0
از0 نظر

دروازه ارگ

    190
    نمایش

    ارگ دولتی سمنان، یکی از جاذبه‌های تاریخی استان سمنان است كه در زمان حكومت حاجی بهمن ميرزا بهاء الدوله فرزند فتحعلی شاه قاجار، بنا شده است. عناصر هويت بخش ارگ قديم را اماكنی مانند تلگرافخانه، قراولخانه، آب انبار، حمام، حسينيه و... تشكيل می‌داده و در داخل ديوارهای ضخيم ارگ، اتاق‌هايی برای نگهبانی در نظر گرفته بودند. این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شماره ثبت ۳۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    سیمای عمومی دروازه ارگ

    این دروازه دارای دو نما شمالی و جنوبی است که به صورت قرینه از همدیگر قرار دارند و البته نمای شمالی جذاب تر از نمای جنوبی است:

    نمای جنوبی: نمای جنوبی دو اتاق دارد که در دو سمت به صورت قرینه جای گرفته اند و در جلوی آن‌ها ایوان‌هایی به چشم می خورد. دو راهروی کوچک به همراه ورودی اصلی هم در این محل وجود دارد که راه ورود و خروج به ارگ است. نمای این قسمت با آجر ساخته شده و راهروهای اصلی پلان، مربعی شکل دارند. بدون شک جذاب ترین بخش نمای جنوبی سردر نیم دایره ای شکل آن است که روی آن با خط زرد نستعلیق بر روی کاشی‌های آبی نوشته شده: السلطان ابن السلطان ابن السلطان صاحب قران، ناصرالدین‌شاه قاجار ۱۳۰۲.

    نمای شمالی: چیزی که نمای شمالی را از نمای جنوبی متمایز کرده استفاده از تزئینات کاشی کاری است، در واقع مناره‌ها و کاشی‌های هفت رنگ جذابیت بی‌نظیری را به این بخش بخشیده است. طرح نیم دایره‌ای سردر، در نمای شمالی هم به صورت قرینه به چشم می خورد اما این بار به جای خوشنویسی نستعلیق بر روی آن نقاشی زیبا از نبرد رستم و دیو سفید نمایان است.

    سایر اطلاعات دروازه ارگ

    این بنا در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شماره ثبت ۳۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    شرایط استفاده دروازه ارگ

    این بنا به یکی از میادین شهر تبدیل شده و در هر زمان از شبانه روز قابل بازدید است.

    زمان مناسب بازدید دروازه ارگ

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان سمنان، بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و پاییز است.

    مشخصات دروازه ارگ

    این بنا شاخص‌ترین جاذبه تاریخی سمنان به‌شمار می‌رود که در تقاطع خیابان طالقانی و خیابان شیخ فضل‌الله نوری در مرکز سمنان واقع شده است.

    تاریخچه دروازه ارگ

    علت ساخت این دروازه به سفر ناصرالدین شاه به سمنان برمی‌گردد. وی در سال 1246 شمسی در مسیر رسیدن به مشهد مدت ۳ روز را در ارگ سمنان گذراند، بنایی که در آن زمان ۱۲ برج مختلف و دروازه جنوبی داشت اما هیچ دروازه‌ای در بخش شمالی آن وجود نداشت. ناصرالدین شاه در همان مدت اقامت کوتاه خود در سمنان به حاکم شهر دستور داد تا دروازه‌ای شمالی برای ارگ بسازد.

    كار ساخت دروازه‌ها در سال 1302 هـ.ق در زمان حكومت "انوشيروان ميرزا ضياء الدوله" فرزند "محمد رحيم ميرزا" پسر دهم عباس ميرزا نايب السلطنه كه طی سالهای 1300 تا 1305 ه.ق حاكم ايالت قومس بوده به اتمام می‌رسد. به همين دليل در سفر دوم شاه به مشهد كه عكس‌های گويايی از آن باقی مانده، تصاوير زيبايی از دروازه‌های شمالی و جنوبی ارگ سمنان ديده می‌شود.

    ویژگی‌ها دروازه ارگ

    بنای اصلی دروازه بیش از 7 متر ارتفاع دارد که با آجر ساخته شده و از برجسته ترین ویژگی های آن سردر آن است که بر روی کاشی های هفت رنگش، نبرد تاریخی رستم و دیو سپید نقش بسته است.

    کتیبه‌های این بنا به دست هنرمند معروف سمنانی در دوره قاجار یعنی «سید محمد باقر طباطبایى سمنانى» طراحی شده است. درهای دروازه ارگ از جنس الوار قطور با گل میخ‌های آهنی است که به تبعیت از زمان‌های گذشته در هنگام شب بسته می‌شود.

    نکات مثبت دروازه ارگ

    از نکات مثبت این جاذبه قرارگیری آن در مرکز شهر و دسترسی آسان به این دروازه است.

    نکات منفی دروازه ارگ

    متاسفانه عدم وجود راهنما و امکانات گردشگری رفاهی از نکات منفی این جاذبه به‌شمار می‌رود.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    اگر با خودروی شخصی هستید فقط کافی است خود را به میدانی که در تقاطع خیابان‌های طالقانی و شیخ فضل الله نوری قرار دارد، برسانید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها