3.1
از60 نظر

عمارت باغ سپهدار

    6354
    نمایش

    عمارت باغ سپهدار قزوين، منسوب به محمدولي خان تنکابني ملقب به سپهدار اعظم، شخصيت معروف دوره قاجاريه است. اين بنا الهام گرفته از عمارت کلاه فرنگي (کاخ چهلستون) و مهمانخانه بزرگ قزوين است که براي نمايش اقتدار و جايگاه خود در قزوين ساخته شده‌است. این عمارت در سال ۱۳۳۵ مرمت شد و در اختیار اداره کشاورزی قرار گرفت و بعد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. عمارت باغ سپهدار اکنون به عنوان موزه کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات عمارت باغ سپهدار

    عمارت باغ سپهدار قزوین به محمدولی خان تنکابنی ملقب به سپهدار اعظم منسوب است که از دو بنای شاهانه و مجلل دوره‌های صفوی و قاجاریه الگو برداری شده است.

    نکات مثبت عمارت باغ سپهدار

    این بنا در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    تاریخچه عمارت باغ سپهدار

    باغ سپهدار مربوط به اواخر دوره قاجاریه است و تاریخ احداث آن را می‌توان به سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۷ هجری قمری نسبت داد. عمارت در جنگ جهانی اول مورد استفاده نظامیان روس و انگلیس قرار گرفت و چون محمد ولی خان تنکابنی به دولت بدهکاری مالیاتی پیدا کرد، این بنا مانند دیگر املاک ایشان به تصرف دولت درآمد. بنا به سبب عدم رسیدگی، دچار آسیب شد تا اینکه در سال ۱۳۳۵ مرمت شده و در اختیار اداره کشاورزی قرار گرفت و بعد در زمره آثار ملی به ثبت رسید.

    ویژگی‌ها عمارت باغ سپهدار

    عمارت باغ سپهدار اکنون به عنوان موزه کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته می‌شود. در موزه کشاورزی قزوین ابزار و ادوات قدیمی کشاورزی از جمله سم پاشی، گاو آهن، خرمن کوب، ترازو، حوزهای سنگی جهت آبش خور چهار پایان در باغستانهای سنتی، انواع داس، اره، ظروف مسی، کوزه های سفالی، قفل و شیرآلات و سنگهای آسیاب در فضای تاریخی و زیبا در معرض دید عموم قرار گرفته است.

    سیمای عمومی عمارت باغ سپهدار

    این بنا دارای دو طبقه است، در طبقه همکف یک راهرو (یا سالن مرکزی) و تعدادی اتاق با کاربری خدماتی و در طبقه بالای آن یک تالار مستطیل شکل کشیده و تعدادی اتاق قرار گرفته است. ضلع شرقی و غربی بنا نیز دارای هفت ستون و دو ستون مشترک در تقاطع اضلاع است و در اضلاع شمالی و جنوبی آن پنج ستون وجود دارد. کف عمارت مقداری از کف حیاط بالاتر است.

    سایر اطلاعات عمارت باغ سپهدار

    برای فضاسازی و تجهیز این موزه که از مصوبات سفر سوم هیات دولت به قزوین است، با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، هفت میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

    زمان مناسب بازدید عمارت باغ سپهدار

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی قزوین، بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه فصل بهار تا اوایل پاییز است. اما با توجه به سرپوشیده بودن عمارت باغ سپهدار، هر زمان از سال می‌توانید از آن بازدید کنید.

    پیشنهاد ویژه عمارت باغ سپهدار

    در کنار بازدید از عمارت باغ سپهدار دیدن جاذبه‌هایی مثل حمام قجر، کاخ چهلستون، بازار قزوین و پارک الغدیر قزوین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به انتهای خیابان فلسطین غربی بروید.

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.