3.3
از10 نظر

دریاچه خرس چال

    2168
    نمایش

    درياچه خرس چال البرز يک درياچه فصلي است که در محدوده گچسر قرار دارد. درياچه خرس چال پس از اتمام برف کاملا خشک مي شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دریاچه خرس چال

    در نقاط دیگر دره طول مسیر به چند آبگیر کوچک برخورد می کنید که همگی بر فصلی بودن خود گواهی می دهند.

    سیمای عمومی دریاچه خرس چال

    از طریق جادۀ کرج – چالوس به بخش گچسر و از این محل وارد جادۀ سمت راست ( شرقی ) شوید که پس از چند کیلومتر در نزدیکی پست محیط بانی وارد جاده خاکی کوتاهی می شود و پس از زمانی اندک به آبادی زیبا و سرسبز و با طراوت وارنگرود می رسید. پیاده روی، از این نقطه آغاز می شود. در ابتدا نیم ساعتی در سمت راست رودخانۀ بسیار زلال و آبی رنگ منطقه طی طریق کنید و سپس با عبور از پلی بر روی آن در سمت چپ آب، در حالی مسیرتان را پی می گیرید که انبوه بوته های گلپر و سایر گیاهان همه جا را پوشانده است. هوا نیمه ابری و بسیار خنک خواهد بود و دیدن رودخانه هر لحظه و در پس هر گام بر شادی وصف ناپذیر شما می افزاید. به آرامی به حرکت ادامه می دهید. در حالی که قطرات باران به آرامی بر سر و رویتان می نشیند، از فضایی سرشار از بوی خاک باران خورده پیش روید. ساعتی راهپیمایی شما را به دو راهی و مرتع شیر کمر و سپس به پیچ اصلی رودخانه در نزدیکی مرتع سکه نو می رساند. در آنجا به سختی از رودخانه عبور می کنید. و در سمت دیگر پس از سه ساعت راهپیمایی به گوسفند سرای سکه نو می رسید. پس از استراحتی کوتاه، مسیر مالرو را در پیش گرفته، درپس یک سربالایی و سراشیبی با عبور از سنگهای بزرگ وسط رودخانه مجددا به سمت چپ آن بروید. مسیر را پی گیرید و در هوایی پرطراوت و زمینی سرسبز پس از یک و نیم ساعت به آخرین گوسفند سرای فشمیها در منطقه می رسید. با ادامۀ مسیر پس از دو ساعت دیگر در حالی که به پایان روز نزدیک شده اید به دو آب خلنو می رسید. کنار رودخانه خروشان مکان مناسبی برای اقامت شبانۀ شماست. روز بعد مجددا مسیر را پی گرفته، در نقطه ای مناسب، از آب سرد رودخانۀ عبور کنید و وارد مسیر پر شیب دره یخی هرزکوه می شوید، یک ساعتی به حرکت به سمت جنوی ادامه دهید، پس از یک یال پر شیب شن اسکی از مسیر منحرف می شوید و با زیگزاگهای چندی بر روی یک یال کم شیب تر قرار می گیرید. در حالی که نمای از قلل کمانکوه، یخچال و سرماهو را در شمال و قلۀ خلنو را در جنوب می بینید، گام به منطقه ای سرسبز و با طراوت و یخچالی می گذارید. پس از دو ساعت کوهپیمایی به دروازۀ قله خرس چال نزدیک شده اید. سینه کش قله را به صورت پهنۀ مسطحی با شیب تند و عرضی از این نقطه تا قله دال کولی پیش می رود و لکه برف بزرگی روی آن قرار دارد. به دره وسیع ساکت و خاموشی که خبر از بکر بودن آن می دهد گام گذاشته اید. لکه ها و نوارهای کوچک و بزرگی از برف شیارهای دره ها را پوشانده اند. هوا صاف است و باد خنکی می وزد. در پس چند تپه ماهور نزدیک به ریشۀ کوه خرس چال به ناگهان در مقابل دریاچۀ زیبای خرس چال در یک فرو رفتگی و در زیر حاشیه ای از برف بهاری مواجه می شوید. آب این دریاچه بسیار سرد و یخ زده است و هنوز به منتهای وسعت خود نرسیده است. اما به هر حال جذابیت خاصی در این فصل از سال دارد. مدتی را در کنار دریاچه به استراحت بپردازید. و در طراوت و زیبایی آن غوطه ور شوید.

    زمان مناسب بازدید دریاچه خرس چال

    اوایل خرداد ماه بهترین زمان برای بازدید از دریاچه خرس چال است.
    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    ر ابتدا نیم ساعتی در سمت راست رودخانۀ بسیار زلال و آبی رنگ منطقه طی طریق کنید و سپس با عبور از پلی بر روی آن در سمت چپ آب، در حالی مسیرتان را پی می گیرید که انبوه بوته های گلپر و سایر گیاهان همه جا را پوشانده است. هوا نیمه ابری و بسیار خنک خواهد بود و دیدن رودخانه هر لحظه و در پس هر گام بر شادی وصف ناپذیر شما می افزاید. به آرامی به حرکت ادامه می دهید. در حالی که قطرات باران به آرامی بر سر و رویتان می نشیند، از فضایی سرشار از بوی خاک باران خورده پیش روید. ساعتی راهپیمایی شما را به دو راهی و مرتع شیر کمر و سپس به پیچ اصلی رودخانه در نزدیکی مرتع سکه نو می رساند. در آنجا به سختی از رودخانه عبور می کنید. و در سمت دیگر پس از سه ساعت راهپیمایی به گوسفند سرای سکه نو می رسید. پس از استراحتی کوتاه، مسیر مالرو را در پیش گرفته، درپس یک سربالایی و سراشیبی با عبور از سنگهای بزرگ وسط رودخانه مجددا به سمت چپ آن بروید. مسیر را پی گیرید و در هوایی پرطراوت و زمینی سرسبز پس از یک و نیم ساعت به آخرین گوسفند سرای فشمیها در منطقه می رسید. با ادامۀ مسیر پس از دو ساعت دیگر در حالی که به پایان روز نزدیک شده اید به دو آب خلنو می رسید. کنار رودخانه خروشان مکان مناسبی برای اقامت شبانۀ شماست. روز بعد مجددا مسیر را پی گرفته، در نقطه ای مناسب، از آب سرد رودخانۀ عبور کنید و وارد مسیر پر شیب دره یخی هرزکوه می شوید، یک ساعتی به حرکت به سمت جنوی ادامه دهید، پس از یک یال پر شیب شن اسکی از مسیر منحرف می شوید و با زیگزاگهای چندی بر روی یک یال کم شیب تر قرار می گیرید. در حالی که نمای از قلل کمانکوه، یخچال و سرماهو را در شمال و قلۀ خلنو را در جنوب می بینید، گام به منطقه ای سرسبز و با طراوت و یخچالی می گذارید. پس از دو ساعت کوهپیمایی به دروازۀ قله خرس چال نزدیک شده اید. سینه کش قله را به صورت پهنۀ مسطحی با شیب تند و عرضی از این نقطه تا قله دال کولی پیش می رود و لکه برف بزرگی روی آن قرار دارد. به دره وسیع ساکت و خاموشی که خبر از بکر بودن آن می دهد گام گذاشته اید. لکه ها و نوارهای کوچک و بزرگی از برف شیارهای دره ها را پوشانده اند. هوا صاف است و باد خنکی می وزد. در پس چند تپه ماهور نزدیک به ریشۀ کوه خرس چال به ناگهان در مقابل دریاچۀ زیبای خرس چال در یک فرو رفتگی و در زیر حاشیه ای از برف بهاری مواجه می شوید. آب این دریاچه بسیار سرد و یخ زده است و هنوز به منتهای وسعت خود نرسیده است. اما به هر حال جذابیت خاصی در این فصل از سال دارد.

    ماشین شخصی

    از طریق جادۀ کرج – چالوس به بخش گچسر و از این محل وارد جادۀ سمت راست ( شرقی ) شوید که پس از چند کیلومتر در نزدیکی پست محیط بانی وارد جاده خاکی کوتاهی می شود و پس از زمانی اندک به آبادی زیبا و سرسبز و با طراوت وارنگرود می رسید. پیاده روی، از این نقطه آغاز می شود.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.