه) و حمام گرم، خلوتی‌ها و حتی خزینه با نقوش مختلف آهک‌بری شده است. آهک‌بری‌های این حمام بسیار پرکار است و در آن از نقوش گل و گیاه، هندسی، نقش‌های حیوانی و انسانی و ترکیب انسانی و پرندگان استفاده شده است. نقش پرندگان به‌صورت جفت(نر و ماده) و استفاده در سطح گسترده از نقش شیر و طاووس که طاووس‌های آهک‌بری شده در نوع خود کم‌نظیر هستند در حمام‌های گرم و سرد در دو طرف به طور قرینه استفاده شده که در دو طرف سردر ورودی قرار گرفته‌اند. در اضلاع دیگر نیز نقش‌های اسلیمی، گل و بته، گل و بلبل در کنار بندی‌های سقف گنبدها ترکیب شده‌اند. از فرم‌های هندسی در حاشیه‌ی نقش‌ها و طرح‌های اسلیمی استفاده شایانی شده است. در سقف گنبد سربینه از ترکیب چهار طاووس به طرز قابل توجهی بهره گرفته شده و نقش‌های متعدد دیگری که با موضوع‌های مختلف ترکیب انسان و پرنده که در دوره قاجاریه مرسوم بود و با شکل و فرم و صورت قاجاری است به صورت متنوع استفاده شده است. کاشی‌کاری در نقش‌های آهک‌بری زینت بخش حمام سرد است. بر روی تمام پایه‌ها هم‌چنین از اره دیوار سکوهای این بخش از کاشی‌کاری هفت رنگ با طرح‌های اسلیمی بر روی پایه و روی دیوارها طرح شکار و نبرد شیر و اژدها کار شده است. هرچند مقداری از کاشی‌کاری تخریب شده است، اما بخش‌های قابل توجهی از آنها باقی‌مانده است. البته در کاشی‌کاری‌ها از طرح شکار و نبرد شیر و اژدها، طرح‌های گل و برگ و بلبل مرسوم قاجاری و گل‌های به سبک و فرم طبیعی به‌صورت قرینه در قسمت‌هایی از ازاره دیوار سکو استفاده شده است. به‌طور کلی کاشی‌کاری حمام خان در نوع خود قابل توجه و حتی کم‌نظیر است چون نقش کاشی‌کاری مسجد، مدرسه دارالاحسان، نقوش و طرح‌های متفاوتی دارد و در اینجا استادکاران با توجه به وضع فکری هم‌چنین نیازهای فضای حمام درشیان خان (والی) از طرح‌های دیگری استفاده کرده‌اند.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به ضلع شمال غربی بازارسرپوشیده بروید.

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پله برقی
    تلفن عمومی
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.