0
از0 نظر

غار قوری قلعه کرمانشاه

    348
    نمایش

    غار قوری قلعه بزرگترین و شگفت انگیز ترین غار آبی آسیا در ۸۶ کیلومتری شهر کرمانشاه در مسیر جاده پاوه و در شمال شهر جوانرود واقع است. این غار که هم اکنون به عنوان یکی از مطرح ترین جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه و غرب کشور محسوب می شود، طبق نظر کارشناسان بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی ترین غار آبی ایران است.غار قوری قلعه یکی از غارهای چند میلیون ساله است که قدمت آن به ۶۵ میلیون سال پیش و دوران دوم زمین‌شناسی می‌رسد و از آهک تروراسیک وکرتاسه تشکیل شده است. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار قوری قلعه کرمانشاه

     این غار زیبا در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر قرار دارد و بزرگ‌ترین غار آبی آسیا و طولانی‌ترین غار آبی کشور محسوب می‌شود.

    تاریخچه غار قوری قلعه کرمانشاه

    غار قوری قلعه یکی از غارهای چند میلیون ساله است که قدمت آن به ۶۵ میلیون سال پیش و دوران دوم زمین‌شناسی می‌رسد و از آهک تروراسیک وکرتاسه تشکیل شده است. شاید جالب باشد بدانید که تا حدود ۴۰ سال پیش این غار برای عموم مردم کشف نشده و ناشناخته بود تا اینکه در اواخر دهه ۵۰ پای غارنوردان به این غار اسرارآمیز باز شد.

    در سال ۱۳۵۵ گروهی از غارشناسان انگلیسی و سپس در سال ۱۳۵۶ جانورشناسان فرانسوی بخش‌های از این غار را شناسایی کردند. آن‌ها تا عمق ۶۲۰ متری غار را تا به قسمتی که که آب هم سطح سقف غار بود طی کردند و به گمان کردندکه به انتهای غار رسیدند.

    در دهه ۶۰ جمعی از غارنوردان ایرانی تا عمق بیش از سه کیلومتری در این غار پیش رفتند. در مرحله اول آن‌ها توانستند تا عمق ۲۰۳۰ متری و بعد در مرحله دوم تا عمق ۳,۱۴۰ متری شناسایی کنند. این گروه با طی کردن ۱۲ کیلومتر مسیر پرپیچ وخم قوری قلعه و نقشه‌برداری از بخش‌های مختلف آن را به‌عنوان طولانی‌ترین غار آبی ایران و بزرگترین غار آبی آسیا معرفی کردند. در حال حاضر تنها حدود ۵۰۰ متر از این غار نورپردازی و در معرض بازدید قرار دارد.

    غار قوری قلعه غاری نیز از جمله غارهای تاریخی کشور محسوب می‌شود. در جریان تسطیح دهانه آن، آثاری از اواخر دوره ساسانی به دست آمد که شامل هشت عدد ظرف نقره‌ای با نقش کبک و پرندگان شکاری و درنا، تکه‌های سفال و ۱۵ سکه ساسانی مربوط به یزدگرد سوم است. علاوه بر این روی دو ظرف کشف شده کتیبه‌هایی به خط پهلوی میانه دیده می‌شود.

    زمان مناسب بازدید غار قوری قلعه کرمانشاه

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اواخر بهار و تابستان است.

    امکانات ویژه غار قوری قلعه کرمانشاه

    مجموعه تفریحی-توریستی غار قوری‌ قلعه ۷۰ هکتار وسعت دارد و در آن امکانات رفاهی و تفریحی چون شهربازی، پارکینگ و غرفه‌های عرضه محصولات و غذاهای محلی، رستوران، آلاچيق، پارک و سرویس بهداشتی برای مسافران و گردشگران فراهم شده است. قرار است در آینده امکانات چون زیپ‌لاین، سورتمه کوهستان، پارک کودک، ویلا با استفاده از مصالح بومی، هایپر مارکت به این مجموعه اضافه شود.

    وسایل مورد نیاز غار قوری قلعه کرمانشاه

    وسایل مناسب غارنوردی

    ویژگی‌ها غار قوری قلعه کرمانشاه

    این غار در دامنه کوه شاهو و در یکی از کوهستانی ترین مناطق ایران واقع شده است. دره ای که غار قوری قلعه در آن قرار دارد از زیباترین دره های استان است که از ویژگی های جنگلی خاص و چشمه سارهای بی شمار با چشم اندازهای حیرت انگیز و جذاب برخوردار است.

    به گفته کارشناسان ژرفای این غار زیست گاه گونه ای نادر از خفاشان با نام خفاش “گوش موشی” است که باعث توجه بسیاری از جانورشناسان دنیا شده، اما به غیر از این گونه خفاش تاکنون گونه دیگری از حیات جانوری در غار یافت نشده است. اما کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که اطلاعات موجود نشان می دهد که تا قبل از تبدیل شدن این غار به یک غار نمایشی جمیعت قابل توجهی از مهره داران غارزی مانند خفاش ها و سمندر خال زرد در آن می زیسته اند.

    درجه حرارت این غار از هفت درجه زیر صفر تا ۱۱ درجه بالای صفر متغییر است، رطوبت نسبی آن ۸۹ درصد است که این شرایط باعث شده در تمام فصول سال گردشگران به راحتی بتوانند از آن بازدید نمایند.

    وجود جنگل های متراکم با گونه های بلوط، انجیر کوهی، آلبالوی کوهی، بادام وحشی و همچنین حیواناتی چون گرگ، روباه، خوک، خرگوش ، کل و بز در اطراف این غار، زیبابی خاصی به آن بخشیده است. این غار به همراه جنگلهای زیبای بلوط اطراف آن دارای پتانسیلی بی نظیر در جذب توریست های داخلی و خارجی است به همین دلیل قوری قلعه به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی غار قوری قلعه کرمانشاه

    بعد از گذر از دالان ورودی غار اولین مکان وسیعی که وجود دارد به “تالار مریم” نامگذاری شده است. این محوطه همانند دریاچه وسیعی است که گرداگرد آن را قندیل هایی بسیار زیبا با اشکال مختلف فرا گرفته است. این قندیل ها که هر یک اشکال خاصی را تداعی می کنند دلیل اصلی نامگذاری هر قسمت از این غار شده که به عنوان مثال وجود قندیلی به شکل حضرت مریم دلیل نامگذاری اولین تالار این غار به نام تالار مریم شده است.

    علاوه براین در داخل غار و بر روی سینه داخلی آن می توان به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان آثار دیگری همچون فردوسی، امیرکبیر، بابانوئل، شیرسنگی، ماهی، مار کبری، قارچ، برج پیزا، نیم رخ شیر، فیل، قلب، گل کلم، بستنی، کشتی، گردن غاز، آبشار، لاک پشت، نام حضرت محمد (ص) و نیز ماکت شهر پاوه را مشاهده کرد. در عمق هزار متری غار تالاری وجود دارد که زیباترین حوضچه آبی جهان در آن توجه همه را به خود جلب می کند.

    در این محوطه قندیل هایی به شکل پرده ای وجود دارد که با دست زدن به هرکدام از آنها صدایی شبیه یکی از آلات موسیقی به گوش میرسد به همین دلیل این محوطه را “تالار بتهوون” نامگذاری کرده اند. درعمق هزار و ۵۰۰ متری غار، تالار عروس قرار دارد که زیبایی آن قابل توصیف نیست، جنس سنگهای این محوطه از کریستال سفید و براق است و اگر کسی بخواهد از روی آنها گذر کند جای پای او در این قسمت باقی می ماند.

    ازسقف این محوطه قندیل هایی شبیه میله خودکار که جنسشان از رسوبات آهکی و حالت کریستال است به ارتفاع دو تا هشت متر پایین آمده است، این قندیل ها آنقدر نازک و شفاف است که با زدن یک دست هشت متر از آن فرو می ریزد.

    در عمق دو هزار و ۷۰۰ متری غار، چهار آبشار به ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متر وجود که در این عمق وجود چنین آبشار زیبایی باور پذیر نیست وهر بیننده ای را مسحور خود خواهد کرد. در بخش دیگری از این غار تونلی با نام “تونل برزخ” وجود دارد که به وحشتناکترین مکان این غار معروف شده است، طول این تونل ۲۲۰ متر است که با عرض سه متر نیمی از آن را آب فرا گرفته است. البته محوطه هایی که ذکر آن رفت، قابل بازدید برای عموم نیست.

    شرایط استفاده غار قوری قلعه کرمانشاه

    هم اکنون تنها ۵۰۰ متر از این غار آماده سازی و نورپرداری شده و قابل بازدید است.

    سایر اطلاعات غار قوری قلعه کرمانشاه

    غار قوری قلعه یا قوری قلا در زبان کردی «قوری قله‌لا» نامیده می‌شود. این غار نام خود را از روستای قوری قلعه وام گرفته که در نزدیکی آن قرار دارد. گفته می‌شود در گذشته در اطراف این روستا، قلعه‌های متعددی وجود داشته که یکی از آن‌ها شبیه به قوری بوده است و ازاین‌رو این مکان قوری قلعه نامیده می‌شود.

    روایتی دیگر بیان می‌کند، در دوره ساسانیان در این محل دژی قرار داشته که اکنون تنها آثاری از آن باقی مانده است و به آن «گورا قلا» می‌گفتند. «گورا» درزبان کردی بزرگی و «قلا» قلعه یا دژ معنا می‌شود. با گذر زمان این کلمه به گوری قلا و سپس قوری قلعه تبدیل شده است. سالیان بعد نیز روستایی که در نزدیکی این دژ ساخته شد اسم خود را از آن گرفت و غار نیز قوری قلعه نام گرفت.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.