2.8
از9 نظر

روستای سوهان طالقان

    2567
    نمایش

    روستاي سوهان يکي از مشهورترين و زيباترين مناطق پائين طالقان است که در 4 کيلومتري بالاي ساختان سد طالقان قرار دارد. اين روستا داراي جاذبه هاي طبيعي و پوشش گياهي جالب توجهي است که براي علاقه مندان به طبيعت مي تواند جذاب باشد.مردم سوهان به زبان تاتی، که نزدیک به زبان گیلکی و مازندرانی است سخن می‌گویند.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۷۵ نفر (۲۱۲خانوار) بوده‌است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای سوهان طالقان

    روستای سوهان و در 36 درجه و 13 دقيقه و 12 ثانيه عرض شمالي و در 50 درجه و 39 دقيقه و 9 ثانيه از طول شرقي، و ارتفاع حدود 2150 از سطح دريا، واقع شده است. محدوده اراضي روستاي سوهان، با عرض تقريبي حدود 4 و طول حدود 15 کيلومتر، از سمت غرب با روستای کشرو و روستای کش، از سمت جنوب و جنوب غربي با اراضي روستا هاي روشنبدر و شهراسر، از سمت جنوب با ساختمان تاج و درياچه سد طالقان، از سمت جنوب شرقي با اراضي روستاي آرموت، از سمت شرق و شمال شرقي با اراضي روستاي دنبليد و دامنه هاي شمالي کوه کله سنگ، و از سمت شمال غربي بعد از منطقه الهو چال، با اراضي روستاي آوه الموت، همسايه است.

    سیمای عمومی روستای سوهان طالقان

    اغلب كوچه هاي روستاي سوهان با عرض زياد و براي عبور و مرور گله هاي زياد گوسفند و گاو (در حال حاضر وسايل نقليه) مناسب بوده است. به علاوه ساختار خانه هاي قديمي و بزرگ به نحوی است که برخي منازل داراي قسمت هاي مختلف از جمله طويله براي نگهداري دام، خانه و عمارت داراي اندروني، بيروني، مطبخ و شاه نشين بوده و بقايايي از پنجره ها و درب هاي چوبي قديمي نیز در آن ديده مي شود. يك مورد خانه مرحوم سلطاني با قدمت زياد نیز در این روستا وجود دارد که داراي معماري بسيار زيبائي است.

    زمان مناسب بازدید روستای سوهان طالقان

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    امکانات ویژه روستای سوهان طالقان

    در حال حاضر روستاي سوهان داراي نانوائي است در هفته يک يا دو روز پخت مي نمايد. به علاوه چندين مغازه خوار و بار در روستا وجود دارد. اما متاسفانه به دليل مهاجرت بسيار زياد اهالي به شهرهاي اطراف، در حال حاضر ساير مغازه هاي روستا و هم چنين ساختمان هاي دبيرستان، دبستان، خانه بهداشت و حمام عمومي به صورت متروكه درآمده است.

    سایر اطلاعات روستای سوهان طالقان

    در مناطق داخلي روستا و باغات، انواع درختان مثمر و غير مثمر و در مناطق مزروعي و پائين دست،انواع گياهان قابل کشت و گياهان خودرو به چشم می خورد. همچنین در مناطق کوهستاني جير و جر کوه سوهان، انواع متنوعي از گياهان داروئي و کوهستاني، مشاهده مي شود. به دليل بارش مناسب، به خصوص در فصل بهار، پوشش گياهي کاملا سبز و انواع گلهاي وحشي، سراسر منطقه را فرا ميگيرد درختان مثمر که در باغات مورد استفاده است نیز عبارتند از: گردو (جوز)، سيب (سيف)، زرد آلو (شُلانک)، گوجه سبز(الوک)، آلو ، آلوسياه، انگور، گلابي، بادام، ذال ذالک (کهري)، گيلاس، سنجد، فندوق و نظاير آنها

    نکات مثبت روستای سوهان طالقان

    پوشش آنتن موبايل در اكثر مناطق داخلي و حتي تا ارتفاعات شمالي روستا بر قرار است.

    تاریخچه روستای سوهان طالقان

    با توجه به برخي آثار و نقل قول از اهالي قديمي، محل روستای سوهان در گذشته هاي دور، پائين تر از محل فعلي، بوده است. گويا به دليل بروز بيماري يا زياد شدن حيوانات موذي، به محل فعلي، نقل مكان شده است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با عبور از اتوبان تهران کرج، به سمت قزوین حرکت کنید. بعد از شهر آبیک و آمادگاه ارتش ( در حدود كيلومتر 95 از تهران و 45 کيلومتر مانده به قزوين ) جاده آسفالته زیاران و طالقان درسمت شمال اتوبان قرار دارد. این جاده با دو عدد پل قابل دسترسی است. با حرکت در این جاده و پس از عبور از روستاهای صمغ آباد و ابراهيم آباد، در بالاترین نقطه از گردنه ابراهيم آباد، وارد دره بزرگ طالقان می شویم. در سمت چپ جاده دسترسی به روستاي زيدشت وجود دارد. با ادامه مسیر به سمت بالای دریاچه و و رودخانه طالقان می رسیم. برای رسیدن به روستای سوهان و پائین طالقان، باید از منطقه گلینک به سمت چپ بلوار و پائین حرکت شود که بعد از پل جدید و با گذشتن از روستاهاي اردكان و آرموت و قبل از رسيدن به ساختمان اصلي سد طالقان، به سمت راست و شمال حرکت می کنیم. تابلو و جاده آسفالته اختصاصي روستاي سوهان، قابل استفاده است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    روستا سوهان طبيعتگردي جاذبه ها روستا سوهان روستا طبيعتگردي روستا جاذبه ها سوهان روستا روستا طبيعتگردي سوهان جاذبه ها طبيعتگردي روستا طبيعتگردي سوهان طبيعتگردي جاذبه ها جاذبه ها روستا جاذبه ها سوهان جاذبه ها طبيعتگردي روستا سوهان طبيعتگردي روستا سوهان جاذبه ها روستا طبيعتگردي سوهان روستا طبيعتگردي جاذبه ها روستا جاذبه ها سوهان روستا جاذبه ها طبيعتگردي سوهان روستا طبيعتگردي سوهان روستا جاذبه ها سوهان طبيعتگردي جاذبه ها سوهان طبيعتگردي روستا سوهان جاذبه ها روستا سوهان جاذبه ها طبيعتگردي طبيعتگردي روستا سوهان طبيعتگردي روستا جاذبه ها طبيعتگردي سوهان روستا طبيعتگردي سوهان جاذبه ها طبيعتگردي جاذبه ها روستا طبيعتگردي جاذبه ها سوهان جاذبه ها روستا سوهان جاذبه ها روستا طبيعتگردي جاذبه ها سوهان روستا جاذبه ها سوهان طبيعتگردي جاذبه ها طبيعتگردي روستا جاذبه ها طبيعتگردي سوهان روستا سوهان طبيعتگردي جاذبه ها روستا طبيعتگردي جاذبه ها سوهان روستا جاذبه ها سوهان طبيعتگردي روستا طبيعتگردي سوهان جاذبه ها روستا طبيعتگردي جاذبه ها سوهان روستا سوهان جاذبه ها طبيعتگردي سوهان روستا طبيعتگردي جاذبه ها سوهان روستا جاذبه ها طبيعتگردي سوهان طبيعتگردي جاذبه ها روستا سوهان طبيعتگردي روستا جاذبه ها طبيعتگردي روستا سوهان جاذبه ها طبيعتگردي سوهان روستا جاذبه ها طبيعتگردي جاذبه ها روستا سوهان طبيعتگردي جاذبه ها سوهان روستا جاذبه ها روستا سوهان طبيعتگردي جاذبه ها سوهان روستا طبيعتگردي جاذبه ها طبيعتگردي روستا سوهان جاذبه ها سوهان طبيعتگردي روستا جاذبه ها طبيعتگردي سوهان روستا