3.1
از21 نظر

غار سیده خاتون

    2707
    نمایش

    غار سيده خاتون، تنها يكی از چندين جاذبه طبيعی استان فارس است كه در بخش مرکزی شهرستان ارسنجان قرار گرفته و قدمت آن به دوران پيش از تاريخ مربوط می شود. بهتر است بدانید، نام اين غار برگرفته از نام شخصي است که سال‌ها پيش در اين محل زندگي مي کرده است. همه ساله بسیاری از گردشگران علاقه مند به رشته غارنوردی و کوهنوردی از غار سيده خاتون بازدید می کنند. برای بازدید از این جاذبه وسایل مخصوص و مهارت کافی نیاز خواهید داشت.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار سیده خاتون

    این اثر در فاصله ۴ کیلومتری جاده ارسنجان به آباده طشک قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۹۱متر و ارتفاع آن از سطح زمین های اطراف ۱۷ متر است.

    تاریخچه غار سیده خاتون

    اکنون این اطمینان حاصل شده که محوطه باستانی A5-3 توالی فرهنگی طولانی حداقل از دوره پارینه‌سنگی میانه تا اوایل نوسنگی داشته است. موضوعی که مطالعات و تحقیقات بر روی آن ادامه دارد. دکتر جیرو ایکدا (Dr. Jiro Ikeda)، پروفسور انسان‌شناسی طبیعی از دانشگاه «کی‌تو» (Kyoto University)، مدت‌ها است، طرحی را با موضوع بررسی و شناسایی انسان‌های پیش از تاریخ در منطقه زاگرس دنبال می‌کند.

    در همین راستا، وی در سال 1977 منطقه شمال شرق ارسنجان را مورد بررسی و شناسایی باستان شناسی قرار داد تا به چگونگی بازشدن پای انسان «نئاندرتال» را در این حوزه بررسی کند؛ منطقه‌ای به وسعت 30 در30 کیلومتر که منجر به شناسایی 144 غار و پناهگاه، 21 محوطه روباز، 31 تپه و 19 محوطه توده سنگی Cairn شد. در همان سال‌های نخست تحقیق بر اساس نتایج بررسی و شناسایی، نقشه باستان‌شناسی منطقه تهیه و برنامه‌های مطالعات محیط‌طبیعی در برنامه کاوشگران گنجانده شد، نتایجی که مطالعات اولیه آن در سال 1979 میلادی توسط پروفسور «ایکیدا» منتشر شده است.

    از مهم‌ترین داده‌های بررسی های پیشین بیانگر اثبات وجود دوره¬های پارینه‌سنگی میانه و فرا پارینه‌سنگی در غارهای منطقه ارسنجان بود، در همین رابطه با بررسی‌های سطح‌الارضی یکی از غارها که با کد K9-5 نامگذاری شده، ابزارسنگی‌های متعلق به پارینه‌سنگی میانه از جمله سرنیزه، رنده و قلم حکاکی و بقایای استخوان حیوانات به دست آمده و همچنین با بررسی غار بزرگ دیگری موسوم به غار «تنگ سیکان» که با کد A5-3 نامگذاری شده، در سطح این غار ابزار بسیار زیادی از دوره‌های میانه تا فرا پارینه‌سنگی به دست آمد؛ همچنین از پناهگاه کوچک‌تر دیگری با شماره کد A4-2 نمونه های اولیه سفال نوسنگی کشف شد که برای مطالعات این دوره بسیار ارزشمند بود.

    ویژگی‌ها غار سیده خاتون

    غار سیده خاتون در تاریخ ۲۰/۶/۱۳۸۵ و به شماره ۱۶۰۳۸ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است و بر اساس قوانین مجازات اسلامی تصرف و یا تخریب آن پیگرد و مجارات قانونی دارد. این غار بزرگترین غار باستانی منطقه ارسنجان است که از یک فاصله دور قابل مشاهده است.

    شقایق هورشید، سرپرست ایرانی تیم کاوش غار تاریخی سیده خاتون ارسنجان نیز با اشاره به این که در سه فصل کاوش اخیر همچنین بقایایی از ابزار شکار و استخوان های حیواناتی که شکار شدند، کشف شده می گوید: «به طور حتم انسان هایی از دوره پارینه سنگی که دوره ای پیش از باستان است در این محل سکونت داشتند». شواهد مسلم است که منطقه ارسنجان یکی از مناطق غنی برای مطالعه تکامل فرهنگ کوچ‌گری از دوره های اواسط و اواخر پالئولتیک تا فرا پارینه‌سنگی و نوسنگی است.

    سیمای عمومی غار سیده خاتون

    دهانه غار دارای عرض۴۰متر در ارتفاع ۲۲متر بوده و کمی عقب تر عرض دهانه غار تنگ تر می‌شود، همچنین عرض دهانه ۲۶ متر در ارتفاع ۵/۵ متر و ابعاد داخلی غار حدود ۴۰۰ متر مربع است.

    وسایل مورد نیاز غار سیده خاتون

    برای بازدید از این جاذبه به وسایل و ابزار مناسب جهت کوهنوردی و غارنوردی نیاز خواهید داشت. این وسایل شامل لباس چند لایه و سبک، طناب، کلاه ایمنی، کفش مخصوص، کیف کمری، جوراب، دستکش و... می شود.

    سایر اطلاعات غار سیده خاتون

    به واسطه ابزارهای سنگی به دست آمده از کاوش ها می توان حدس زد لایه اول و دوم متعلق به دوره اوایل نوسنگی، لایه سوم فرا پارینه‌سنگی و لایه چهارم متعلق به دوره پارینه‌سنگی میانه است.

    نکات مثبت غار سیده خاتون

    آکیرا سووکی، سرپرست ژاپنی تیم کاوش غار سیده خاتون می گوید: «نزدیک به 10 هزار ابزار سنگی با کاربری شکار در این منطقه کشف شده که با توجه به آن ها، قدمت این غار به 60 تا 70 هزار سال قبل برمی گردد. در این غار ابزار های شکار از جنس سنگ، استخوان هایی متعلق به حیواناتی چون اسب و سازه ای در کف غار که محل ذخیره آب بوده، کشف شده است».

    زمان مناسب بازدید غار سیده خاتون

    با توجه به وضعيت آب و هوايي استان فارس، فصل بهار مناسب ترين زمان برای بازديد از اين جاذبه است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.