2.8
از16 نظر

عمارت باغ ایلخانی

    5947
    نمایش

    عمارت باغ ايلخانی، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی استان فارس است که قدمت آن به دوران قاجاریه مربوط می شود. همه روزه بسیاری از گردشگران برای بازدید از این جاذبه به محله ميدان شاه و نزديک بقعه بى‌بى دختران سر می زنند. معماری منحصر به فرد، تزئینات باشکوه، محوطه ی وسیع و سرسبز همگی از جذابیت های این عمارت هستند که آن را به سوژه خوبی برای عکاسی و همچنین محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت تمامی سنین تبدیل می کند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات عمارت باغ ایلخانی

    قسمت غربى باغ ایلخانی که عمارت اصلى در آن واقع شده، به صورت قديمى باقى مانده و ۳۵۰۰ مترمربع مساحت دارد. در قسمت شرقى آن نيز باغچه‌اى به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع وجود دارد که عمارت کلاه‌فرنگى در محوطهٔ آن واقع شده است.اين ساختمان داراى ايوانى دو ستونى در وسط است. در پشت آن، يک سالن نسبتاً بزرگ پنج درى قرار گرفته که يک اتاق در بالا دارد. در دو طرف ايوان دو راهرو وجود دارد که در بالاى آن‌ها دو گوشواره جلب نظر مى‌کنند. سه اتاق در ضلع شمالى ايوان و چهار اتاق در ضلع جنوبى آن قرار گرفتند. اين ساختمان، زيرزمينى نيز دارد و تعداد اتاق‌‌هاى آن ۱۴ واحد است.

    تاریخچه عمارت باغ ایلخانی

    باغ ايلخانى از بناهاى محمد قلى خان، ايلخان قشقايى است. اين باغ يکى از فضاهاى سبز دورهٔ قاجاريه است که ساختمان کهنسال و عمارت قديمى و ديدنى دارد.

    ویژگی‌ها عمارت باغ ایلخانی

    این عمارت با هزینه ای حدود 400 میلیون ریال در سال 91 مورد مرمت قرار گرفت. بازسازی نمای داخلی و بیرونی عمارت کلاه فرنگی ، احیای مقرنس کاری ها، مرمت منبت کاری پنجره ها، مستحکم سازی ایوان و عایق کاری پشت بام از جمله اقدامات مرمتی انجام شده این باغ است.

    سیمای عمومی عمارت باغ ایلخانی

    ايوان وسط به شيوه اغلب آثار دورهٔ‌ زنديه و قاجاريه داراى دو ستون سنگى و سقف مسطح است. ستون‌هاى اين ايوان از سنگ يکپارچه است و به نحوى زيبا به صورت مارپيچ ساخته شده است. مسير ستون‌ها به طور مقرنس حجارى شده‌اند. يکى از اتاق‌هاى ضلع جنوبى اين باغ اتاق آئينه‌کارى ناميده مى‌شود و ترکيبى از نقاشى و منبت‌کارى روى در و پنجره‌ها و گچبرى‌هاى بسيار زيبا است.

    سایر اطلاعات عمارت باغ ایلخانی

    فرصت الدوله شیرازی در توصیف باغ ایلخانی می‌نویسد «در محلهٔ میدان شاه باغ کوچکی است عمارت تحتانی و فوقانی بسیار دارد و همه منقش به وضعی خوش در وسطش عمارتی است چهار فصل، سقفش بطور شیب‌بانی، باغچه‌هایش به گل‌های رنگین آراسته و از خار و خس پیراسته آن را محمد قلی خان ایلخانی ساخته و پرداخته محل حکم آن سلسله است.

    زمان مناسب بازدید عمارت باغ ایلخانی

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان فارس، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه خواهد بود.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها