0
از0 نظر

دریاچه کیو لرستان

    189
    نمایش

    مساحت دریاچه حدود هفت هکتار و عمق آن در نقاط مختلف بین سه تا هفت متر متغیر است. کیو در گویش لری مردمان خرم آباد به معنی رنگ کبود و آبی تیره است؛ دلیل نام‌گذاری دریاچه نیز به خاطر رنگ آن هنگام پرآبی است. دریاچه کیو به‌طور معمول همه‌ساله در فصل پاییز خشک و در پایان فصل زمستان به‌صورت طبیعی و خودجوش پرآب می‌شود. آب این دریاچه از سراب کیو، سرچشمه‌های موجود در مخمل‌کوه و چشمه‌های کف دریاچه هم تأمین می‌شود. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دریاچه کیو لرستان

    دریاچه کیو با نمای دیدنی و زیبای خود به شهر خرم آباد جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه‌های تاریخی فراوان در این شهر و چشمه‌های پر آب دره خرم آباد، این شهرستان را در ردیف یکی از شهرهای زیبای توریستی قرار داده است.

    تاریخچه دریاچه کیو لرستان

     در گذشته محل این دریاچه چشمه‌ای به نام سراب کیو بود که اکنون نیز بخش اعظم آب کیو را تشکیل می‌دهد. این دریاچه در ۵۰ توسط در سال ۱۳۵۲ و در دوران شهرداری علی محمد ساکی ساخته شد. وی بهسازی پتانسیل‌های موجود در محل، مکانی توریستی و تفریحی در بافت شهری ایجاد کرد.

    ظاهر فعلی دریاچه کیو در همان زمان  و با در نظر گرفتن استانداردهای لازم ساخته و امکانات رفاهی چون مهمانسرای جهانگردی و شهربازی در اطراف آن احداث شد.

    ویژگی‌ها دریاچه کیو لرستان

    سراب کیو به لحاظ منشا تامین آب از چشمه‌های آهکی واقع در محدوده شهر خرم آباد تغذیه می‌شوند که این چشمه‌ها از جمله چشمه‌های بزرگ شهر خرم آباد هستند. با کاهش بارندگی‌ها چشمه‌های تامین کننده آب دریاچه کیو تا اواخر خردادماه آبدهی‌شان به حداقل می‌رسد.

    چون چشمه دریاچه کیو فصلی است دبی آن از صفر در هنگامی که خشک است تا حداکثر 3 مترمکعب در ثانیه می‌رسد و دبی آن بستگی به میزان آبدهی آن در حوزه دارد.

    زمان مناسب بازدید دریاچه کیو لرستان

    این دریاچه طبیعی به طور معمول همه ساله در فصل پاییز خشک شده و در پایان فصل زمستان به صورت طبیعی و از طریق چشمه های آب درون شهر پرآب می شود.

    سیمای عمومی دریاچه کیو لرستان

    پوشش گياهي متنوع،طبيعت بكر از زيبايي هاي اين جاذبه مي باشد.

    امکانات ویژه دریاچه کیو لرستان

    دریاچه کیو که در یک محوطه تفریحی به همین نام در مرکز شهر خرم آباد واقع شده دارای امکانات و فضای مناسب برای برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های شنا، دو و میدانی و دوچرخه سواری است. این دریاچه ظرفیت لازم برای فعالیت در قالب پایگاه ورزش‌های سه گانه کشور را نیز دارد.

    سایر اطلاعات دریاچه کیو لرستان

    کیو در گویش لری به معنی کبود رنگ و آبی است و علت نامگذاری آن آب زلال و عمق دریاچه‌است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.