0
از0 نظر

شیر کوه یزد

    1104
    نمایش

    مجموعه ارتفاعات منسوب به شيرکوه يزد، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و کوه‌های مرتفع موجود در این استان است که منطقه‌ای کويري قرار آن را احاطه کرده است. شهرستان تفت در جناح شمال شرقي و بخش نير در جنوب اين رشته قرار گرفته و همچنين کوير اَبَرکوه در منتهي اليه سمت غربي کوهستان و آبادي سانيچ در شمال آن خودنمایی می کند. همه روزه، بسیاری از کوهنوردان و علاقه مندان از این جاذبه بازدید می‌کنند. منظره اطراف شیرکوه میتواند سوژه خوبی برای عکاسی باشد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات شیر کوه یزد

    از جمله مهمترین ویژگی منطقه شیرکوه دیواره صاف و یکدست قله تزرجان به ارتفاع تقریبی 350 متر است که در نزدیکی شانه شمالی رو به شرق قله قرار دارد.

    شرایط استفاده شیر کوه یزد

    در اوایل بهاری دل انگیز، یزد را به سوی تفت و از آنجا با وسیله نقلیه به ده بالا در امتداد یال خفته شیرکوه و در جنوب آن ادامه می دهیم تا به مزرعه آقا محسن می رسیم. اینجا در مکان مناسبی اقامت کرده و صبح زود از ده خارج می شویم. ابتدا مقداری در امتداد دره رودخانه و کمی از آن بالاتر به سمت غرب طی طریق کرده، به تدریج به سوی شمال رو به دیواره های مرتفع شیرکوه ارتفاع می گیریم. این مسیر با طی تپه‌های بزرگی به پای دهلیزی با شیب بسیار تند می رسد که پوشیده از برف است.

    ابتدا از چند صخره بالا رفته سپس با برفکوبی مسیر به صورت مستقیم به سوی شاخک شرقی قله صعود می کنیم. چندگاهی که فرصت می کنیم نگاهی به پشت سرمان می اندازیم. دیدار برج های صخره ای تزرجان در زیر گنبد نیلگون آسمان و هوای بهاری سراسر وجودمان را از شور و شعفی بی نظیر پر ساخته است. به انتهای شیب برفی رسیده از چند قطعه سنگلاخی بالا می رویم و بالاخره بر لبه شرقی شیرکوه قرار می گیریم. برف سفید و یک دستی سراسر جناح و پهن دشت شمالی قله را تا کیلومترها پوشانده است. از لبه خط الرأس با شیبی ملایم و برفکوبی آرام در حالی که باد سردی از روبه رو می وزد به قله مسطح شیرکوه می رسیم.

    منظره کویرهای خالی از برف اطراف و قلل تزرجان و برفخانه بسیار تماشایی است. پس از مدتی که نظاره گر صحنه‌ها بودیم برای فرود در امتداد یال شرقی از بالای دهلیز مسیر صعود گذشته به سوی دره آریز باز می گردیم. در طی مسیر از امتداد عرضی چندین دره فرعی عبور کرده تا اینکه بر بالای این دره قرار می گیریم. جانپناه که در حمایت نوار صخره ای آرمیده است از اینجا دیده می شود. از نوار صخره ای فرود آمده به جانپناه می رسیم. استراحتی کرده در حالی که غروب آفتاب نزدیک می شود مسیری با شیبی تند و سنگلاخی را در راهی پاکوب در برف به سوی ده شیخ علیشاه می پیماییم و سپس زمانی که در تاریکی همه دره را فرا میگیرد به مزرع آقا محسن باز می گردیم.

    وسایل مورد نیاز شیر کوه یزد

    بهتر است هنگام بازدید از این جاذبه وسایل لازم همچون کفش مناسب، کوله سبک، لباس راحت، بطری آب و... را با خود به همراه داشته باشید.

    زمان مناسب بازدید شیر کوه یزد

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان فارس، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه مناسب است.

    ویژگی‌ها شیر کوه یزد

    بهتر است بدانید که قلهٔ شیرکوه در شمار یکی از ۱٬۵۱۵ قله مهم و برجسته جهان قرار می‌گیرد.

    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    ابتدا مقداری در امتداد دره رودخانه و کمی از آن بالاتر به سمت غرب طی طریق کرده (1)، به تدریج به سوی شمال رو به دیواره های مرتفع شیرکوه ارتفاع می گیریم. این مسیر با طی تپه های بزرگی به پای دهلیزی با شیب بسیار تند می رسد. که پوشیده از برف است. ابتدا از چند صخره بالا رفته سپس با برفکوبی مسیر به صورت مستقیم به سوی شاخک شرقی قله صعود می کنیم (2). چندگاهی که فرصت می کنیم نگاهی به پشت سرمان می اندازیم. دیدار برج های صخره ای تزرجان در زیر گنبد نیلگون آسمان و هوای بهاری سراسر وجودمان را از شور و شعفی بی نظیر پر ساخته است. به انتهای شیب برفی رسیده از چند قطعه سنگلاخی بالا می رویم و بالاخره بر لبه شرقی شیرکوه قرار می گیریم. برف سفید و یک دستی سراسر جناح و پهن دشت شمالی قله را تا کیلومتر ها پوشانده است. از لبه خط الرأس با شیبی ملایم و برفکوبی آرام در حالی که باد سردی از روبه رو می وزد به قله مسطح شیرکوه می رسیم. منظره کویرهای خالی از برف اطراف و قلل تزرجان و برفخانه بسیار تماشایی است. پس از مدتی که نظاره گر صحنه ها بودیم برای فرود در امتداد یال شرقی از بالای دهلیز مسیر صعود گذشته به سوی دره آریز باز می‌گردیم. در طی مسیر از امتداد عرضی چندین دره فرعی عبور کرده تا اینکه بر بالای این دره قرار می گیریم. جانپناه که در حمایت نوار صخره‌ای آرمیده است از اینجا دیده می شود. از نوار صخره ای فرود آمده به جانپناه می رسیم. استراحتی کرده در حالی که غروب آفتاب نزدیک می شود مسیری با شیبی تند و سنگلاخی را در راهی پاکوب در برف به سوی ده شیخ علیشاه می پیماییم و سپس زمانی که در تاریکی همه دره را فرا میگیرد به مزرع آقا محسن باز می‌گردیم.

    ماشین شخصی

    در اوایل بهاری دل انگیز، یزد را به سوی تفت و از آنجا با وسیله نقلیه به ده بالا در امتداد یال خفته شیرکوه و در جنوب آن ادامه می دهیم تا به مزرعه آقا محسن می رسیم. اینجا در مکان مناسبی اقامت کرده و صبح زود از ده خارج می‌شویم.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها