0
از0 نظر

عمارت ملک بوشهر

    198
    نمایش

    عمارت قاجاری ملک متعلق به محمدمهدی ملک التجار یکی از ثروتمند ترین بازرگان جنوب ایران امروز بوده که برای سفر تفریحی و تجاری به کشور فرانسه رفته و در آنجا پس از دیدن کاخ یکی از وزرای قرن وسطی، نمونه ای از آن را در بوشهر ساخت.عمارت ملک در عصر قاجار به عنوان هویت بوشهر، ساختمان بی‌نظیر و آسمان‌خراش این شهر محسوب می‌شد. عمارت ملک در ۱۷آذرماه سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۸۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات عمارت ملک بوشهر

    عمارت «ملک» بنایی به جا مانده از دوران قاجار است که در هشت کیلومتری شهر بوشهر قرارگرفته‌ است. عمارت متعلق به یکی از ثروتمندان بوشهر به نام محمد مهدی ملک التجاره بود و توسط معماران فرانسوی ساخته شد. در دوران قاجار و در زمان اقامت انگليسى‌ها در سال‌های جنگ بين‌المللی اول و همچنين اوايل حکومت خاندان پهلوى تغييراتى در آن داده شد و تعميراتى صورت گرفت.

    تاریخچه عمارت ملک بوشهر

    عمارت قاجاری ملک متعلق به محمدمهدی ملک التجار یکی از ثروتمند ترین بازرگان جنوب ایران امروز بوده که برای سفر تفریحی و تجاری به کشور فرانسه رفته و در آنجا پس از دیدن کاخ یکی از وزرای قرن وسطی، نمونه ای از آن را در بوشهر ساخت. پس از آن، عمارت ملک توسط متجاوزان انگلیس اشغال و به یک مقر نظامی تبدیل شد. در اواخر سلطنت رضا شاه معدوم، این عمارت که خوابگاه نظامیان شده بود، پس از چندین بار بازسازی رو به نابودی رفت این درحالی بود که عمارت ملک با چهار هزار متر مساحت، توسط معماران فرانسوی با مصالح محلی احداث و درب و پنجره آن زیر نظر مهندسان فرانسوی ساخته شده‌ بود.

    ویژگی‌ها عمارت ملک بوشهر

    این عمارت تاریخی سال 77 با شماره ۲۱۸۴ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و حتی تابلوی آن نیز سردر آن نصب شده است.

    زمان مناسب بازدید عمارت ملک بوشهر

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه اواخر فصل پاييز تا اوايل بهار مي باشد.

    نکات منفی عمارت ملک بوشهر

    در حال حاضر عمارت ملک بوشهر رو به ویرانه نهاده است و چند خانوار بی سرپناه در آن سکنی گزیده اند. ساکنانی که آنقدر زندگی‌شان با این خانه درآمیخته که خود را مالک آن می‌دانند و بخش های بسیاری از آن را به دلخواه خراب کرده و با بلوک سیمانی خانه‌های جدید بنا گذاشته‌اند.

    سیمای عمومی عمارت ملک بوشهر

    عمارت ملک دارای چندین بخش است. پیشخوان بنا یکی از این بخش‌ها است که فضای باز و گسترده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.بخش دوم این مجموعه، سکوی بنا است که شامل یک سفره عظیم و یک ردیف پله‌ی متصل به بنای اصلی است. بخش سوم عمارت نیز سردر بنا است که فضای ایوان را نیز دربر می‌گیرد. فضای ایوان شامل سه جفت ستون می‌شود که به ساختمان اصلی متصل می‌شوند.

    یک در بزرگ از چوب آبنوس با تزئینات فلزی در این بخش وجود دارد. عمارت اصلی، بخش چهارم و عظیم‌ترین بخش مجموعه است که در دو طبقه با دیوارهای نقاشی شده ساخته شده است.اين عمارت باغ‌های تودرتویی دارد که با چند ردیف دیوار از هم جدا شده‌اند و هر کدام، ورودی جداگانه‌ای برای ارتباط با دیگر بخش‌ها و فضای خارج دارند. 

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.