2.9
از10 نظر

طبیعت شاهاندشت

    1214
    نمایش

    شاهاندشت يکي از روستاهاي تاريخي و اکوتوريستي مازندران است که از جاذبه هاي طبيعي چشم نوازي در شمال کشور برخوردار است. این روستا با دارا بودن ۴ اثر ثبت شده ملی در آثار ملی ایران یکی از روستاهای اکوتوریسم و از روستاهای دیدنی و تاریخی ایران محسوب می‌شود.سوغات این روستا به دلیل کوهستانی بودن آن گیلاس، آلبالو، سیب، گردو، تمشک، شاه توت، گلابی، زردآلو می‌باشد. نان کوهی و نان مخصوص مردمان مازندران هم در این روستا به گردشگران داده می‌شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات طبیعت شاهاندشت

    شاهاندشت با آبشار و طبیعت معروفش در استان مازندران واقع شده است. آبشار شاهاندشت در در روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر ۹۶ جاده هراز(در ۶۵ کیلومتری شهر آمل) بخش امیری قرار دارد و از سمت جاده نسبت به آن دید وجود دارد.

    تاریخچه طبیعت شاهاندشت

    روستا شاهاندشت با قدمتی ۳۵۰۰ ساله یک روستا و دهکده تاریخی و دیدنی است که در شمال ایران در شهرستان آمل قرار دارد. این روستا با دارا بودن ۴ اثر ثبت شده ملی در آثار ملی ایران یکی از روستاهای اکوتوریسم و از روستاهای دیدنی و تاریخی ایران محسوب می شود.

    تکیه شاهاندشت: مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    برج سی شاهاندشت: مربوط به پیش از اسلام است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    ویژگی‌ها طبیعت شاهاندشت

    آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران لقب گرفته و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. همچنین خوب است بدانید که میوه های شاهاندشت به دلیل کوهستانی بودن آن گیلاس ، آلبالو ، سیب ، گردو ، تمشک ، شاه توت ، گلابی ، زردآلو است.

    سیمای عمومی طبیعت شاهاندشت

    آبشار شاهاندشت پرآب، دائمی و عظیم، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند، که از کنار قلعه ملک بهمن بر روی یک‌کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان‌دشت به پایین میریزد.

    شدت ريزش شلاق گونه آب از اين آبشار پنجاه متري به حدي است که قطرات آب تمامي فضاي پايين آبشار را فراگرفته و وجود ابري متراکم از آب مانع از حرکت انسان از کنار آبشار مي شود. البته همين امر باعث ايجاد شور و هيجان در گردشگران است. آبشار شاهاندشت به صورت دوپله اي بوده و گياهان آبزي و خزه ها در ميان ديواره هاي آن ديده مي شوند.

    پیشنهاد ویژه طبیعت شاهاندشت

    قلعه ملک بهمن در نزدیکی این منطقه قرار دارد به شما پیشنهادمیکنیم از این جاذبه هم بازدید کنید.

    شرایط استفاده طبیعت شاهاندشت

    براي رفتن به کنار اين آبشار مي بايست ابتدا شيب تند روستاي شاهاندشت را طي کرد که مسيري چهار کيلومتري است و از کنار رودخانه و کوه مي گذرد. در ابتداي روستا براي پارک اتومبيل مکان مناسبي در نظر گرفته شده است و ادامه مسير را از ميان کوچه باغ ها و خانه هاي اهالي روستا بايستي پياده پيمود. اين مسير از کنار يک قبرستان و مسجد قديمي گذشته و تابلوهاي کوچکي شما را به سمت آبشار راهنمايي مي کنند.

    از دو مسير مي توان جهت ادامه راه استفاده کرد يکي مسير شمالي از بالاي روستا که شما را مستقيما به بالاي آبشار و منظره روبروي آن ميرساند. اين مسير کمي ناهموار بوده و وجود تخته سنگ هاي بزرگ و شيب تند جايي براي اطراق باقي نگذاشته است و بيشتر جهت بازديد به کار مي رود.

    وسایل مورد نیاز طبیعت شاهاندشت

     مواردی همچون: کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    زمان مناسب بازدید طبیعت شاهاندشت

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی استان مازندران فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه است.

    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    براي رفتن به کنار اين آبشار مي بايست ابتدا شيب تند روستاي شاهاندشت را طي کرد که مسيري چهار کيلومتري است و از کنار رودخانه و کوه مي گذرد. در ابتداي روستا براي پارک اتومبيل مکان مناسبي در نظر گرفته شده است و ادامه مسير را از ميان کوچه باغ ها و خانه هاي اهالي روستا بايستي پياده پيمود. اين مسير از کنار يک قبرستان و مسجد قديمي گذشته و تابلوهاي کوچکي شما را به سمت آبشار راهنمايي مي کنند. از دو مسير مي توان جهت ادامه راه استفاده کرد يکي مسير شمالي از بالاي روستا که شما را مستقيما به بالاي آبشار و منظره روبروي آن ميرساند. اين مسير کمي ناهموار بوده و وجود تخته سنگ هاي بزرگ و شيب تند جايي براي اطراق باقي نگذاشته است و بيشتر جهت بازديد به کار مي رود.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.