0
از0 نظر

غار شوی بانه

    616
    نمایش

    غار شووی کردستان در نزدیكی مرز ایران و عراق در ۱۲ كیلومتری بانه قرار دارد. طول این غار ۲۶۷ متر است و با شیب بسیار تندی رو به پایین می‌رود. در انتهای غار شووی دریاچه كوچكی وجود دارد که جذابیت آن را دو چندان می کند اما فراموش نکنید که برای بازدید از این غار به ابزار و تجهیزات فنی غارنوردی نیاز دارید و لازم است به شکل خمیده از غار عبور کنید. دهانه غار حدود یک متر ارتفاع دارد و عرض دهانه غار نیز کمتر از دو متر است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار شوی بانه

    شوی نامی آشنا برای دوستداران غارنوردی است. این غار در نزدیکی شهر بانه قرار دارد و به دلیل همجواری با روستای شوی به همین نام نیز خوانده می شود. توضیح آنکه در اکثر قسمتهای این غار دهلیزهای متعددی وجود دارد که البته هیچیک از آنها شعبه مهمی محسوب نمی شوند. نکته مهم در مورد غار شوی آنست که اکثر بخش‌های این غار ریزشی بوده و عبور از آنها مستلزم توجه و دقت وافر است. در ضمن بیشتر نقاط غار نیز به شدت گل آلود بوده که این مهم نیز پیمایش غار را دشوار تر کرده و به خطرات مسیر نیز می افزاید.

    تاریخچه غار شوی بانه

    غار شووی بانه در تير ماه سال 1347 به وسيلة کوهنوردان فارس به سرپرستي آقاي معرفت کشف شد.

    سیمای عمومی غار شوی بانه

    ارتفاع دهانه این غار نیز مانند اکثر غارهائی که در این مدت از آنها دیدن کرده ایم کوچک است و برای ورود به آن می بایست بصورت خمیده حرکت کرد. ارتفاع دهانه حدود یک متر بوده و عرض آن نیز کمتر از دو متر می باشد. بلافاصله پس از ورود و بعد از چند متر مسیر افقی و مسطح به پرتگاهی می رسیم که دو راه مشخص را در برابر ما قرار می دهد.

    مسیر سمت چپ که به چاهی می ماند و در ادامه به تالار کوچکی فرود می آید که البته راه به جائی نداشته و تنها می توان با گرایش به سمت راست و فرود از شیبی تند به مسیر اصلی وارد شد. مسیر سمت راست که در واقع شعبه اصلی غار شوی است نیز با شیبی تند و طولانی به سمت پائین می رود. پس از بررسی مسیر بدلیل لغزندگی بسیار زیاد و گل آلود بودن شیب پیش رویمان کارگاهی دایر کرده و با استفاده از آن فرود می رویم. البته شیب مسیر زیاد نبوده و از طناب فقط برای حمایت فرود استفاده می کنیم. این شیب حدود 50 متر ادامه داشته و ما را به اعماق غار می برد. در انتهای طناب و شیب مذکور به سطحی مسطح می رسیم که 3 راه در برابر ما قرار می دهد.

    اولین راه سمت چپ است که مستلزم صعود از شیبی تند و سنگلاخی است. این مسیر صعود شد و در انتها به تالاری که نزدیک دهانه غار است منتهی گردید. علیر غم وجود چند دهلیز و دالان کوچک و تلاش ما در بررسی همه آنها راه به جائی نبردیم و همه این مسیرها بن بست بودند. دومین راه مسیر سمت راست است که با شیبی تند به سمت بالا می رود که این راه نیز در نهایت و قدری بالاتر مسدود می گردد. سومین راه که همان مسیر مستقیم است و در واقع ادامه شعبه اصلی غار است را در پیش می گیریم و بعد از عبور از یک دهلیز و دالان به یک دهلیز بسیار تنگ می رسیم و با زحمت از آن عبور می کنیم. در ادامه دالانی دیگر پیش روی ماست و دوباره دهلیزی دیگر تا به یک اتاقک می رسیم که کف آن مملو از آب و گل است و در سمت راست آن مسیر ادامه می یابد. بعد از چند تنگنای دیگر دوباره به اتاقکی کوچکتر می رسیم که انتهای غار شوی بوده و راه را بر ما می بندد.

    زمان مناسب بازدید غار شوی بانه

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی کردستان، بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و اوایل پاییز است اما قبل از غارنوردی، دمای منطقه را چک کنید.

    سایر اطلاعات غار شوی بانه

    درون غارشووی کردستان آبرفتي، ريزشي و بسيار خطرناك است و چاه‌هاي عميق زيادي در گوشه كنار دالان‌ها و تالارها وجود دارد.

    وسایل مورد نیاز غار شوی بانه

    برای بازدید از غار شووی کردستان باید وسايل فني ویژه غارنوردی از جمله کفش مخصوص، هدلمپ یا همان چراغ پیشانی، کلاه های پشمی یا پوشش سر، جوراب و دستکش، محافظ زانو و آرنج، کیف مخصوص، کمربند یا کیف کمری، غذا و نوشیدنی را همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به ۱۲ کیلومتری بانه، نزدیک مرز ایران و عراق، روستای شوی بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    سخت ( صعود با استفاده از طناب )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.