0
از0 نظر

عمارت شهرداری انزلی

    3706
    نمایش

    عمارت شهردارى انزلى که نمونه‌اى از معمارى دورهٔ‌ پهلوى در گيلان است،در قسمت بالاى پارک بلوار واقع شده استقدمت شهرداری در انزلی به حوالی سال 1296 هجری خورشیدی باز می‌گردد و انزلی اولین شهر ایران بود که شهرداری در آن تاسیس شد. در آن زمان به شهرداری، بلدیه می‌گفتند.این بنا در تاریخ 26 آذر 1356 با شماره‌ی ثبت 1515 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات عمارت شهرداری انزلی

    عمارت شهرداری انزلی مشرف به بلوار ساخته شده و محل ترنم موزیک که به حافظیه معروف است در آن واقع است. بناي ساختمان شهرداري انزلي يك بناي زيبا و ضمنا از نظر تاريخي قابل توجه است‌، زيرا شهرداري بندر انزلي اولين شهرداري ايران است.

    تاریخچه عمارت شهرداری انزلی

    شهرداری بندر انزلی، سازمانی دولتی است که قدمت آن به سال ۱۲۹۶ هجری شمسی باز می‌گردد که با نام بلدیه بندر انزلی، تأسیس شد و اداره شهر بندر انزلی را عهده‌دار شد. در آن زمان، عبدالعلی سرخی کهن ریاست بلدیه انزلی را بر عهده داشت.

    ساختمان قدیم شهرداری که همانند اکنون به سینما تاتر شهرداری متصل بوده در زمان محمد علی روشن – شهردار وقت – ساخته شده بود که متاسفانه کل ایم بنا در آتش سوزی نابود میگردد. اما پس از چند سال یعنی در سال 1308 ساختمان جدیدی به همراه سینمایی جدید در محل آن احداث می شود.

    زمان مناسب بازدید عمارت شهرداری انزلی

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار است.

    سیمای عمومی عمارت شهرداری انزلی

    ساختمان جدید شهر داری در 2 طبقه ساخته و به یکی از معروف ترین بناهای تاریخی این شهر تبدیل شد. از دیگر جذابیت های این بنا که آنرا منحصر به فرد میکند، پلکان معروف شهرداری است که دو طرفه آن یعنی مقابل درب ورودی و درب پشتی قرار دارد و به سبک فرانسوی ساخته شده است. این بنا در زمان محمد علی روشن، در سال ۱۳۰۸ و به دست معمار چیره دست انزلی استاد روزگار ساخته شده و گمان می رود قدیمی ترین سازه موجود در محوطه شهرداری باشد که تا اکنون نیز باقی مانده است.

    پیشنهاد ویژه عمارت شهرداری انزلی

    عمارت شهرداری انزلی در یکی از زیباترین جاهای انزلی قرار دارد. در فاصله‌ی چند قدمی از آن بلوار ساحلی انزلی قرار گرفته که اولین پارک مدرن ایران است و در حاشیه‌ی بندر، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای برای شما به ارمغان می‌آورد. قدم زدن در این پارک مخصوصا در هنگام غروب را به هیچ عنوان از دست ندهید. منظره‌ی بندر و کشتی‌ها در شب بسیار زیباست. پشت این عمارت، سازه‌ای قرار دارد به نام ساختمان موزیک ارتش که در گذشته ارکستر موسیقی نیروی دریایی در آن به اجرای برنامه می‌پرداخت و امروزه به نامئ حافظیه یا موزیک جیگا معروف است. هم‌چنین برج ساعت انزلی یا مناره نیز در همان حوالی قرار دارد که با اندکی پیاده‌روی می‌توانید از آن هم دیدن کنید.

    سایر اطلاعات عمارت شهرداری انزلی

    انزلی شهر اولین ها

    شهر بندر انزلی در تمام دوران از پیشگامان بوده و بسیاری از اولین ها متعلق به این شهر میباشد. پس تعجبی ندارد که اولین بلدیه یا همان شهرداری در ایران متعلق به این شهر کوچک و زیبای ساحلی باشد. در ادامه چند مورد از دیگر اولین های بندر انزلی را باهم بررسی میکنیم:

    • اداره گمرک باپیشینه‌ای بیش از ۳۰۰ سال

    • اداره بندرباپیشینه‌ای بیش از ۲۰۰ سال

    • ایجاد انجمن‌های محلی وبلدیه پیش از تأسیس بلدیه

    • نخستین بلدیه درایران که اکنون به نام شهرداری معروف است دراین شهر تاسیس شد

    • آموزش وپرورش پیش از سال ۱۲۷۱ خورشیدی

    • اکابر شبانه آن هم دروس دبیرستانی پیش از سال ۱۲۹۰ خورشیدی

    • چاپخانه پیش از سال ۱۲۸۶ خورشیدی

    • بهداری پیش از سال ۱۲۷۶ خورشیدی که به وسیله بلدیه اداره می‌شد

    • شیروخورشیدی سرخ ۱۳۰۴ خورشیدی

    • روشنائی برق پیش از سال۱۲۷۹ خورشیدی به عنوان نخستین شهردرایران که دارای روشنائی شد

    • تلفن پیش از سال ۱۲۷۷ شمسی وپست وتلگراف نیز جلوتر ازبسیاری شهرهای ایران

    • نظمیه ( شهربانی ) پیش از سال ۱۲۸۶ خورشیدی

    • راه آهن حدود سال ۱۲۶۹ خورشیدی دریکی از روستاهای انزلی

    • هواشناسی پیش از سال ۱۲۸۰ خورشیدی

    • اداره شیلات بابیش از ۱۵۰ سال پیشینه وسردخانه نخستین باردرانزلی وحسن کیاده

    • هواپیما – نخستین خطوط هوایی در بندر انزلی به وجود آمد در زمین معروف به زمین طیاره . نخستین پرواز در ایران از بندر انزلی به تهران و سپس به اصفهان صورت گرفت .

    • خودرو برای اولین باردرانزلی مشاهده شده‌است.

    • سالن سینما بندرانزلی از نظر نمایش فیلم سینمائی وداشتن سالن سینما ، تئاتر وورزش‌های مختلف پیش‌گام بوده‌است .

    ویژگی‌ها عمارت شهرداری انزلی

    این بنا در تاریخ 26 آذر 1356 با شماره‌ی ثبت 1515 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    شکم‌گردی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    ساختمان شهرداري انزلي ساختمان شهرداري ساختمان انزلي ساختمان شهرداري ساختمان ساختمان انزلي شهرداري انزلي ساختمان انزلي شهرداري انزلي ساختمان شهرداري انزلي ساختمان شهرداري انزلي ساختمان شهرداري ساختمان انزلي شهرداري ساختمان انزلي ساختمان شهرداري ساختمان انزلي شهرداري ساختمان انزلي شهرداري ساختمان شهرداري انزلي شهرداري انزلي ساختمان شهرداري ساختمان شهرداري انزلي انزلي ساختمان شهرداري انزلي ساختمان انزلي شهرداري ساختمان انزلي شهرداري انزلي ساختمان انزلي شهرداري ساختمان شهرداري ساختمان انزلي شهرداري ساختمان شهرداري انزلي انزلي ساختمان انزلي شهرداري ساختمان شهرداري انزلي ساختمان انزلي شهرداري ساختمان شهرداري انزلي ساختمان انزلي شهرداري ساختمان انزلي شهرداري ساختمان شهرداري انزلي شهرداري ساختمان انزلي شهرداري ساختمان انزلي شهرداري انزلي ساختمان شهرداري انزلي ساختمان انزلي ساختمان شهرداري انزلي شهرداري ساختمان انزلي ساختمان شهرداري انزلي شهرداري ساختمان ساختمان شهرداري انزلي شهرداري ساختمان انزلي انزلي ساختمان شهرداري شهرداري انزلي ساختمان انزلي شهرداري ساختمان