2.9
از6 نظر

عمارت موسی خانی (شهربابک)

    3369
    نمایش

    عمارت موسي خاني يكي از جاذبه هاي زيباي گردشگري شهرستان شهربابك از توابع استان كرمان است.  اين بنا از جمله ابنيه مسكوني اعياني و حاكم نشين شهربابك بوده كه از دو بخش اندروني و بيروني تشكيل شده و به صورت حياط مركزي است.عمارت موسی خانی از بناهای تاریخی زمان قاجاریه در شهر بابک استان کرمان است که هم اکنون ساختمان میراث فرهنگی و موزه مردم شناسی است. این بنا از جمله ابنیه مسكونی اعیانی و حاكم نشین شهربابك بوده كه از دو بخش اندرونی و بیرونی تشكیل شده و به صورت حیاط مركزی است. چند جاذبه طبیعی و آثار تاریخی در شهربابک کرمان قرار دارد. تاریخ احداث این بنا ۱۲۶۵-۱۲۷۰ ه.ق و مساحت آن ۷۵۰۰ مترمربع است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات عمارت موسی خانی (شهربابک)

    عمارت موسی خانی یكی از جاذبه های زیبای گردشگری شهرستان شهربابك از توابع استان كرمان، از نظر موقعیت مكانی در خیابان شریعتی و در محله سفلای این شهر قرار دارد. این بنا در سال ۱۳۷۱ -۱۳۷۳ بازسازی شده است.

    زمان مناسب بازدید عمارت موسی خانی (شهربابک)

    اوایل بهار و فصل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از عمارت موسی خانی شهربابک هستند.

    شرایط استفاده عمارت موسی خانی (شهربابک)

    بهتر است در ساعت های آغاز روز از این عمارت بازدید کنید.

    وسایل مورد نیاز عمارت موسی خانی (شهربابک)

    هنگام بازدید از این منطقه، کفش مخصوص پیاده روی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، قمقمه آب، خوراکی های لازم و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    تاریخچه عمارت موسی خانی (شهربابک)

    تاریخ احداث آن ۱۲۶۵-۱۲۷۰ هجری قمری، زمان قاجار است. بعد از حاج محمد علی ملقب به «حاج آقا» فرزندش در شهر بابک به حکومت رسید. دوران حکومت او هم زمان با سلطنت محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار بود و موقوفات بسیاری داشته است.

    ویژگی‌ها عمارت موسی خانی (شهربابک)

    بنای عمارت موسی خانی شهربابک در دو طبقه و در سه ضلع اصلی ساخته شده است: ضلع شمالی: (زمستانی) که به صورت دوبلکس ساخته شده، دارای یک بادگیر دوقلو بوده که برای استفاده در بهار کاربرد داشته است، بادگیرها در زمان فرج الله خان (نوه موسی خان) به برج نگهبانی تبدیل گشته اند و این قسمت در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی استفاده می شود. ضلع غربی: (تابستانی) کاربرد این ضلع در تابستان بوده است.در این ضلع یک بادگیر بزرگ و بلند قرار دارد که تاج آن در سیل سال ۱۳۶۵ خورشیدی تخریب گشته است. ضلع جنوبی: (بهار نشین) تمامی اتاق‌ها و ایوان اصلی آن به باغ بزرگ عمارت و حیات داخلی آن مشرف می باشد.طرف جنوبی ضلع بهار نشین که رو به باغ عمارت است از دو ایوان دو طبقه به صورت متقارن و یک ایوان اصلی در وسط تشکیل شده است. در تقاطع ضلع شمالی و غربی، انبار غله وجود دارد، که به خاطر نوع طراحی خاص آن همیشه دمایی کمتر از بقیه قسمت‌های عمارت دارد.***در تقاطع ضلع جنوبی و غربی برج اصلی عمارت است که بر رودخانه و قسمت غرب و جنوب بنا اشراف کامل دارد.

    سیمای عمومی عمارت موسی خانی (شهربابک)

    بنای زیبای موسی‌خانی تزیینات آن به صورت گچبری و سیم در بخش های مختلف نمای ساختمان اجرا شده‌اند. مصالح به کار رفته در بنا خشت خام و گل رس، کاه، آهک، گچ، سنگ، چوب و شیشه است. نوع چوب‌های به کار رفته در درها و پنجره‌ها و ارسی‌ها از چوب گردو است و تمامی ستون‌ها و حایل‌ها از چوب درخت توت هستند.

    ورود به اندرونی بنای عمارت موسی خانی شهربابک از جبهه جنوبی امكان پذیر است. در ضلع شمالی حیاط مركزی، ایوان در محور باریكه ها و سه دری ها در طرفین آن به صورت قرینه واقع شده اند. در ضلع جنوبی بنا، با توجه به موقعیت زمین صرفا طاق نمایی ایجاد شده است. در ضلع شرقی و غربی نیز، پنج دری و در طرفین آن راهروها و سه دری به صورت قرینه قرار دارند. در بخش میانی حیاط مركزی فضای اندرونی حوض بزرگ مستطیل شكلی وجود دارد كه پیرامون آن را باغچه ها در برگرفته اند. در منتهی الیه ضلع غربی بنا و در پشت پنج دری ایوان، فضای بیرونی قرار دارد. این بخش از بنا نیز فضای مستطیل شكل مجزایی است كه در اضلاع شمالی جنوبی و غربی آن در امتداد دیوار، طاق نماهایی در ارتفاع پایین تر ایجاد شده است. در جلوی این بخش از بنا حوض بزرگ دیگری وجود دارد، ورود به این بخش از بنا نیز در ضلع شمالی حیاط و از میان طاق نماها امكان پذیر است.

    بنای باعظمت عمارت موسی خانی از جمله بناهای دوران قاجار است كه توسط موسی خان پسر شیخ الله ساخته شده است. شاید بتوان یكی از دلایل اهمیت بنای زیبای موسی خانی را تزئینات آن دانست كه به صورت گچبری و سیم در بخشهای مختلف نمای ساختمان اجرا شده اند. از مهمترین تزئینات گچبری اجرا شده در این بنا می توان به نقوش حیوانی (كبوتر)، نقوش گیاهی (سرو، گل و بوته) و نقوش هندسی (شمشه و قاب بندی) اشاره كرد. این عمارت سال ۱۳۷۲توسط فرمانداری و برنامه پیشنهادی و نظارت میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گرفت. طی این اقدام عملیات پی چینی، كف سازی، آجركاری، برق كشی و مرمت تزئینات انجام شد و در حال حاضر عملیات محوطه سازی در حیاط اصلی آن در دست اقدام است.

    سایر اطلاعات عمارت موسی خانی (شهربابک)

    شاه‌نشین و انبار غله، نشان دهنده معماری قدیمی ایران هستند. فرمانداری در سال ۱۳۷۲ طبق برنامه پیشنهادی و نظارت میراث فرهنگی عمارت موسی خانی را مرمت کرد و بعد از آن، عملیات پی چینی، كف سازی، آجركاری، برق كشی و مرمت تزئینات انجام شد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به شهربابک، خیابان شهید بهشتی بروید.

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه تاریخی راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.