0
از0 نظر

عمارت مفخم بجنورد

    811
    نمایش

    عمارت سردار مفخم، که به «عمارت ايچري بجنورد» نیز شهرت دارد، یکی از جاذبه‌های تاریخی‌ خراسان شمالی است. این عمارت به‌ عنوان بزرگ‌ترين و شاخص‌ترين اثر معماري به جا مانده از دوران قاجار شناخته می شود. عمارت مفخم، ميزبان موزه بزرگ خراسان و موزه باستان شناسي بجنورد هم هست که جذابيت بازديد از آن را دو چندان مي‌کند. همچنین، نام آن از تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۵۲ با شماره ۹۵۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات عمارت مفخم بجنورد

    بنای عمارت مفخم بجنورد در دوطبقه و به اندازه‌های تقریبی 50 در 23 متر و ارتفاع حدود 9 متر ساخته‌شده است و درمجموع 34 اتاق و 2 تالار بزرگ دارد که زمانی به آیینه‌ها کاری، کاشی‌کاری وگچبری تزیین‌شده بود. این عمارت اتاق‌های متعددی دارد که با 21 درب چوبی به ایوان‌ها گشوده می‌شوند و در طبقات آنجا به‌جا گچ‌بری‌های زیبا به چشم می‌خورد.

    تاریخچه عمارت مفخم بجنورد

    بنای عمارت مفخم بجنورد در سال 1300 ه. ق هم‌زمان با دوره حکومت ناصرالدین‌شاه به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم ایلخان طایفه کرد شادلو و حاکم منطقه شمال خراسان و استرآباد (گرگان کنونی) ساخته‌شده و محل سکونت سردار مفخم و خانواده‌اش و پذیرایی از مهمانان دولتی و رجال سیاسی بوده است.

    ویژگی‌ها عمارت مفخم بجنورد

    این بنای مجلل عمارت مفخم بجنورد ۳۴ اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشیکاری معرق، معقلی، هفت رنگ و با طرح­ ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است. هر دوطبقه بنا دارای ایوان است که ایوان‌ها در ضلع شمالی به‌صورت دو ایوان جانبی در طرفین جداره ضلع شمالی در طبقه اول و ایوان سراسری در طبقه همکف و در ضلع جنوبی به‌ صورت دو ایوان در هر دوطبقه است که از ویژگی‌های بارز اثر وجود ستون‌های سرتاسر کاشی‌کاری شده در نمای جنوب است که تنوع نقوش، طرح‌ها و نقش‌مایه‌های بکار گرفته‌شده در تزئینات بنا به‌ویژه کاشی‌های ضلع جنوبی را می‌توان نام برد.

    پوشش سقف عمارت مفخم نیز از سفال بود که در تعمیرات بعدی به سقف شیروانی گالوانیزه تبدیل شد. عمارت مفخم هم‌ اکنون محل استقرار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی می‌باشد. بانی عمارت مفخم یارمحمدخان سهام‌الدوله بجنوردی معروف به «سردار مفخم» (حاکم بجنورد) و معمار آن ممتحن‌الملک شقاقی بوده است.

    سیمای عمومی عمارت مفخم بجنورد

    معروف است که نقشه ساختمانی عمارت مفخم بجنورد به دست میرزا مهدی خانشقاقی (ممتحن الدوله) از نخستین استاد معماران تعلیم‌یافته در خارج از کشور که معماری مدرسه شهید مطهری دو تهران ازجمله کارهای اوست طراحی‌شده است. معماری بنا تلفیقی از فرم‌ها و الگوهای معماری سنتی ایران و به‌ویژه سبک قاجار و همچنین عناصر، نقش‌مایه‌ها و عناصری از معماری اروپایی را شامل است. بیشتر تزئینات عمارت مفخم در نمای جنوبی بنا تمرکز یافته و شامل انواع کاشی‌کاری سنتی در اشکال و رنگ‌های مختلف است.

    سرتاسر نمای ضلع جنوبی از بالای ستون‌های 8 ضلعی ایوان طبقه پایین تا زیر سقف طبقه دوم و حتی ساقه‌های ستون‌های ایوان فوقانی با کاشی‌کاری‌های معرق، معقلی و کاشی‌های هفت‌رنگ (خشتی) تزیین‌شده است. نقوش به‌ کار رفته در کاشی‌های هر ستون لچکی‌ها و قاب‌ها روی هر چشمه طاق در طبقه فوقانی طرحی نو را عرضه می‌کند از تکرار نقوش و طرح‌ها پرهیز شده تا نمایی الوان و متنوع ایجادشده، دو ستونی که پایه‌های چشمه طاق مرکزی بر آن‌ها استوار است با کاشی‌های معرق تزیین‌شده ولی ستون‌ها ونیم ستون‌های طرفین آن کاشی‌کاری معقلی دارند. چشم نوازترین تزئینات در لچکی‌های چشمه طاق بزرگ مرکزی در مقابل پنجره تالار بزرگ و در فضای مثلثی شکل افریز مرکزی دیده می‌شود.

    در دو سوی طاق بزرگ نقش دو فرشتهٔ بال‌دار در تلفیق با نقوش گیاهی و پیچک‌ها ایجادشده که به‌نوعی تداعی‌کننده نقش فرشتگان بالدار و نقوش گیاهی در طرفین مغازه‌های بزرگ طاق‌بستان است و درعین‌حال از تأثیر شمایل‌نگاری هنر اروپایی برکنار نمانده است. بر بالای این طاق و در وسط سنتوری مثلثی شکل مرکزی نقش شیر و خورشید از نقوش باستانی در هنر به رنگ زرد بر کاشی‌های هفت‌رنگ تصویر شده است.

    سایر اطلاعات عمارت مفخم بجنورد

    بنای 130 ساله عمارت مفخم، در سال 1376 خورشیدی خریداری شد پس از مرمت در سال 1379 به بهره‌برداری رسید. این بنا این روزها به عنوان «موزه مردم‌شناسی بجنورد» مورد بازدید علاقمندان قرار می گیرد. ممتحن‌الملک شقاقی پس از تحصیل در مدرسه دارالفنون، به دستور ناصرالدین شاه برای گذراندن تحصیلات عالیه در رشته معماری به فرانسه رفت و پس از بازگشت، مسئول ساخت چندین کاخ شد. مدرسه سپهسالار سابق (شهید مطهری تهران) از ساخته‌های وی می‌باشد.

    زمان مناسب بازدید عمارت مفخم بجنورد

    فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.