4
از6 نظر

غار بتون چرمه (غار اژدها)

    2491
    نمایش

    غار بتون چرمه که با نام غار اژدها نیز شناخته می‌شود، تنها یکی از چندین جاذبه طبيعي و تماشایی استان خراسان جنوبي به شمار می‌رود. این غار که در ۱۲ کيلومتري مرکز شهر سرايان و در حوالی روستاي چرمه قرار دارد. از ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد این غار می‌توان به ناشناخته بودن آن اشاره کرد. همچنین، بهتر است بدانید که برای بازدید از این جاذبه به تجهيزات کوهنوردي نیاز دارید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار بتون چرمه (غار اژدها)

    غار بتون سرایان یا غار اژدها، از جاذبه های طبیعی استان خراسان جنوبی است که شگفتی های فراوانی چون قندیل های زیبا و آهکی را درون خود جا داده و انتهای آن هنوز کشف نشده است.

    تاریخچه غار بتون چرمه (غار اژدها)

    سال ها پیش، اين غار توسط فردی به نام سيد احمد رونقي و تيم شبكه ملي زيست محيطي كشور کشف شد. اين فعالیت بالغ بر 100ميليون ريال هزينه برداشته که بخش از اين هزينه صرف خريد تجهيزات فني و پيشرفته غارنوردي شد. این مبلغ از طریق حمايت هاي مردمي و بخش خصوصي تامين شد.

    ویژگی‌ها غار بتون چرمه (غار اژدها)

    از ویژگی های این جاذبه، بخش های تو در تو و مخوف آن است که برای عبور از آن ها به یک فرد آگاه و آشنا به مسیر نیاز خواهید داشت. همچنین، این غار داراي دو دهانه است كه دهانه ورودي به نام «اژدها» و دهانه خروجي آن كه بسيار عظيم است به نام «بتون» شهرت دارد.

    از دیگر ویژگی های منحصر به فرد غار اژدها، می توان به وجود نوعی گياه اشاره کرد كه در مقابل نور چراغ حالت فلورسنت به خود مي گیرد و نور را منتشر مي كند. همچنین، آب سرد و قابل شربی در داخل این غار آهکی جریان دارد.

    سیمای عمومی غار بتون چرمه (غار اژدها)

    هنگام بازدید از این جاذبه، وارد یک تونل استلاگميت خواهید شد و اين مسير از يك دالان تنگ و باريك به سمت يك چاه بزرگ كه ورودي يك تالار جديد و كشف نشده است، امتداد مي يابد. سپس، چند چاه را پشت سر گذاشته و به دهانه چاه آخر كه در واقع سقف غار بتون در قسمت انتهايي است، مي رسيد. حالا باید بخشی از مسير را به صورت سنگنوردي طی کنید تا از ابتداي دهانه آن خارج مي شويد.

    سالن بزرگ انتهايي داراي استلاگميت زیادی است که پس از گذراندن آن، وارد تونل حوضچه که آب سردی دارد، مي شويد. داخل اين غار مي توان، شاهد انواع تزئينات آهكي چون استلاگميت، استلاگميت (لوله اي ، ميله اي ، گل كلمي و...) حوضچه هاي آب معدني ، بلورهاي زيباي كوارتز و كليست و پديده بي نظير و متفاوت مرواريد غار بود.

    زمان مناسب بازدید غار بتون چرمه (غار اژدها)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خراسان جنوبی، فصل بهار و پاییز می تواند زمان مناسب تری برای بازدید از این جاذبه باشد.

    نکات مثبت غار بتون چرمه (غار اژدها)

    از نکات مثبت غار اژدها آن است که، در صورت اختصاص بودجه لازم براي ساماندهي و بهسازي آن مي توان آن را به عنوان یک جاذبه گردشگری جذاب و تماشایی برای گردشگران داخلی و خارجي معرفی کرد.

    نکات منفی غار بتون چرمه (غار اژدها)

    متاسفانه این روزها به دليل بي توجهي و هجوم تعدادي غارنورد ناآگاه از استان هاي همجوار، اين غار در معرض تخريب قرار گرفته است.

    شرایط استفاده غار بتون چرمه (غار اژدها)

    بهتر است پیش از بازدید از این جاذبه، بدانید که پيمايش آن نیازمند تخصص و مهارت کافی است و با استفاده از مدرن ترين تجهيزات روز غارنوردي امكان پذير هست.

    سایر اطلاعات غار بتون چرمه (غار اژدها)

    غار اژدها درواقع دومين غار عميق شرق كشور است كه با همكاري اداره كل حفاظت محيط زيست كارشناسي هاي لازم در آن انجام شده است.

    ماجراجوي مشهور هلندي به نام «پيتراورمانس» در بازديدي كه به همراه تيم شبكه استان خراسان جنوبي از اين غار داشته در سايت خبرگزاري خود، این جاذبه را به عنوان نقطه عطف سفرش از هلند تا چين معرفی کرده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    سرپوشیده
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    خیلی سخت ( صعود حرفه ای )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.