0
از0 نظر

طبیعت نور آباد

    4331
    نمایش

    شهر نورآباد، تنها يكي از چندين جاذبه بكر و طبيعي استان فارس است که اهالي آن از‌ نژاد آريايي بوده و به زبان فارسي با گويش لري سخن مي‌گويند. اين شهر با وجود چشم انداز زیبا، آب و هوای مطلوب و درختان سرسبز مي تواند به عنوان محل مناسبي براي گذران استراحت و اوقات فراغت و همچنين سوژه خوبي جهت عكاسي انتخاب شود. همه ساله گردشگران زيادي از اين منطقه ديدن مي كنند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات طبیعت نور آباد

    شهرستان ممسنی که مرکز آن نور آباد است دارای دو بخش به نام‌های حومه و ماهور میلاتی است. مرکز شهرستان ممسنی در ۵۱ درجه و ۳۱ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۰ درجه و ۷ دقیقه عرض جغرافیایی و در ارتفاع ۹۲۰ متری از سطح دریا واقع شده‌ است.

    شهرستان ممسنی از شمال و باختر به استان کهگیلویه و بویر احمد، از خاور به شهرستان سپیدان، از جنوب خاوری به شهرستان شیراز، از جنوب به شهرستان کازرون و از جنوب باختر به استان بوشهر محدود می‌شود.

    تاریخچه طبیعت نور آباد

    گویش مردم ممسنی لری است که قرابت آن به دوران ساسانی برمی‌گردد و اهالی بخش های مرکزی، دشمن زیاری و رستم و قسمتی از بخش ماهور میلاتی به این زبان تکلم می‌کنند. بخشی از ایلات و عشایر بخش ماهور میلاتی نیز به زبان ترکی تکلم می‌کنند که تیره‌هایی از ایل بزرگ قشقایی در قالب دو طایفه کشکولی و دره‌شوری هستند. ساکنین دو روستای عرب خنیمه و خاکک در دهستان رستم ۲ به زبان عربی تکلم می‌کنند و همچنین به لهجه لری هم تسلط کامل دارند.

    نام گذاری نورآباد به دلیل وجود آتشکده نور در چند کیلومتری این شهر است كه در گذشته های دور این منطقه را نیز مالکی می گفتند. شهرستان ممسنی آثار باستانی بسیاری از پیش و پس از اسلام را در خود دارد که می‌توان به لیدوما، آتشکده نور، تل(تپه) نوراباد، نقش برجسته کرونگون، گوردخمه دی دور، نقش برجسته سراب بهرام، تپه سرنا(سرنا نام سردار دلیر اشکانی) و ...

    ویژگی‌ها طبیعت نور آباد

    این شهرستان متشکل از چهار طایفه دشمن‌زیاری، رستم، جاوید، بکش با فرهنگ طایفه‌ای و عشیره‌ای اعتقادات عمیق مذهبی و دینی توام با آداب و رسوم و سنن نیک چند هزار ساله است.

    سیمای عمومی طبیعت نور آباد

    مزارع کشاورزی منطقه بر زیبایی طبیعی این شهرستان افزوده است. نورآباد گرچه وسعت زیادی ندارد، اما با آب و هوای لطیف و طبیعت منحصر به فردش بهشت کوچکی است در دل استان پهناور فارس. بهشتی که جاذبه‌های آن در بهار دل هر ایرانگردی را می‌رباید.

    زمان مناسب بازدید طبیعت نور آباد

    آب و هوای معتدل این شهرستان موجب سرسبزی به خصوص در ماه‌های بهمن، اسفند و اوایل بهار در این منطقه شده است.

    امکانات ویژه طبیعت نور آباد

    چشمهٔ سراب باغ: این چشمه از جمله چشمه‌های همیشگی این منطقه است، حتی در فصل تابستان نیز به لحاظ محیط خنک و سرسبز آن و برکه‌ای که در سرچشمه آن ساخته شده‌است، تفرجگاه بسیار مناسبی برای گذران اوقات گرم سال است. مشابه همین چشمه و محیط آن منطقه‌ای در فاصله هزار متری این منطقه به نام هرایرز بالایی قرار دارد، که قسمتی از آب روستا نیز از آن تامین می‌شود. چشمه انجیری: چشمه سارهای مراسخوان این مکان تفرجگاهی دارای چشمه سارهای جوشنده و محل خوبی برای استراحت و تفریح گردشگران و مسافران است. چشم‌انداز این منطقه رودخانه کوه و آثار تاریخی است. این محل تفرجگاهی به فاصله ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر مصیری نزدیک به روستای مراسخوان سفلی قرار دارد. سراب سیاه منصورآباد: این جاذبه طبیعی در حدود ۲۸ کیلومتری شمال غربی مصیری و در کنار روستای سراب سیاه منصورآباد رستم واقع شده‌است چشم‌انداز این مکان تفرجگاهی چشمه سارهای جوشنده قابل قایق‌رانی و سرگرمی آن شنا و ماهی‌گیری و زیارت امامزاده سید نورالدین و دیدار آثار تاریخی است. پتکون زیرد: جاذبه پتکون در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر مصیری و در شرق روستای برافتاب و شمال روستای زیردو قرار دارد چشم‌انداز این مکان چشمه سارهای جوشنده، کوه، صحرای سرسبز، و آثار تاریخی است. دلی زوال و دشتک: این دو نقطه از شهرستان رستم دارای جاذبه گردشگری و تفرجگاهی می‌باشد و در ۵ کیلومتری شمال بابامیدان واقع است. سرچشمه گجستان: این جاذبه طبیعی در حدود ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر مصیری قرار دارد. دارای چشمه سار‌ها و جنگلهای طبیعی و آثار تاریخی چشم‌انداز این نقطه پر مصفا است.

    سایر اطلاعات طبیعت نور آباد

    سلحشوری، مهمان‌نوازی، شجاعت و دلیری توام با صفا و صمیمیت روستایی با عرف و عادتهای جمعی و سنتی از روحیه غالب این شهرستان است.

    نکات مثبت طبیعت نور آباد

    رودخانه فهلیان، مهم‌ترین رودخانه این شهرستان است كه آب و هوایي معتدل دارد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    مسیرهای ارتباطی این شهرستان راه نور آباد – دو گنبدان به سوی شمال باختری به طول ۱۲۰ کیلومتر است این راه در ۲۰ کیلومتری شمال نور آباد از یک راه به سوی شمال نور آباد به یاسوج متصل می‌شود، راه نور آباد – شیراز به سوی جنوب خاوری به طول ۱۸۰ کیلومتر و راه نور آباد- بندر گناوه به طول ۲۴۵ کیلومتر است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.