2.5
از24 نظر

دریاچه کوهستانی سبلان (ساوالان)

    5058
    نمایش

    دریاچه های منطقه سبلان در ناحیه بزرگ وسیع سبلان در استان اردبیل قرار دارند. کنار این دریاچه هاطبیعت زیبای منطقه به مسافران آرامش می بخشد. تنوع و پوشش گیاهی متراکم و وجود مراتع سرسبز وسیع در این طبیعت زیبا و حیات بخش، آب و هوای مرطوب و بارانی در بهار و پاییز و ذوب برفهای سبلان در تابستان موجب شده اند این منطقه ویژگی های طبیعی قابل توجه و منحصر به فردی داشته باشد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دریاچه کوهستانی سبلان (ساوالان)

    آبِ دریاچه ازآبراهه خروجی چندمتری به طرفِ ورودیِ شرقی جاری و سپس درزمین فرومی رود.

    با اینکه بیشترِماه هایِ سال سطحِ دریاچه یخبندان وشرایطِ زیستی به حداقل کاهش پیدا میکند، با این حال درتابستان بخصوص مردادماه چنانچه از ارتفاعات و تیغه های مشرف به دریاچه، به آب دریاچه نگریسته شود، سبزرنگ بنظرمیرسدکه حاکی ازرشدِجلبکهایِ سبز در آن است.

    علاوه براین جلبک ها، جانورانِ سخت پوستِ کوچک درجمعیتِ بسیاربالا در دریاچه زیست میکنند.

    ویژگی‌ها دریاچه کوهستانی سبلان (ساوالان)

    آب دریاچه صاف و زلال و درجه حرارتِ آن حتی در ماه هایِ گرمِ سال نیزدرحدِ صفر درجه است.

    این دریاچه ی زیبای کوهستانی که برفرازقله ی سبلان خودنمایی میکنددرنوعِ خود بی نظیرو کم نظیر و ازپدیده هایِ نادر در طبیعت است.

    سیمای عمومی دریاچه کوهستانی سبلان (ساوالان)

    این دریاچه بیضی شکل بوده واندازه ی قطرِبزرگِ آن باجهتِ شرقی_غربی حدود180مترواندازه ی قطرکوچکِ آن حدود80مترووسعت دریاچه بالغ بر 12000 مترمربع است.عمقِ عمیق ترین قسمت دریاچه حدودِ 40متر است.

    زمان مناسب بازدید دریاچه کوهستانی سبلان (ساوالان)

    سطح دریاچه فقط حدودِ 2 تا 3ماه (ماههایِ تیر- مرداد و شهریور) باتوجه به شرایطِ آب وهوایی منطقه ذوب شده و بازاست.

    پیشنهاد ویژه دریاچه کوهستانی سبلان (ساوالان)

    هنگامی که به دریاچه سبلان می رسید، هوا سرد خواهد بود .هیچ کس هم در این موقع نیست باد زوزه کشان میوزد. هوا صاف و آفتابی است. به کناره دریاچه روید. آب زلال است و شفاف. زمان زیادی به آب چشم می دوزید.

    سپس در اطراف دریاچه گردشی کنید و سر و صورتی را صفا دهید. اینجا دیگر جای شنا کردن نیست دمای هوا پایین است. یک ساعت بر فراز سبلان بمانید و پس از دیدار این منطقۀ چشم نواز، از مسیر صعود شده به پناهگاه باز گردید شب را بمانید.

    وسایل مورد نیاز دریاچه کوهستانی سبلان (ساوالان)

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    سایر اطلاعات دریاچه کوهستانی سبلان (ساوالان)

    کوه سبلان درغربِ استان اردبیل قراردارد وهرساله پذیرایِ کوهنوردان وطبیعت دوستانِ بیشماری ازسراسرایران است و نیزکوهنوردان خارجی هم به خاطرویژگی هاو زیبایی هایِ این کوه رنجِ سفر را برخود هموار میکنند تا آن را از نزدیک ببینند. قدراین پدیده هایِ طبیعی زیبای سرزمین خود را بدانیم.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    اوایل تیرماه برای دیدار مجموعه دریاچه های کوهستانی این ناحیه، از اردبیل درجاده ای آسفالته ابتدا به آبادی لاهرود و سپس به سوی آب گرم قطورسو حرکت میکنیم و پس از دو ساعت در جاده خاکی به این منطقه زیبا در شمال قله سبلان می رسید. با گذراندن شبی بسیار خوش در چادرهایتان اندکی دورتر از آب گرم، صبح دومین روز آماده بازدید از دریاچه های منطقه شوید. جاده ای خاکی و ماشین رو را به سوی غرب در پیش بگیرید، پس از نیم ساعتی در پشت تپه ماهورهای چندی به آب گرم مشهور شابیل می رسید از سمت شمال مسیر را ادامه داده تا راهپیمایی یک ساعته در میان انبوهی از چمنزارها و گلها و لاله های وحشی، خود را بر لبه دره عظیم شیروان درسی رسانده، از سراشبی تند آهکی آن پایین بروید. پس از رسیدن به کف این دره، نیم ساعتی را به سوی شمال در حالی به حرکت ادامه دهید که نمای بسیار زیبایی از گرز دیوها و اشکال بسیار جالبی در میان سنگهای دره به چشم می آید. پس از یک سرپایینی، دریاچه بزرگ آت گولی به رنگ سبز قرار دارد. این دریاچه در زمانی که شیروان دره پر از آب تر است، به منتهای وسعت خود می رسد. اطراف دریاچه را نیزارها چندی پوشانده است. در کنار این دریاچه استراحت کوتاهی بکنید و بعد مسیر را پی گرفته، پس از نیم ساعتی دیگر به دریاچۀ کوچکتر این منطقه به نام لجن گولی می رسید. از مسیری که پیموده اید برگردید و خود را به میدان ارشک برسانید و از تپه ماهورهای سرسبز اندکی به سوی جنوب غربی تغییر مسیر دهید. در پس این تپه ها خود را در مقابل پهنۀ وسیع دریاچۀ بزرگ طاوس گولی N381936 E474601 می بینیم که چادرهای عشایر کناره آن احاطه کرده اند. استراحتی کوتاه کرده، در آخر روز در حالی که خورشید می رود تا در کرانه های غربی غروب کند، با گذر از عرض پهن دشت بزرگی خود را به دریاچۀ سیاه رنگ قره گول رسانده، با دیدار از چهار دریاچه کوهستانی در منطقه سبلان به بازدید خود پایان می دهید و به محل اردوی خود در آبگرم قتور سویی باز گردید. در سومین روز از اجرای برنامه هایتان در منطقه سبلان به قصد دیدار دریاچه زیبا بر تارک قلۀ سبلان، راهی شوید . این بار، با وسیله نقلیه کمک دار از آبگرم حرکت کنید و پس از یک ساعت طی طریق در جادۀ خاکی پر دست انداز به پناهگاه شرقی می رسید. هنوز کوهنوردان به این منطقه نیامده اند و پناهگاه یا به قولی حسینیه معروف به مقدس اردبیلی در جناح شمال شرقی سبلان خالی از سکنه به نظر می رسد. بعد از رسیدن به پناهگاه استراحتی بسیار کوتاهی در ارتفاع 3600 متری، از شیب تند سنگلاخی به سمت جنوب مسیر را پی بگیرید و در ارتفاع 3800 متری به سمت غرب تغییر جهت داده، از شیب تند مسیر بالا روید و پس از سه ساعت صعود از بالای صخره های بزرگ و کوچک در حالی که پس هر گام ارتفاع افزایش می یابد، بر گرده اصلی قله قرار می گیریم. در حالی که سوز شدیدی از سمت غرب بر گونه هایتان می وزد، یک تکه مسیر برفی بزرگ را تراورس کنید، از شیب تند آن صعود کنید و به منطقه مسطح محراب داشی در ارتفاع 4600 متر می رسید . پس از یک و نیم ساعت به لبۀ خاکی همواری می رسید و توقف کنید. نفسی تازه کنید و بعد حرکت کنید ناگهان در مقابل دریاچه بسیار زیبای قله سبلان در ارتفاع 4800 متری N381603 E475008 که پوششی از یخچالها آن را در بر گرفته قرار می گیرید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    سخت ( صعود با استفاده از طناب )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.