0
از0 نظر

روستای هیر

    6359
    نمایش

    روستای هیر در ۶۵ کیلومتری استان قزوین و در منطقه الموت قرار دارد، جمعیت این روستا اعم از ساکن و مهاجر به بالای ۵۰۰۰ نفر می‌رسد و عمده محصولات آن زغال اخته، فندق و گردو است. رودخانه نینه‌رود در روستای هیر قزوین قرار دارد که از بزرگ‌ترین سرچشمه در استان قزوین به نام «وگل» جاری می‌شود و به شاهرود و از آنجا به دریاچه خزر می‌ریزد. روستای هیر بزرگترین روستای بخش الموت غربی و دارای مناظر و مناطق گردشگری بی‌نظیر و آب و هوایی مطبوع و دل انگیز است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای هیر

    رودخانه نینه‌رود در روستای هیر قزوین قرار دارد که از بزرگ‌ترین سرچشمه در استان قزوین به نام «وگل» جاری می‌شود و به شاهرود و از آنجا به دریاچه خزر می‌ریزد. زبان مردم روستای هیر دیلمی است که به اشتباه آن را تات معرفی کرده اند. روستای هیر بزرگترین روستای بخش الموت غربی و دارای مناظر و مناطق گردشگری بی‌نظیر و آب و هوایی مطبوع و دل انگیزی است که از این لحاظ جزء زیباترین و توریستی ترین روستای منطقه الموت به شمار می‌رود.

    تاریخچه روستای هیر

    پیشینه روستای هیر به دوران‌های ماقبل اسلام و زمان هخامنشیان می‌رسد. سنگ نوشته های خطوط میخی و... که زمانی (قبل از دستبرد و سرقت) این مطلب را اثبات می کند. در ضمن اسناد و مدارکی دال بر این مطلب وجود دارند.

    ویژگی‌ها روستای هیر

    روستای هیر دارای مردمی خونگرم و مهمان نواز، مناظر بی نظیر گردشگری و تفریحی و بناهای تاریخی و مذهبی است. آب و هوایی دلکش و مطبوع این روستا از دیگر جذابیت های آن به شمار می رود.

    وسایل مورد نیاز روستای هیر

    هنگام بازدید از این منطقه، کفش مخصوص پیاده‌روی بپوشید و زیرانداز، عینک و کرم ضدآفتاب، کلاه، آب آشامیدنی، خوراکی‌های لازم، کمک‌های اولیه و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    پیشنهاد ویژه روستای هیر

    از جمله مناظر توریستی این روستا می توان کوه سنگی لترتله، امامزاده شاه رشید، درختان کهنسال و باغات سنتی زیبا و سرسبز، رودخانه نینه رود و چشمه های آب معدنی دارستان و مناطق سرسبز شنگل، لیرم، انارت، گیلزره و... را نام برد.

    زمان مناسب بازدید روستای هیر

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی قزوین، بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه فصل بهار تا اوایل پاییز است.

    سایر اطلاعات روستای هیر

    روستای هیر در لغت نامه دهخدا به معنی آتش آورده شده است و هیرکده یعنی آتشکده و زمانی در منطقه سرخابکوه روستای هیر آتشکده بزرگی قرار داشته است. این روستا دارای معادن زغال سنگ و سنگ‌های معدنی است. مردم روستای هیر از نژاد پاک آریایی بوده که در منطقه دیلمان (حومه دیلم قدیم و نه جدید) بودند و به سخت کوشی معروف‌اند. از قدیم مردان بزرگی در این روستا متولد شدند و هم اکنون نیز مسئولین استانی و کشوری زیادی از اهالی این روستا هستند.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید از جاده باراجین، جاده بهرام آباد، رازمیان، به روستای هیر برسید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها