0
از0 نظر

غار ایوب شهربابک

    2126
    نمایش

    غار ایوب یکی از غارهای استان کرمان است که روی کوه ایوب در جنوب شرقی شهر دهج قرار دارد. منشأ این غار گدازه های آتشفشانی است که همین موضوع بر اهمیت غار ایوب می افزاید. دهانه غار، بزرگترین دهانهٔ غارهای آذرین ایران است. اختلاف دما و رطوبت باعث شده تا سنگ ها خرد شوند و عمق غار افزایش پیدا کند. فرسایش باد هم ماسه ها به دیواره ها کوبیده و حفره‌های لانه‌زنبوری را در دیوارهٔ غار به‌وجود آورده‌است.

     

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار ایوب شهربابک

    اصلی‌ترین مشخصه غار ایوب، دهانه بسیار بزرگ با ٦٠ متر طول و ٨٠ متر ارتفاع است که بزرگترین دهانه غار در ایران به شمار می رود.

    زمان مناسب بازدید غار ایوب شهربابک

    اوایل بهار و پاییز زمان مناسبی برای سفر به کرمان است اما قبل از غارنوردی، حتما حداقل دما و وضعیت آب و هوا را بررسی کنید.

    وسایل مورد نیاز غار ایوب شهربابک

    برای غارنوردی، به تجهيزاتی مثل كلاه ايمنی، کفش مخصوص غارنوردی، لباس مناسب، هدلامپ، طناب، کمک های اولیه، كارابين يا میلون و لوازم فرود و صعود نیاز داريد.

    تاریخچه غار ایوب شهربابک

    بررسی‌های باستان‌شناسی، نشان می دهد که غار ایوب در گذشته های دور محل سکونت بوده است. می توان قدمت آن را مربوط به دوران اشکانیان دانست.

    سایر اطلاعات غار ایوب شهربابک

    غار ایوب با نام خمیازه بلند تاریخ هم شناخته می شود. این غار، با شماره ثبت ۱۳۹۴۵ در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۴ هجری شمسی ثبت ملی شده است.

    ویژگی‌ها غار ایوب شهربابک

    غار ایوب شهر بابک به سبب پدید آمدنش در یک منطقه با کانی​های آتش فشانی فاقد هر نوع غارسنگ است. اما به جبران این کمبود، فرسایش بر سطح صخره​های اطراف غار چنان عمل کرده که زیباترین نقش​های فرسایشی را روی دیواره​ها پدید آورده است. دیگر ویژگی غار برخورداری از وسیع​ترین دهانه و بلندترین سقف در بین غارهای شناخته شده ایران است. از دیگر ویژگی​های آن تراوش یک ماده آلی است که به آن مومیایی گفته می​شود. این ماده در سقف و بعضی از دیوارهای غار دیده می​شود و مانند چکنده از سقف آویزان است. در روزگار باستان این ماده ارزنده مانند طلا در مالکیت انحصاری شاهان بوده و از آن برای بهبود شکستگی استخوان​ها و بعضی دیگر از درمان​ها استفاده می​کرده​اند.

    سیمای عمومی غار ایوب شهربابک

    دهانه غار ایوب شهر بابک به شکل نیمه بیضی به قطر 80 متر و ارتفاع 60 متر است. فاصله دهانه غار تا انتهای آن، که جای پایی کنده شده در سنگ قرار دارد، حدود 200 متر است. کف غار با شیبی حدود 60 درجه به سوی بالا به انتها می​رسد. درون غار و در سمت راست به فاصله 100 متر از دهانه چشمه آب گوارایی قرار دارد که اهالی دهج، روی آن را بسته و آب را با لوله به بیرون غار و یک انبار هدایت کرده​اند. به باور اهالی دهج، ایوب پیغمبر، که از بیماری مهلک پوستی رنج می​برد، همین که آب داخل غار را یافت و در آن آبتنی کرد درمان شد و به همین سبب مردم دهج به علت سفر ایوب به آن غار، نام آن حضرت را بر غار نهاده​اند.

    شرایط استفاده غار ایوب شهربابک

    در زمان های بارندگی به دلیل خطر سیل، بهتر است به غارها نروید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید سمت ۵۰ کیلومتری جاده انار به شهر بابک، شهر جوزم، بخش دهج بروید تا به این غار برسید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    تالاب هامون جازموريان کرمان تالاب هامون تالاب جازموريان تالاب کرمان هامون تالاب تالاب جازموريان هامون کرمان جازموريان تالاب جازموريان هامون جازموريان کرمان کرمان تالاب کرمان هامون کرمان جازموريان تالاب هامون جازموريان تالاب هامون کرمان تالاب جازموريان هامون تالاب جازموريان کرمان تالاب کرمان هامون تالاب کرمان جازموريان هامون تالاب جازموريان هامون تالاب کرمان هامون جازموريان کرمان هامون جازموريان تالاب هامون کرمان تالاب هامون کرمان جازموريان جازموريان تالاب هامون جازموريان تالاب کرمان جازموريان هامون تالاب جازموريان هامون کرمان جازموريان کرمان تالاب جازموريان کرمان هامون کرمان تالاب هامون کرمان تالاب جازموريان کرمان هامون تالاب کرمان هامون جازموريان کرمان جازموريان تالاب کرمان جازموريان هامون تالاب هامون جازموريان کرمان تالاب جازموريان کرمان هامون تالاب کرمان هامون جازموريان تالاب جازموريان هامون کرمان تالاب جازموريان کرمان هامون تالاب هامون کرمان جازموريان هامون تالاب جازموريان کرمان هامون تالاب کرمان جازموريان هامون جازموريان کرمان تالاب هامون جازموريان تالاب کرمان جازموريان تالاب هامون کرمان جازموريان هامون تالاب کرمان جازموريان کرمان تالاب هامون جازموريان کرمان هامون تالاب کرمان تالاب هامون جازموريان کرمان هامون تالاب جازموريان کرمان جازموريان تالاب هامون کرمان هامون جازموريان تالاب کرمان جازموريان هامون تالاب