0
از0 نظر

خانه اربابی لافت

    5
    نمایش

    خانه اربابي لافت، يكي از جاذبه‌هاي گردشگري روستاي لافت است که در بخش مركزي جزيره قشم، استان هرمزگان قرار دارد. خانه اربابی لافت، بادگيرهاي متعددی برای خنك نگه‌داشتن فضا دارد و به دلیل نوع ساخت و معماری، از موهبت بادهای موسمی برخوردار است و هوا را معتدل نگه می‌دارد. این خانه، طبق سبك بومي و قديمي معماري ايراني، با مركزيت حياط ساخته شده است. قدمت این خانه تاریخی، به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول برمی‌گردد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    زمان مناسب بازدید خانه اربابی لافت

    بهترین زمان سفر به هرمزگان و دیدن خانه اربابی لافت، پاییز و زمستان است و اگر قصد گشت و گذار در بهار را دارید، فروردین و اردیبهشت هم زمان‌های خوبی برای سفر هستند.

    وسایل مورد نیاز خانه اربابی لافت

    هنگام رفتن به خانه اربابی لافت، کفش راحتی و لباس مناسب فصل را بپوشید و آب آشامیدنی، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب، همراه داشته باشید.

    پیشنهاد ویژه خانه اربابی لافت

    جنگل حرا، موزه مردم‌شناسي شهر لافت، اكو موزه، موزه ناخداعلي، موزه خالوصالح، بندر پل، قلعه نادری يا قلعه لافت و چاه‌های تلا هم در نزدیکی این خانه تاریخی قرار دارند که پیشنهاد می‌کنیم از این جاذبه‌ها نیز دیدن کنید.

    سیمای عمومی خانه اربابی لافت

    خانه‌ اربابی لافت، طبق سبک بومی و قديمی معماری ايرانی، با مركزيت حياط ساخته شده است و اطراف يا يک طرف آن اتاق‌های متعددی با كاربری‌های مختلف به چشم می‌خورد. اتاق‌های اندرونی برای سكونت اهل منزل و اتاق‌های بيرونی برای پذيرايی از مهمان‌ها و راهروهايی در ميان اتاق‌ها منتهی به حياط وجود دارد. در زمان اقامت صاحب‌خانه، خانه اربابی لافت كاربری مسكونی داشته‌است اما امروزه دهياری و شوراهای شهر از آن استفاده مي‌كنند و كاربری فرهنگی نيز دارد.

    تاریخچه خانه اربابی لافت

    قدمت خانه اربابی لافت به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول برمی‌گردد و ارباب روستا، عبدالصمد سلیمانی آن را ساخته است.

    سایر اطلاعات خانه اربابی لافت

    مسجدهای زیادی در روستای لافت به چشم می‌خورند؛ درواقع خانه‌ها در اطراف مساجد ساخته‌ شده‌اند. امروزه در روستا امكاناتی از جمله مراكز بهداشتی، درماني، آموزشي، تأسيسات و تجهيزات وجود دارد. باتوجه به اینكه خانه‌های روستای لافت، هر چند سال يک‌بار مرمت و بازسازی می‌شوند، تخمين‌ دقیق سن بناها و خانه‌های اين روستا ممكن نيست.

    مشخصات خانه اربابی لافت

    خانه اربابي لافت، يكي از جاذبه‌های گردشگری روستای لافت است که در بخش مركزي جزيره قشم، استان هرمزگان قرار دارد. خانه اربابی لافت، بادگيرهای متعددی برای خنک نگه‌داشتن فضا دارد و به دلیل نوع ساخت و معماری، از موهبت بادهای موسمی برخوردار است و هوا را معتدل نگه می‌دارد.

    ویژگی‌ها خانه اربابی لافت

    روستای لافت با سبک معماري جنوب و اصيل ايرانی و بر اساس اصول و مبانی معماری بومی منطقه احداث شد و خانه‌های متراكم و نزديک به هم دارد که در كوچه‌هاي تنگ و باريك واقع شده‌اند. اين روستا از میان انبوهي از باغ‌ها و نخلستان‌ها قابل مشاهده است و اگر با مردم محلی صحبت کنید، متوجه زبان قشمی آن‌ها می‌شوید. خانه اربابی لافت به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای دیدن خانه اربابی لافت لازم است به روستای لافت (حد فاصل قشم تا بندرلافت با مسافت 70 كيلومتری) برید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها