0
از0 نظر

روستای تاریخی انجدان اراک

    360
    نمایش

    روستاي انجدان در 37 كيلومتري شهر اراك واقع شده است. غارهاى اين دهستان عبارتند از غار آسيلى، غار ميانلانون يا کلوچه بالا و... دلیل نامگذاری این روستا به اسم انجدان هم جالب توجه است؛ در این روستا صمغ گیاه انگدان تولید و به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود برای همین به این روستا انجدان می‌گویند. مردم این روستا به زبان فارسی و با گویش خلج حرف می‌زنند. قدمت روستای تاریخی انجدان اراک به قبل از اسلام برمی‌گردد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای تاریخی انجدان اراک

    روستاي انجدان در 37 كيلومتري شهر اراك واقع شده است. غارهاى اين دهستان عبارتند از غار آسيلى، غار ميانلانون يا کلوچه بالا، غار طاق‌رچه، غار گيوه‌کش و غار شغال‌دره. از ميان اين غارها، غار آسيلى و غار طاق‌رچه ديدنى‌تر هستند. غار آسيلى ۷۳/۵ متر طول دارد و در فصل بارندگى منظره زيباى استالاکتيت و استالاگميت‌هاى آن پديدار مى‌شود. اين غار در ۵ کيلومترى غرب انجدان واقع شده است. غار طاق‌رچه نيز به دليل وجود دو درخت کهنسال در مقابل دهانه آن منظره‌اى زيبا و ديدنى دارد.

    تاریخچه روستای تاریخی انجدان اراک

    طبق سنگ‌های قبوری که در این روستا وجود دارند، قدمت روستای تاریخی انجدان اراک به قبل از اسلام برمی‌گردد.

    زمان مناسب بازدید روستای تاریخی انجدان اراک

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز است.

    ویژگی‌ها روستای تاریخی انجدان اراک

    آيين معنوي آيين چغچغه‌زني يكي از رسوم ديرين مردم روستاي انجدان است كه در عزاداري ماه محرم و در شام غريبان برگزار مي‌شود. قدمت اين آيين كهن به دوره تيموري و صفويه مي‌رسد و مردم عزادار اين روستا در روزهاي نهم و يازدهم محرم آن را اجرا مي‌كنند.

    در روز نهم محرم مردم محله پايين انجدان با آيين‌هاي سوگ و عزا به سمت محله بالا حركت مي‌كنند و در حاليكه ابزاري چوبي و خراطي شده به نام چغچغه را در دست دارند با نوايي موزون به جاي كوبيدن بر سينه، آن را به هم مي‌كوبند.

    اين آيين يك مرشد و رهبر دارد كه نوحه‌هاي اصيل و خاصي را قرائت مي‌كند و مردم در پاسخ به نوحه ها با اشك و مويه چغچغه مي‌زنند. تمام طبقات اجتماعي و افراد روستا در اين آيين معنوي محرم دخيل هستند و شركت دارند. نمونه هايي از آيين چغچغه‌زني در مناطق روستايي كاشان و ابيانه نطنز نيز مشاهده شده و استان مركزي به عنوان پيشتاز ثبت اين آيين معنوي اسناد معتبر و جزئيات آن را جمع‌آوري كرده و به ثبت آثار معنوي كشور درآورده است.

    سایر اطلاعات روستای تاریخی انجدان اراک

    انجدان معرب واژة انگدان‌، و نام گیاهى است که مادة انگرود یا آنغوزه‌ را از آن مى‌گیرند این گیاه در اطراف روستای انجدان به فراوانى مى‌روید و بدین سبب این روستا را بدین نام خوانده‌اند. شغل عمدة مردم کشاورزی و دامداری است‌ محصولات آن گردو، گندم‌، جو، یونجه و انگور است. مذهب ساکنان انجدان شیعة اثنی عشری است.

    نکات مثبت روستای تاریخی انجدان اراک

    این روستا به مدت ۱۰ سال است که روستای برگزیده‌ی هدف گردشگری استان مرکزی شده و در طول این مدت بسیاری از بناهای تاریخی آن مرمت و بازسازی شده است. 

    وسایل مورد نیاز روستای تاریخی انجدان اراک

    برای رفتن به روستای تاریخی انجدان اراک، کفش مناسب طبیعت‌گردی بپوشید و آب آشامیدنی، تجهیزات کمپینگ، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کیسه زباله، خوراکی‌های مورد نیاز، وسایل تفریح و بازی، کمک‌های اولیه و پاوربانک همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به ۳۷ کیلومتری شرق اراک بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    پارکینگ/ جای پارک
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.