0
از0 نظر

سردر عمارت عالی قاپو

    3361
    نمایش

    شنیدن نام عالی قاپو بدون شک نام اصفهان را برای شما تداعی می کند اما باید بدانید که قزوینی‌ها هم، چندان با این نام تاریخی نا آشنا نیستند! سردر عالی قاپو یکی از مهم‌ترین بناهای دوره صفویه است. این بنا اول در دوره شاه طهماسب ساخته شده و در زمان شاه عباس اول به‌صورت کنونی تغییر شکل یافته است. در دوران ناصرالدین شاه نیز، تعمیرات و اضافاتی صورت گرفت و در دوران پهلوی اول به علت اقامت پلیس در آنجا ابتدا نام نظمیه داشت.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات سردر عمارت عالی قاپو

    سردر عالی قاپو که سردر عمارت عالی قاپو در گذشته بوده است و عمارت آن ویران شده است، در تقاطع خیابان پیغمبریه و سپه قرار دارد. این عمارت شامل مجموعه ای به نام سعادت آباد بوده که در حال حاضر از کل مجموعه، تنها سردر عالی قاپو بر جای مانده است. این بنا سردر یکی از هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان بوده است و درب اصلی جنوبی است که به خیابان و میدان شاه باز می‌شده و تنها درب از این مجموعه است که اکنون به یادگار مانده است.

    تاریخچه سردر عمارت عالی قاپو

    این بنا اول در دوره شاه طهماسب ساخته شده و در زمان شاه عباس اول به‌صورت کنونی تغییر شکل یافته است. در دوران ناصر الدین شاه نیز، تعمیرات و اضافاتی صورت گرفت و در دوران پهلوی اول به علت اقامت پلیس در آنجا ابتدا نام نظمیه و سپس شهربانی در ترنج بالای سردر به خط مرحوم عبدالعلی پزشکیان، معلم خط قزوینی، گچبری شد و در زمان پهلوی دوم قسمت اضافی بالای سردر را در زمان پهلوی دوم حذف کردند.

    ویژگی‌ها سردر عمارت عالی قاپو

    بر پیشانی این سردر رفیع که ۱۷ متر ارتفاع دارد، کتیبه‌ای با کاشی معرق به خط ثلث از علی‌رضا عباسی (خوشنویس معروف عهد صفوی) جلوه‌گر است. بر فراز این کتیبه، پنجره مشبک بزرگی از کاشی قرار گرفته است. همچنین بیش از دو گوشوار بلند در طرفین سردر که بر بالای طاق‌نمایی واقع شده که بنا را به ساختمان‌های هم جوار پیوند می‌داده است.

    سیمای عمومی سردر عمارت عالی قاپو

    سر در عالی قاپو با یک کتیبه به خط ثلث، یک پنجره مشبک و چند گوشوار بلند در طرفینش به ساختمان‌های همجوار پیوند داده می شود. این سردر، ورودی اصلی به دولت خانه دوران صفویه بود. در سمت غرب سردر عالی قاپو ۳ اتاق طولانی پهلوی هم واقع شده که احتمالا جایگاه نگهبانان و محافظان بوده است. یکی از این اتاق‌ها در دوره قاجار به قرائت خانه و دیگری به چای خانه تبدیل شد.در طرف شرقی این سردر هم که پیش از مشروطیت رختشویخانه بود، مدرسه‌ای به نام امید در سال ۱۳۲۰ هجری قمری احداث شد. سردر عالی قاپو قبل از انقلاب، جایگاه شهربانی و سپس در اختیار نیروی انتظامی بود اما این روزها سازمان میراث فرهنگی آن را در اختیار قرار گرفته است.

    سایر اطلاعات سردر عمارت عالی قاپو

    در طرف شرقی این سردر که پیش از مشروطیت رختشویخانه بود، مدرسه‌ای به نام امید در سال ۱۳۲۰ قمری احداث شد. این بنای تاریخی در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۱۳ به شماره ۲۱۳ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    زمان مناسب بازدید سردر عمارت عالی قاپو

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی قزوین، بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه فصل بهار تا اوایل پاییز است. اما با توجه به سرپوشیده بودن سردر عمارت عالی قاپو، هر زمان از سال می‌توانید از آن بازدید کنید.

    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    از خیابان سپه با اندکی پیاده‌روی می‌توانید به سردر عمارت عالی قاپو برسید.

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به تقاطع خیابان پیغمبریه و سپه بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.