0
از0 نظر

سرو زربین سنگان خاش

    2590
    نمایش

    از جاذبه‌های شگفت انگیز و در عین حال کم‌تر شناخته شده سیستان و بلوچستان می‌توان درخت سرو زربین سنگان را نام برد که در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرستان خاش قرار دارد. از مشخصات این درخت ۳۰ متری می‌توان به عمر ۲۰۰۰ ساله آن اشاره کرد. در گذشته بسیاری از محلی‌ها و گاهی برخی گردشگران سرو زربین را همچون زیاتگاهی می‌دانستند و با بستن نخ و پارچه، از آن مراد می‌طلبیدند. نام درخت سرو زربین سنگان در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات سرو زربین سنگان خاش

    سرو زربین سنگان، درختی از گونه‌های سرو است که نمونه‌ای از آن در شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این درخت ۲۰۰۰ ساله با ارتقاع ۳۰ متر و قطر ۳ متر در گذشته به عنوان زیارتگاه مورد توجه اهالی منطقه و گردشگران قرار می‌گرفت. به‌گونه‌ای که بسیاری از آن‌ها معتقد بودند، با بستن نخ و پارچه به این درخت به حاجت و خواسته خود می‌رسند.

    بعد از اسلام برای اینکه این درخت از بین نرود مردم منطقه از آن به نام درخت میر عمر یاد می‌کردند و بعدها به نام سُل نامگذاری شد. این گونه درختی، کند رشد و مقاوم به شرایط سخت و بومی مناطق مدیترانه‌ای اروپا و سازگار با شرایط اقلیمی مشابه آن در آسیای جنوب غربی است.

    زربین درختی دیرزیست با قدرت تحمل شرایط سخت، مقاوم و با ریشه عمیق و قوی بوده که آن را قادر می‌سازد تا درمیان تخته سنگ‌ها و شیب‌های تند و پرتگاهی به راحتی رشد کند. سرو زربین در ایران بیشتر در نواحی شمالی قابل مشاهده‌است و در استان گلستان بیشتر در علی‌آباد کتول و نیز رامیان وجود دارد. این گونه که شاخص‌ترین درخت سوزنی برگ جنگلهای شمال ایران و بومی این کشور است، به طور طبیعی، در منطقه رودبار و منجیل با آب و هوای مدیترانه‌ای به صورت مخلوط با زیتون، و به صورت کاشته شده در همان رودبار و منجیل و نیز شاندرمن گیلان و _ می‌توان گفت _ سراسر ایران وجود دارد و گونه مشترک جنگل‌های شمال ایران و جنگل‌های اروپایی است.

    ویژگی‌ها سرو زربین سنگان خاش

    از ویژگی‌های درخت سرو زربین، آن است که در مناطقی از شمال ایران مانند رودبار، دیلمان، پلی زغال و ارسباران نیز مشاهده شده اما در جنوب کشور زربین مخلوط با سرو ناز وجود دارد. به این گونه سروی، در گیلان «زربین»، علی‌آباد کتول و رامیان «سر»، آمل «سورش» و شیراز «وهل واهل» گفته می‌شود و در عربی نام آن «شجرة الحیاة» است.

    سایر اطلاعات سرو زربین سنگان خاش

    زربین در واقع گونه‌ای از درختان همیشه‌سبز، از دسته مخروطیان و «سرو زربین» درختی زیبا به ارتفاع ‪ ۲۰‬تا ‪ ۳۰‬متر است که در برخی نواحی شمال ایران دیده می شود که سبزی همیشگی آن جلوه‌ای خاص به طبیعت منطقه می‌بخشد.

    زربین از قسمت‌های برگ، جوانه، گل آذین، پوست و میوه که از فندق درشت‌تر است، تشکیل شده‌ و پوست شاخه‌های جوان این درخت سبز تیره تا روشن ودر یک ساله‌ها قهوه‌ای روشن تا قرمز است، اما در چند ساله‌ها به رنگ قهوه‌ای تیره، صاف و یا پولکدار می‌باشد. همچنین پوست تنه درخت الیافدار و شیارهای آن به صورت شبکه‌ای درهم رفته، چروکیده و عمیق است.

    «سرو زربین» درخاک عمیق گلدانی(باغچه‌ای)[۱] – آهکی و در آب وهوای معتدل مدیترانه‌ای رشد می‌کند. نیاز آبی کم تا متوسط دارد یعنی مقاوم به خشکی است. این درختان نسبت به هرس و قطع شاخه‌های جوان وانتهایی حساسند. کوتاه سخن، زربین درختی بردبار، کم نیاز، کاملاً روشنایی پسند و آهک دوست است.

    سیمای عمومی سرو زربین سنگان خاش

    با بازدید از این جاذبه شاهد توده‌ای از درخت به وسعت ‪ ۱۳۰‬هکتار خواهید بود که در ارتفاع ‪ ۸۰‬تا ‪ ۵۰۰‬متری جنوب شرقی علی‌آباد کتول و در نزدیکی روستای زرین گل این شهرستان قرار دارد دارد که به صورت آمیخته با گونه‌های ممرز، انجیلی، آزاد، بلندمازو و ارغوان است.

    در منطقه رامیان در شرق استان نیز جنگلی به وسعت ‪ ۱۵۰‬هکتار پوشیده از درختان سرو زربین دیده می‌شود. اطراف چشمه گل رامیان که یک استخر طبیعی بیضی‌شکل به طول ‪ ۹۰‬متر و عرض ‪ ۸۰‬متر و عمق بین ‪ ۴۴‬تا ‪ ۸۰‬متر است، نیز یکی از زیستگاه‌ها و ذخیره‌گاه‌های درخت سرو زربین به حساب می‌آید.

    زمان مناسب بازدید سرو زربین سنگان خاش

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسب‌تری برای بازدید از جاذبه‌های این استان هستند.

    زمان مناسب بازدید سرو زربین سنگان خاش

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.