2.7
از16 نظر

غار ملحدو بیارجمند

    5099
    نمایش

    غار ملحدو بیارجمند، یکی از چندین غار تاريخي و جاذبه های دیدنی در استان سمنان است که با بازدید از آن، شاهد آثاري به جا مانده از قرن ششم هجري قمري و مربوط به دوره اسماعليان خواهید بود. همچنین، اين غار به عنوان یکی از زيباترين غارهاي ايران شناخته می شود که از لحاظ زمين شناسي نیز بسیار ارزشمند و مورد توجه است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار ملحدو بیارجمند

    غار ملحدو در ۱۷ کیلو متری بیارجمند و در ۴ کیلومتری جاده ای در سینه کش کوه قرار دارد. دهانه این غار به شکل طاق تراشیده شده و مشرف به کل منطقه است؛ همچنین در داخل این غار آب جریان دارد.

    تاریخچه غار ملحدو بیارجمند

    اين غار، سال ها پیش توسط فردی به نام حسن رضواني که از باستان‌شناسان سازمان ميراث فرهنگي است، کشف شد. تاریخ غار ملحدو نشان می دهد این جاذبه، محل استقرار پیروان حسن صبا بوده که کوه ها را به عنوان محلی امن برای استقرار خود انتخاب می کردند.

    ویژگی‌ها غار ملحدو بیارجمند

    غار یا قلعه ملحدو یا ملحدین، از نظر موقعیت جغرافیایی بر دامنه کوه تیره رشته کوهی در جنوب غربی روستای دزیان و با امتداد خاوری و باختری که با رشته های فرعی جنوب دامغان پیوستگی دارد قرار گرفته است.

    سیمای عمومی غار ملحدو بیارجمند

    اين غار یک دهانه ورودي دارد و داراي يك تالار اصلي و دهليزهاي متعدد است. دسترسی به آن مشکل و بشکلی است که یک نفر در دهانه غار می تواند جلوی چندین نفر هجوم آورنده را بگیرد. همچنین در غار ملحدو سمنان راهرويي باريك قرار گرفته است. در طبقه دوم آن نیز بالكن مانندي با آبشار سنگ بسيار زيبایی وجود دارد كه جريان آب بر روي آن برقرار است.

    زمان مناسب بازدید غار ملحدو بیارجمند

    با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه، اواخر بهار و فصل تابستان، زمان مناسب تری برای بازدید از این جاذبه هستند.

    وسایل مورد نیاز غار ملحدو بیارجمند

    اگر به قصد غارنوردی از این مکان بازدید می کنید بهتر است پوشاک مناسب، ساک غار، چکمه، چراق قوه و وسایل موردنیاز این تفریح را به همراه داشته باشید.

    سایر اطلاعات غار ملحدو بیارجمند

    در کتاب خداوند الموت به گروهی از فرقه اسماعیلیه تحت امر حسن صباح اشاره شده که به روستای قلعه بالا گسیل و به علت حفظ جان و هراس از دام دشمنان در غاری در حوالی ارتفاعات این روستا سکنی گزیدند و این گروه معروف به ملاحدین و بعدها محل سکونتشان معروف به غار ملاحدین که در اصطلاح اهالی غار ملحدو نام گرفته است. هنوز هم نمونه‌هایی از آثار بجای مانده از آنان طی سالیان دراز وجود دارد.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    بعد از بیارجمند و در فاصله کمی، خانخودی قرار دارد که در ابتدای ورود به روستا، وارد فرعی سمت راست شده و کمی بعد و قبل از رسیدن به روستای قلعه احمد، از کنار امام زاده و مزار روستا بسمت آب بند در فاصله ۱۰۰متر جاده رفته و با بالارفتن از تپه به راهی مال رو می رسیم که سمت راست را در پیش گرفته و در فاصله کمی به دهانه غاری می رسیم که ۳ ورودی دارد و بهتر است از ورودی اول وارد غار شد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    غار ملحدو بيارجمند سمنان غار ملحدو غار بيارجمند غار سمنان ملحدو غار غار بيارجمند ملحدو سمنان بيارجمند غار بيارجمند ملحدو بيارجمند سمنان سمنان غار سمنان ملحدو سمنان بيارجمند غار ملحدو بيارجمند غار ملحدو سمنان غار بيارجمند ملحدو غار بيارجمند سمنان غار سمنان ملحدو غار سمنان بيارجمند ملحدو غار بيارجمند ملحدو غار سمنان ملحدو بيارجمند سمنان ملحدو بيارجمند غار ملحدو سمنان غار ملحدو سمنان بيارجمند بيارجمند غار ملحدو بيارجمند غار سمنان بيارجمند ملحدو غار بيارجمند ملحدو سمنان بيارجمند سمنان غار بيارجمند سمنان ملحدو سمنان غار ملحدو سمنان غار بيارجمند سمنان ملحدو غار سمنان ملحدو بيارجمند سمنان بيارجمند غار سمنان بيارجمند ملحدو غار ملحدو بيارجمند سمنان غار بيارجمند سمنان ملحدو غار سمنان ملحدو بيارجمند غار بيارجمند ملحدو سمنان غار بيارجمند سمنان ملحدو غار ملحدو سمنان بيارجمند ملحدو غار بيارجمند سمنان ملحدو غار سمنان بيارجمند ملحدو بيارجمند سمنان غار ملحدو بيارجمند غار سمنان بيارجمند غار ملحدو سمنان بيارجمند ملحدو غار سمنان بيارجمند سمنان غار ملحدو بيارجمند سمنان ملحدو غار سمنان غار ملحدو بيارجمند سمنان ملحدو غار بيارجمند سمنان بيارجمند غار ملحدو سمنان ملحدو بيارجمند غار سمنان بيارجمند ملحدو غار