4.5
از2 نظر

روستاى لیوس

    637
    نمایش

    روستاى ليوس در ۷۳ کيلومترى جاده‌ی شمال شهرستان دزفول، فقط یکی از چند جاذبه‌ی تاریخی و تماشایی استان خوزستان است. بهتر است بدانید که بافت کنوني این روستا بیش از هفتصد سال سابقه دارد. این روستا که در بخش شهيون دزفول و در دامنه کوه لنگر واقع شده، به دلیل آب و هوای مطلوب، چشم انداز زیبا، پوشش گیاهی متنوع، طرفداران زیادی در میان گردشگران دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستاى لیوس

    روستای لیوس از جاذبه های گردشگری پرطرفدار در استان خوزستان است که از شمال غربی به کوه لنگر و از غرب به درة کول منتهی می‌شود. همچنین، ارتفاع آن از سطح دریا ۹۷۰ متر است و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد.

    تاریخچه روستاى لیوس

    به دلیل اینکه برخى از ابنیه روستا کتیبه اى مبنى بر آن تاریخ را دارد ( مانند منزل حیدر عباسى) با این حال، وجود آسیاب هایی با قدمت دوره ساسانی، پیشینه این منطقه را به دوره جنگ ایران و روم مرتبط می سازد و بر اساس تحقیقات گروهی از محققان ایتالیایی، نام این روستا در واقع از نام یک سردار رومی گرفته شده و نام گذاری روستای همجوار آن به اسم” سزار” نیز تاییدی بر این ادعا است.

    ویژگی‌ها روستاى لیوس

    روستای لیوس علاوه بر بافت زیباى تاریخى خانه ها، داراى جاذبه هاى گردشگرى و طبیعى بکری چون کوهستان ها، محیط سرسبز، باغ هاى میوه، رود خانه، آبشار و … می باشد که در فصول بهار و پاییز و زمستان به علت آب و هواى مناسب می تواند پذیراى گردشگران زیادى باشد.

    از دیگز ویژگی های این روستا، می توان به نوع معابر عمومى آن اشاره کرد که و به گونه اى طراحى شده تا سرعت و سلامت عابر در رسیدن به محل فعالیت در اطراف روستا یا برگشت به منزل فراهم باشد.

    سیمای عمومی روستاى لیوس

    روستای لیوس داراى یک سبک خاص معمارى است که در آن، از تمام بخش هاى موجود در یک ساختمان استفاده بهینه می شود. به طور مثال از ستون هاى ساختمان به عنوان انبار گندم استفاده شده یا طراحى و جنس مصالح ساختمان به گونه اى بوده که در فضاهاى مختلف دماى مورد نیاز براى نگهدارى اجناس و مواد مورد نظر را داشته باشد. درها و پنجره‌ها در ساختمان های این روستا، چوبی هستند و اغلب از سنگ به عنوان مصالح استفاده شده و به همین دلیل روستای لیوس به «روستای سنگی دزفول» نیز شهرت دارد. همچنین، جهت‌گیری واحدهای مسکونی به منظور بهره‌گیری از حرارت و نور خورشید به سمت جنوب است.

    از دیگر مناظر طبیعى آن کوه لنکر از سلسله جبال زاگرس است که چشم‌انداز بسیار زیبایی داشته و بعضاً این کوه به دلیل همجواری با این روستا، کوه لیوس نامیده می شود. گستره باغ‌های انار اطراف روستا جلوه ویژه‌ای به آن بخشیده و این باغ‌ها باعث تلطیف هوا، زیبایی و سرسبزی هر چه بیشتر روستای لیوس شدند. عمده پوشش گیاهی قابل مشاهده در این روستا و مناطق اطراف آن، شامل درختان کُنار، انار کوهی، انجیر و بادام کوهی و گیاهانی چون گل‌گاوزبان، بابونه و گیاهان علوفه‌ای می شود. همچنین، جنگل هاى بلوط و کلخنگ و بادام کوهى از دیگر جاذبه های این روستا است.

    زمان مناسب بازدید روستاى لیوس

    این روستا با توجه به نوع بافت تاریخی و طبیعت زیبایی که دارد، در تمامی فصول سال می تواند انتخاب خوبی برای سفر و بازدید باشد.

    شرایط استفاده روستاى لیوس

    برای رسیدن به این روستای زیبا و تاریخی، باید از جاده شمال شهرستان دزفول و مسیر شهیون عبور کرده و بعد از گذر از روستاهای صالح آباد و گوشه، روستای لیوس را مشاهده خواهید کرد.

    سایر اطلاعات روستاى لیوس

    در روستای لیوس مراسم و آیین‌هایی خاص برگزار می‌شود که از جملة آن‌ها می‌توان به عزاداری‌های سنتی و مذهبی در ماه محرم و صفر اشاره کرد. از دیگر مراسم ویژه این روستا، عروسی‌های محلی، مراسم تولد اولین فرزند، جشن باران و جشن آغاز کشت و کار می‌باشد. و نیز بازی‌ها و ورزش‌هایی مانند کشتی محلی و چوب بازی در میان روستاییان رواج دارد.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای رسیدن به روستای زیبای تاریخی و دیدنی لیوس از جاده شمال شهرستان دزفول و مسیر شهیون بعد از گذر از روستاهای صالح آباد و گوشه به این روستای می رسیم.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    محل کمپ
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    روستاى ليوس تاريخي گردشگري روستاى ليوس روستاى تاريخي روستاى گردشگري ليوس روستاى روستاى تاريخي ليوس گردشگري تاريخي روستاى تاريخي ليوس تاريخي گردشگري گردشگري روستاى گردشگري ليوس گردشگري تاريخي روستاى ليوس تاريخي روستاى ليوس گردشگري روستاى تاريخي ليوس روستاى تاريخي گردشگري روستاى گردشگري ليوس روستاى گردشگري تاريخي ليوس روستاى تاريخي ليوس روستاى گردشگري ليوس تاريخي گردشگري ليوس تاريخي روستاى ليوس گردشگري روستاى ليوس گردشگري تاريخي تاريخي روستاى ليوس تاريخي روستاى گردشگري تاريخي ليوس روستاى تاريخي ليوس گردشگري تاريخي گردشگري روستاى تاريخي گردشگري ليوس گردشگري روستاى ليوس گردشگري روستاى تاريخي گردشگري ليوس روستاى گردشگري ليوس تاريخي گردشگري تاريخي روستاى گردشگري تاريخي ليوس روستاى ليوس تاريخي گردشگري روستاى تاريخي گردشگري ليوس روستاى گردشگري ليوس تاريخي روستاى تاريخي ليوس گردشگري روستاى تاريخي گردشگري ليوس روستاى ليوس گردشگري تاريخي ليوس روستاى تاريخي گردشگري ليوس روستاى گردشگري تاريخي ليوس تاريخي گردشگري روستاى ليوس تاريخي روستاى گردشگري تاريخي روستاى ليوس گردشگري تاريخي ليوس روستاى گردشگري تاريخي گردشگري روستاى ليوس تاريخي گردشگري ليوس روستاى گردشگري روستاى ليوس تاريخي گردشگري ليوس روستاى تاريخي گردشگري تاريخي روستاى ليوس گردشگري ليوس تاريخي روستاى گردشگري تاريخي ليوس روستاى