0
از0 نظر

طبیعت خرمبید

    3920
    نمایش

    شهرستان زيباي خرم بيد، تنها يكي از چندين جاذبه بكر و تماشايي استان فارس است كه به مرکزيت صفا شهر در نيمه شمالي استان واقع شده و در مسير اصلي راه شيراز –اصفهان از موقعيت خاصي برخوردار است. طبيعت زيبای خرم بید سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب مي‌کند و بسياري از طبيعت گردان براي گذران اوقات فراغت از آن بازديد مي كنند و البته مي تواند به عنوان سوژه مناسبي براي عكاسي انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات طبیعت خرمبید

    شهرستان خرمبید با گستردگی ۲۷۰۲ کیلومتر مربع در شمال استان فارس جای گرفته و این شهرستان از شمال با شهرستان های ابرکوه (استان یزد) و شهرستان آباده، از شرق با شهرستان بوانات، از جنوب با شهرستان پاسارگاد و از غرب با شهرستان اقلید مرز مشترک دارد.

    در کنار آثار تاریخی، طبیعتی زیبا و تفرجگاه های فراوان، ویژگی دیگر منطقه خرم بید، است و این منطقه در حال حاضر دارای حدود سیصد ابادی مسکون و غیر مسکون است. خرم بید، از نظر جغرافیای تاریخی سده های اخیر، از دو بلوک مهم و پر رونق قنقری ومشهد مرغاب متشکل شده است.

    تاریخچه طبیعت خرمبید

    شهرستان خرم بید، با در برداشتن ۲۵۰ اثر تاریخی، یکی از باستانی ترین شهرهای ایران است. آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری متعدد شهرستان، از دوران‌های مختلف تاریخی شامل پارینه سنگی، نوسنگی، پیش از تاریخ و اسلامی شهرستان خرم بید را به عنوان پژوهشگاهی برای باستان شناسان، تبدیل کرده است و وجود رودهای باستانی همچون پلوار و غارهای پیش از تاریخ و کاروانسراهای متعدد و قلاع باستانی، حکایت از رونق این منطقه تاریخی در ادوار گذشته همچون هخامنشی، ایلامی، ساسانی و اسلامی و … دارد.

    این شهرستان، از زمان های قدیم، همیشه به عنوان یک منطقه چهارراهی و سوق الجیشی، مطرح بوده است. علماء و اندیشمندان بزرگی در دوران اسلام، در این منطقه می زیسته اند.) آثار و بناهای کشف شده در شهرستان خرم بید، آن را به هزاره پیش از میلاد بر‌می‌گرداند. آسیاب های تاریخی، قبرستان های قدیمی و … از دیگر باقی مانده های این دوران است. از امامزاده ها و بقاع متبرکه، می توان به امامزاده شهداء صفاشهر و سید محمد حسین روستای خورجان، اشاره کرد. امامزاده شهداء شاخص ترین بنای تیموری در سطح استان فارس، است.

    ویژگی‌ها طبیعت خرمبید

    جنگل های بنه و بادام کوهی و ایل راه های ایل‎های خمسه و قشقایی که در فصل تابستان به این مناطق می آیند، از دید ایرانگردان و جهانگردان چشمگیر است. شهرستان خرم بید، به خاطر ارتفاع زیاد از سطح دریا و وجود کوهستان‌های اطراف، دارای آب و هوای سرد کوهستانی است. زمستان های بسیار سرد و یخبندان و تابستان معتدل و خنک دارد.

    سیمای عمومی طبیعت خرمبید

    كوه هاي مختلف معروفي مانند كوه عظمت در شمال شهرستان که گردنه معروف و برف گير كولي كش در همين سلسله كوه واقع است. كوه هاي موسي خاني و چناور در جنوب وكوه هاي بيدستان، انگورك و كوه سفيد معروف به عروس جغرافياي ايران، در شرق صفاشهر قرار دارند. همچنين سلسله كوه هاي مشكان و قره بلاغ در حد فاصل اين شهرستان و شهرستان اقليد واقع هستند.

    مهمترين رودخانه ها عبارتند از قصريعقوب، پلوار و مشهد مرغاب ورود خانه های خرمی ودهبید. اين شهرستان داراي دو بخش مركزي و مشهدمرغاب است.

    زمان مناسب بازدید طبیعت خرمبید

    آب و هوای سرد و زمستانی آن تابستانی خنک را بوجود آورده و اضافه شدن ییلاق عشایر، در آن چشم انداز گردشگری ویژه ای را بوجود اورده است. در تابستان می توانید از طبیعت زیبای این شهرستان استفاده کنید.

    شرایط استفاده طبیعت خرمبید

    شهرستان خرم بيد از شهرهاي شمالي استان فارس و مركز آن، صفاشهر در فاصله 180 كيلومتري شمال شيراز و 80 كيلومتري جنوب آباده بين طول هاي جغرافيايي 52 درجه و 49 دقيقه و 53 درجه و 26 دقيقه شرقي و در بين عرض جغرافيايي 30 درجه و 12 دقيقه و 30 درجه و 53 دقيقه شمالي قرار دارد.

    سایر اطلاعات طبیعت خرمبید

    درکنار کشاورزی، معادن وکارگاههای بزرگ سنگ تراشی، علاوه بررونق اقتصادی، بعنوان یک صنعت تزیینی صادراتی، بشمار می‌رود.

    نکات مثبت طبیعت خرمبید

    منابع مهم آب استان فارس از چشمه ها و رودهای این شهرستان سرچشمه می گیرد و شهرستان خرم بید، اخیراً به عنوان پایتخت سنگ های تزئینی ایران و همچنین «روستای قصر یعقوب خرم بید»؛ یکی از ۱۵ روستای ثبت شده هدف گردشگری استان فارس بوده که اکنون به عنوان روستای پایلوت گردشگری فارس، نیز شناخته می شود و “چشمه قصر یعقوب خرم بید”، به عنوان یکی از چشمه‌های خاص این روستا، قابلیت ثبت در فهرست آثار طبیعی را دارد.

    روستاي گردشگري خورجان در بخش مشهد مرغاب، روستايی ييلاقي و منحصر به فرد داراي جاذبه هاي توريستي و گردشگري است که با بازدید از آن شاهد باغات بسيار قديمي، خانه هاي زيبا و درختان هزارساله و هم چنين چشمه ساران متعدد خواهید بود. همچنین، از ديگر جاذبه هاي اين روستا مي توان به قنات سبزه پوش، استانه مبارك امامزاده سيد محمد حسين اشاره كرد.

    سرآسياب قادرآباد از ديگر مناطق گردشگري منحصر به فرد خرم بيد مي توان به منطقه نمونه گردشگري سرآسياب قادرآباد كه محيطي مناسب براي ميهمانان و گردشگران مي باشد،چشمه بناب كه داراي جاذبه هاي ارزشمند توريستي در بخش مشهدمرغاب، تفرجگاه بيدستان ، سلسله كوه هاي چنارو، قدمگاه روستاي دلونظر و از مناطق تاريخي مي توان به پل هاي باستاني، قصر بهرام گور، قلعه گرگي، تاريخي آن مي توان به‌ (روستاي تاريخي مشكان، قاضيان، عباس آباد، مسجد جامع ) اشاره كرد.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.