0
از0 نظر

عمارت گراند هتل

    2722
    نمایش

    عمارت گراند هتل دومين مهمانخانه شهر قزوين و همچنين از اولين نمونه‌هاي هتل به شيوه مدرن و اروپايي است. بنای عمارت در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع ساخته شده که در سمت خیابان در دو طرف در ورودی چند مغازه داشته‌ و دارای راهروها و اتاق‌هایی است که با طاق و تویزه پوشش داده شده‌اند. گراند هتل در سال‌های پایانی دوره قاجاری ساخته شد. این هتل، در شرق خیابان پیغمبریه و در قسمت غربی ارگ صفوی قرار گرفته و اکنون در حال مرمت است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات عمارت گراند هتل

    بنای عمارت در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع ساخته شده که در سمت خیابان در دو طرف در ورودی چند مغازه داشته‌ است. گراند هتل که از جانب خیابان دارای دوطبقه و از سمت حیاط سه طبقه بوده، دارای راهروها و اتاق‌هایی است که با طاق و تویزه پوشش داده شده و از ویژگی‌های همچون: روکش چوبی، ستون‌های مدور با سر ستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکاری برخوردار است.

    تاریخچه عمارت گراند هتل

    گراند هتل در سال‌های پایانی دوره قاجاری ساخته شد. این بنا در حوالی سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ توسط ارباب برزوی شاپور پارسی که بعدها به مهر شاهی تغییر نام داد، بنا شده است.

    ویژگی‌ها عمارت گراند هتل

    در جبهه جنوبی بنا و در سال ۱۳۱۰ سالن سینمایی به نام تابستانه ایجاد شد که در سال ۱۳۱۹ دچار حریق و دوباره مرمت شد و تا سال ۱۳۵۶ فعال بود که با آتش‌سوزی مجدد از بین رفت و دیگر بازسازی نشد. این بنا هم اکنون در مجموعه باغ فرهنگی قزوین قرار گرفته و در حال بازسازی است. پشت این عمارت در محل کنونی مدرسه علامه محمد قزوینی بنای عدلیه قرار داشته‌است. این بنا امروز قدیمی‌ترین گراند هتل باقی‌مانده در کل ایران است. در محل این بنا وقایع بزرگی نظیر طراحی کودتای رضاشاه صورت گرفته‌است. امروزه بنا در حال مرمت است.

    سیمای عمومی عمارت گراند هتل

    ورودی اصلی هتل در ضلع غربی بنا قرار داشت و طرفین آن دارای روکوب چوبی است، این ورودی به فضای تقسیم که در طبقه میانی واقع شده منتهی می شد. این تالار ها از سمت غرب مشرف به خیابان و از سمت شرق به ایوان ستونداری محدود می شوند. فضای تقسیم توسط پلکان چوبی به حیاط و طبقه زیرین هتل منتهی می‌شود و اتاق های هتل در طبقه اول واقع شده اند که راه ارتباطی این طبقه از طریق دو پلکان چوبی است، در این طبقه هجده اتاق وجود دارد که از غرب و شرق با ایوان به خیابان و حیاط مشرف می‌شوند.

    سایر اطلاعات عمارت گراند هتل

    گراند هتل در شرق خیابان پیغمبریه و در قسمت غربی ارگ صفوی است.

    زمان مناسب بازدید عمارت گراند هتل

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی قزوین، بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه فصل بهار تا اوایل پاییز است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به خیابان پیغمبریه، قسمت غربی ارگ صفوی بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.