0
از0 نظر

دریاچه سد طالقان

    2566
    نمایش

    سد طالقان از بزرگترین سد های کشور است که روی رودخانه شاهرود ساخته شده است. رودی که از کوه های استان مازندران سرچشمه می گیرد و در طول مسیر خود به دره زیبای طالقان می رسد. طالقان نام دره ای در قسمت جنوبی رشته کوه های البرز است و مانند دره های بزرگی که در منطقه میانی رشته کوه های البرز به سمت جنوب کشیده شده اند، دارای آب و هوایی کوهستانی و ییلاقی است که موجب شده جمعیت آن در فصل های متفاوت تغییر مکان دهند. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دریاچه سد طالقان

    این دریاچه که در پشت سدی به نام طالقان (از کرج تاشهرک طالقان 82 کیلومتر) قراردارد به طول تقریبی 15 کیلومتر در حد فاصل آبادی های گلینک ، میراش ،آردکان و آرموت از شمال و زیدشت و سنگ بن ازجنوب ، دارای محیطی بسیار جذاب و دلنشین است. سد طالقان، سدی مخزنی است در شهرستان طالقان از توابع استان البرز ایران واقع شده است. نیروگاه آبی طالقان از نوع غرقابی بوده و توان تولید برق آن، ۱۷٫۸مگاوات است.

    شرایط استفاده دریاچه سد طالقان

    جاده آسفالته ای در شمال دریاچه از زیدشت به گلینک و با دور زدن دریاچه از زاویه شمالی به آرموت تنها آبادی همجوار دریاچه طالقان و از آنجا تاسوهان امتداد دارد که راه دسترسی مناسبی برای استفاده از محیط های پیرامون این دریاچه به شمار می رود. ماهیگیری، قایق سواری و شنا در دریاچه ممنوع است.

    زمان مناسب بازدید دریاچه سد طالقان

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و پاییز است.

    نکات مثبت دریاچه سد طالقان

    اثرات ارزشمند این سد، ایجاد شرایط اقلیمی مناسب و طبیعتی بکر در منطقه دانست که به جذب گردشگر و توریست از سراسر ایران و جهان، کمک بسزایی کرده است. 

    تاریخچه دریاچه سد طالقان

    در سال 1348 برای آن که بتوانند آب منطقه طالقان را به دشت قزوین منتقل کنند، ساخت دو سد، یک تونل و مجموعه کانال های آبیاری به طور همزمان آغاز گردید. نخستین مورد، سد انحرافی سنگبان در طالقان بود. این سد، آب این منطقه را به سمت زیاران منحرف می نمود. در این طرح، مسیر بعدی جریان آب، تونلی به طول 9 کیلومتر برای انتقال این آب به زیاران بود. قسمت سوم این طرح، سد انحرافی زیاران و مجموعه کانال های آبیاری دشت قزوین بود. مطالعات اولیه مربوط به دریاچه سد طالقان در همان سال ها آغاز شد.

    در این مطالعات تصمیم بر آن بود که سدی مخزنی برای ذخیره آب سیلاب های بهاره رود طالقان ایجاد شود. اما عوامل بسیاری از جمله شرایط سیاسی و اجتماعی کشور باعث شد که ساخت این سد و انجام این پروژه تا سال 1381 عقب بیفتد. در اولین ماه از سال 81، عملیات احداث سد شروع شد و پس از چهار سال، در سال 85، بهره برداری از سد آغاز شد و دریاچه سد طالقان نیز ایجاد گردید. در کنار این سد، نیروگاه آبی طالقان نیز احداث شده از که نوع نیروگاه های برقی آبی بوده و با توان تولید برق در حد 18 مگاوات کار می کند.

    ویژگی‌ها دریاچه سد طالقان

    سد طالقان، سدی خاکی با هسته رسی می باشد که ارتفاع آن از سطح آب های آزاد، 1789 متر بوده. این سد 103 متر از سطح رودخانه شاهرود بلندتر است. طول دریاچه سد طالقان 15 کیلومتر بوده و ظرفیت مجموع مخزن این سد، 423 میلیون متر مکعب بوده که 329 متر مکعب آن قابل استفاده می باشد.

    پیشنهاد ویژه دریاچه سد طالقان

    بهترین زمان برای بازدید از دریاچه سد طالقان صبح زود می باشد، چرا که زیبایی آن چندین برابر می شود.

    وسایل مورد نیاز دریاچه سد طالقان

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    سایر اطلاعات دریاچه سد طالقان

    زیست بوم یک منطقه شامل پوشش گیاهی و جانوری مختص آن منطقه می شود. در مورد دریاچه سد طالقان ما با طبیعت بسیار زنده، بکر و آرام مواجه هستیم. طبیعت گردان و طبیعت دوستان، اغلب در اطراف این دریاچه، تجربه بسیار لذت بخش و زیبایی را پشت سر می گذرانند. جانورانی که در پیرامون این دریاچه دوست داشتنی زندگی می کنند مواردی همچون دم جنبانک، کبک، شغال، گرگ، شاهین و قوش هستند. در کنار اینها می توان ردپای بزهای کوهی، خرگوش ها، گرازها و کفتارها را نیز در این ناحیه پیدا کرد.

    بسیاری از گیاهان و درختان اطراف دریاچه سد طالقان، خودرو، طبیعی و وحشی هستند. درختانی همچون زالزالک، گردو، گیلاس، زرشک، بادام کوهی و سیب از جمله درختان این منطقه هستند. انواع گیاهان خودرو و دارویی چون بومادران، آویشن، ریواس، شنگ، کاسنی، گون و شقایق های وحشی را می توان در دامنه کوه های اطراف این دریاچه مشاهده کرد. به دلیل آب و هوای بسیار مساعد، فراوانی آب و حاصلخیزی خاک این منطقه، کشاورزی در منطقه رایج بوده و باغات و زمین های زراعی بسیاری در آن مشاهده خواهید کرد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با استفاده از اتوبان کرج، قزوین، پس از هشتگرد وارد جاده طالقان و بخش شهرک وارد می شوید. با پیگیری جاده آسفالته در شمال شهرک، در ابتدا به آبادی بزرگ خسبان و سپس به آبادی کوچکتر جزینان می رسید. هنوز درمنطقه زبانه های باریکی از برف دامنۀ کوهها و دره سات و شاه البرز را پوشش داده است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.