0
از0 نظر

چاه های تلا

    4
    نمایش

    چاه‌های تلا لافت در روستای تافت و پشت قلعه نادی قرارگرفته‌اند و گاهی به‌ شکل دایره، گاهی مربع، مستطیل و گلابی دیده می‌شوند. درگذشته وظیفه نگهبانی از این چاه‌ها به عهده زنان بوده است. عمر چاه های تلا، حدود ۴۰۰ سال بوده و در سال ۹۷۶ ه‍.ش به دستور خواجه کریم، حاکم وقت لافت، برای جبران کمبود آب و نجات مردم از کم‌آبی توسط غلامان او حفر شده است. چاه های تلا در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    شرایط استفاده چاه های تلا

    بازدید از چاه های تلا برای عموم آزاد و رایگان است.

    وسایل مورد نیاز چاه های تلا

    هنگام رفتن به چاه های تلا، کفش راحتی و لباس مناسب فصل را بپوشید و پاوربانک، آب آشامیدنی، خوراکی‌های لازم، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب، همراه داشته باشید.

    زمان مناسب بازدید چاه های تلا

    فصل‌های پاییز و زمستان، زمان‌های مناسبی برای رفتن به جزیره قشم و چاه های تلا هستند.

    سایر اطلاعات چاه های تلا

    نظافت چاه‌ها در گذشته بر عهده تمام مردم لافت بود و در سالهای اخیر نیز افرادی مسئول این کار بودند از جمله این افراد مرحوم محمد صابرپور بود که زحمات زیادی در این زمینه انجام می‌دادند.

    عده‌ای باور دارند به دلیل ارزش فراوان آب، به این چاه‌ها تلا یا طلا نسبت داده شده است. درحقیقت، منظور از واژه تلا، «تل آو» بوده است. در زبان محلی (تَل) به‌معنای تپه و (آوُ) به‌معنای آب است. در اصل چاه های تل آو که بعدا به چاه های تلا قشم تغییر داده شد، به‌معنای چاه های آب کنار تپه بوده است.

    تاریخچه چاه های تلا

    عمر چاه های تلا، حدود ۴۰۰ سال بوده و در سال ۹۷۶ ه‍.ش به دستور خواجه کریم، حاکم وقت لافت، برای جبران کمبود آب و نجات مردم از کم‌آبی توسط غلامان او حفر شده است. درباره قدمت چاه‌های تلا نظرات مختلفی وجود دارد. برخی‌ها معتقدند قدمت آن به قبل از اسلام و به زمان ساسانی برمی‌گردد. بعضی منابع هم پیشینه بنا را به زمان هخامنشی و زمان حفر این چاه‌‌ها را به زمان ماد‌ها نسبت می‌دهند.

    ویژگی‌ها چاه های تلا

    چاه های تلا در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. چاه‌های لافت در تخته سنگ حفر شده و چون شیب عمومی تمام تپه‌های پیرامون روبه گودال است، موقع بارندگی تمام چاه‌ها پر از آب می‌شوند. تعدادی از چاه‌ها هم بالای گودال و روی شیب نسبتاً آرام شرق گودال واقع شده‌اند. گفته می‌شود تعداد این چاه‌ها در گذشته به تعداد روزهای سال کبیسه ۳۶۶ چاه بوده است که شیب۲۶۶ تا از آنها به مرور زمان پر شده و در حال حاضر در حدود ۱۰۰ چاه باقی مانده است.

    مشخصات چاه های تلا

    چاه‌های تلا لافت در روستای تافت و پشت قلعه نادی قرارگرفته‌اند و گاهی به‌ شکل دایره، گاهی مربع، مستطیل و گلابی دیده می‌شوند. درگذشته وظیفه نگهبانی از این چاه‌ها به عهده زنان بوده است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به روستای لافت در جزیره قشم بروید و از چاه‌های تلا دیدن کنید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها