0
از0 نظر

دریاچه سد تنگاب

    2954
    نمایش

    از جمله سدهاي خاکي استان فارس ، سد تنگاب فيروزآباد است که پشت آن درياچه اي زيبا با همين نام ايجاد شده، درياچه اي که در مجاورت منطقه شکار ممنوع پادنا قرار دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دریاچه سد تنگاب

    سد تنگاب در استان فارس، محل تنگاب و در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر فیروزآباد (مسیر فیروزآباد - کوار) بر روی رودخانه فیروزآباد واقع شده‌است و در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

    ویژگی‌ها دریاچه سد تنگاب

    سرآب اصلی رودخانه فیروزآباد از چشمه‌های حنیفقان بوده که با آبدهی کل بین ۵/۲ تا ۵ متر مکعب بر ثانیه که حدود ۲۳ دهنه چشمه با دبی‌های متفاوت در سر آب رودخانه را تغذیه می کند. از طرف دیگر آبهای جاری دشت شور آب، مهکویه، زنجیران و جووکان به این رودخانه ملحق شده و در حوالی محکویه به تنگ هلالو می‌رسد. بعد از طی حدود ۵ کیلومتر و با الحاق حوزه سرریزجان به تنگه تنگاب (محل سد) رسیده پس از طی مسیر نسبتاً طولانی تنگ تنگاب به دشت فیروزآباد وارد می‌شود. پس از عبور از دشت فیروز آباد به سمت جنوب شرقی منحرف شده و از تنگ هایقر عبور می‌نماید و به رودخانه موند پیوسته و به خلیج فارس می‌ریزد.

    سیمای عمومی دریاچه سد تنگاب

    ارتفاع سد از بستر رودخانه ۵۱ متر است. این دشت بطور ناخالص در حدود ۵/۲۷۵ کیلومتر مربع وسعت دارد و ارتفاع متوسط آن ۱۲۵۰ متر است. شبکه آبیاری زهکشی در حدود ۱۳۸۶۰ هکتار خالص از اراضی دشت فیروزآباد را زیر پوشش قرار می‌دهد، که ناخالص آن ۱۵۳۵۰ هکتار است.

    پیشنهاد ویژه دریاچه سد تنگاب

    سدتنگاب از نوع سنگ ریزه‌ای خاکی با هسته رسی با عرض تاج سد ۱۰ متر طول تاج ۲۷۰ متر و حجم مخزن ذخیره‌ای آن ۱۴۰ میلیون متر مکعب و اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال احداث شده که ۲۵ درصد آب آن صرف مصارف صنعتی از جمله پتروشیمی فیروزآباد و امور کشاورزی خواهد شد.

    شرایط استفاده دریاچه سد تنگاب

    یگان حفاظت شهرستان به صورت شبانه روزی در این منطقه در حال گشت زنی بوده و با متخلفین و متجاوزین به انفال الهی برخورد قانونی می‌کنند.

    امکانات ویژه دریاچه سد تنگاب

    سرشماری پرندگان در نیمه زمستان انجام می‌شود و طی این سرشماری تعداد 17 گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل انواع اردک‌ها ، لک لک سانان ( لک لک سیاه ، اگرت کوچک و بزرگ، حواصیل و ... ) ، پلیکان سانان ( پلیکان خاکستری و باکلان ) ، کشیم سانان و آبچیلک مشاهده وشناسایی شده است. عمده پرندگان مهاجر دریاچه سد تنگاب ، خاص مناطق سردسیر شمالی است.

    سایر اطلاعات دریاچه سد تنگاب

    نامهای دیگر این سد : سد ساسانیان، سد اردشیر و سدآریوبرزن هستند.

    نکات مثبت دریاچه سد تنگاب

    سد مخزنی تنگاب بخشی از آب آبیاری دشت فیروزآباد را تأمین می کند. در حال حاضر به میزان قابل توجهی آبگیری شده که با توجه به خشک شدن اکثر تالابهای دائمی استان از جمله تالاب پریشان محل مناسبی برای توقف ، استراحت و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر محسوب می‌شود.

    نکات منفی دریاچه سد تنگاب

    متاسفانه پرندگان مهاجر در حوضه دریاچه سد تنگاب با تهدیداتی همچون ورود سموم کشاورزی اراضی بالادست ، مواجه هستند. همچنین یکی دیگر از تهدیدات برای پرندگان مهاجر ، به نزدیکی شهر به سد است. چرا که حضور گسترده گردشگران در اطراف سد ، باعث ناامنی حوضه سد شده است. توصیه جدی به این افراد ، جلوگیری از کثیف کردن و ریختن زباله و همچنین همکاری با محیط زیست در صورت مشاهده هرگونه تخلف شکار و صید است.

    منبع دریاچه سد تنگاب

    مکان بین ویکی پدیا تیشینه سیری در ایران
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.