2.9
از10 نظر

روستای جواهرده

    1672
    نمایش

    روستای جواهرده در ۲۹٫۵ کیلومتری شهرستان رامسر در استان مازندران واقع شده است. جمعیت روستای جواهرده بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، حدود ۹۸۰۰ نفر است. مردم روستا به پیشه دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند و صنایع دستی آن‌ها شامل آهنگری، مسگری، سفال و نمدبافی است. جنگل هیرکانی با درختان راش، ممرز، شاه بلوط، اقاقیا، شمشاد و آزاد و همچنین درختان زبان‌گنجشک، فندق، سیب ترش، گلابی، گردو، زرشک، آلوچه و... پوشش گیاهی جواهرده را تشکیل می‌دهند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای جواهرده

    روستای جواهرده، یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی رامسر در شمال کشور است. این روستا با آب و هوایی دلپذیر و چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیر، هر سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است

    تاریخچه روستای جواهرده

    در مورد نام «روستای جواهرده» عقاید مختلفی وجود دارد، در گذشته آن را «جئورده‌» به معنی ده بالا در مقابل جیرده یعنی پایین ده چنان که در سفرنامه‌های مختلف حتی سفرنامه ناصرالدین شاه قاجار و رابینو آمده است و این گونه نامگذاری در اشکورات، گیلان و مازنداران متداول است و این روستا را می‌توان مرتفع‌ترین روستای کوهستان در پایین چکاد سماموس برشمرد.

    عده‌ی دیگر ده را به دلیل به دست آمدن آثار قیمتی، طلا و جواهرات «جواهرده‌» می‌نامند. در عین حال به اعتقاد مردمان قدیم، در روزگاران گذشته زنی به نام جواهر حاکم این منطقه بوده و جواهرده از نام او برگرفته شده است.

    جواهرده دارای تقویم گالشی است‌. در این تقویم ماه‌های سال به ترتیب عبارت‌اند از: «اول ماه‌»، «مردال ماه‌»، «ده ماه‌»، «ورفه ماه‌»، «اسفندار ماه‌»، «نوروز ماه‌»، «کرچه ماه‌»، «ارکه ماه‌»، «تیرماه‌»، «سیه ماه‌»، «شرر ماه‌» و «امیرماه‌».

    ویژگی‌ها روستای جواهرده

    امروز آب آشامیدنی منطقه نیز از چشمه‌های متعددی چون «سلیمان‌»، «برشی‌» و «کوه کین‌» تأمین می‌شود که در گذشته افراد خیرخواه، آب چشمه‌ها را تا نزدیکی ده هدایت کرده‌اند. «جواهرده‌» ۱۲ محله قدیمی دارد که «جولاخیل‌» بزرگ‌ترین محله ده و بعد از آن «اوشیان سر»، «سید محله‌»، «برشی محله‌»، «آموسی خیل‌»، «صیقل محله‌»، «چاک دشت‌»، «سراب یا کربلا بنه‌»، «رمک محله‌»، «تنگدره‌»، «فتوک محله‌»، «کهنه تنگدره‌» و «شل محله» از دیگر بخش‌های این ده به شمار می‌روند.

    سیمای عمومی روستای جواهرده

    جواهرده با تهران، ۲۶۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن، باید یک مسیر پنج ساعته را طی کنید. تنها مسیر ارتباطی جواهرده به رامسر منتهی می‌شود؛ البته این روستا از راه کوهستان با قزوین نیز مرتبط است. 

    با عبور از یک جاده پرپیچ و خم جنگلی و سرسبز و حدود ۵۰ دقیقه رانندگی از مرکز شهر رامسر به روستای جواهرده خواهید رسید؛ روستایی که در برخی از روزهای سال با ابرها پوشانده شده است و شما می‌توانید در آن به‌معنای واقعی کلمه، در میان ابرها قدم بزنید. روستای جواهرده رامسر در ارتفاعات البرز در احاطه قله‌های سرخ قله، واژک سه برار رژه (رجه) و سماموس قرار دارد و موقعیت جغرافیایی آن سبب شده است تا آب و هوایی دلپذیر داشته باشد. 

    زمان مناسب بازدید روستای جواهرده

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی استان مازندران فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه هستند.

    امکانات ویژه روستای جواهرده

    این جاذبه دارای امکاناتی همچون: مسجدهای متعدد و امامزاده، مغازه‌های فراوان، کافه‌ها و آلاچیق‌های، روشنایی و برق، آب لوله‌کشی، امواج شبکه‌های مخابرات، امواج شبکه‌های تلویزیونی، خانه بهداشت، درمانگاه، داروخانه، پزشک، بهیار و پاسگاه نیروی انتظامی است.

    وسایل مورد نیاز روستای جواهرده

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    سایر اطلاعات روستای جواهرده

    جمعیت روستای جواهرده بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، حدود ۹۸۰۰ نفر است. مردم روستا به پیشه دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند و صنایع دستی آن‌ها شامل آهنگری، مسگری، سفال و نمدبافی است. 

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.