3.3
از8 نظر

غار میرزا رفسنجان

    2520
    نمایش

    غار ميرزا در فاصله 30 کيلومتري شمال شرقي شهرستان رفسنجان و در روستاي ده رنج قرار دارد و از جاذبه هاي گردشگري استان کرمان محسوب مي شود. غار میرزا در فاصله 30 کیلومتری شمال شرقی شهرستان رفسنجان و در روستای ده رنج قرار دارد و از جاذبه های گردشگری استان کرمان محسوب می شود. دهلیزی باریک در دهانه‌ی غار قرار دارد. از بخش میانی غار هم غافل نشوید چون قندیل‌های سنگی رنگارنگی دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار میرزا رفسنجان

    شايد منحصر به فردترين ويژگی غار ميرزا، دست نخورده بودن آن است كه آن را وارد رقابت نزديكی با غارهای مشهوری مثل علي صدر و كتله خور مي كند. غار ميرزا كه مدت زيادی از كشف آن نمي گذرد، به لطف كم بازديد بودن و مسير صعب العبورش قنديل ها و استالاگميت های سالمي دارد و در سراسر آن خبری از شكستگی و تراش های دستی و يادگاری های بدقواره گردشگران ناآگاه نيست. اگر اهل غارنوردی حرفه ای نيستيد، تماشای اين غار ممكن است برايتان پردردسر باشد.

    تاریخچه غار میرزا رفسنجان

    قدمت قندیل ها غار، حدود میلیون‌ها سال تخمین زده شده است. تیم غارنوردی امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر استان کرمان با همکاری هیئت کوهنوردی، غار میرزا رفسنجان را در سال 1387 شناسایی و ثبت کردند.

    ویژگی‌ها غار میرزا رفسنجان

    غار بکر و زيبا میرزای رفسنجان دارای فرودي معلق به طول 50 متر در فضای تالاري به ابعاد 40×10 متراست. غار ميرزا داراي 8 تالار اصلي و 4 تالار فرعی است که هر کدام ازويژگي‌هاي خاصي برخوردارند. دربخش مياني غار میرزا رفسنجان 90 متر فرود در فضاي معلق، غارنورد را به دنيای اسرار آميزی می رساند. وسعت غار در اين قسمت به 150 متر مربع می رسد که اين ويژگی غار را در بين غارهای کشور کم نظير و در ميان غارهای استان بی همتا کرده است. ارتفاع بعضی از قنديل‌ها به 4 متر می رسد که سقف تالار را به کف آن متصل مي‌کنند. در تالار غربی فسيل جانوری وحشی و در انتهای تالار شمالی بركه آبی وجود دارد. در سقف تالار شمالی دهليزی به طول 70 متر وجود دارد كه ورود به آن مستلزم سنگ نوردی است.

    سیمای عمومی غار میرزا رفسنجان

    از زیبایی های غار میرزا رفسنجان، دست نخوردگی و سالم ماندن غار سنگ ها و استالاگتیت های آن است و از فلش های رنگی و یادگاری بر روی دیوارها خوشبختانه خبری نیست که این امر، ناشی از فنی بودن و صعب العبور بودن غار است. به دهانه غار میرزا رفسنجان پا كه بگذاريد، وارد دهليز باريكی می شويد كه با كمی پيش روی در مسير عريض تر می شود و دو راه را برای پيش روی مقابل تان قرار می دهد. سوراخی كوچك در سمت راست و مسيري در رو به رو كه عريض تر به نظر می رسد. راه اصلي همان سوراخ كوچك سمت راستی است كه شما را به چاه 50متری غار می رساند. در بخش ميانی اين غار شما با يك فرود 90 متری مواجه می شويد و در فضای معلقی قرار می گيريد كه غار را برای شما اسرارآميزتر می كند.

    زمان مناسب بازدید غار میرزا رفسنجان

    هوای داخل غار گرم است پس می توانید زمانی که هوا خنک است (اوایل بهار و پاییز) به این غار سر بزنید. حتما قبل از غارنوردی، حداقل دما و وضعیت آب و هوا را جستجو کنید.

    شرایط استفاده غار میرزا رفسنجان

    براي رسيدن به غار شگفت انگيز ميرزا بايد راهي استان كرمان و شهر رفسنجان شويد و خود را به فاصله 32 كيلومتري شمال شرقي اين شهر برسانيد. از اينجا به بعد، مسير شما از روستاي داوران مي گذرد. بعد از اين روستا پلي در مسير جاده اصلي ديده مي شود كه در سمت چپ آن جاده اي خاكي وجود دارد. پا به راه اين جاده خاكي كه شويد، به دو راهي هايي مي رسيد كه در تمام آنها بايد راه سمت چپ را انتخاب كنيد. اين دو راهي هاي پي در پي شما را به روستاي كوچكي مي رسانند كه نزديك ترين روستا به غار محسوب مي شود. حالا كافيست از اهالي روستا سراغ غار ميرزا را بگيريد تا شما را به ضلع شرقي روستا و دره اي هدايت كنند كه جاده خاكي و پيچ در پيچ آن به ارتفاعاتي منتهي مي شود كه غار ميرزا در آن قرار دارد. در طول مسير اگر خسته شديد، مي توانيد در كنار چشمه اي كه در اين راه خاكي پيچ در پيچ قرار دارد استراحت كوتاهي كنيد يا اگر توانش را داشتيد، تا بالاي كوه برويد و در سايه چنار بزرگي كه نزديك دهانه غار قرار دارد، تجديد قوا كنيد. دهانه غار ميرزا تا زماني كه به نزديكي آن نرسيد قابل ديدن نيست. بنابراين نااميد نشويد و جاده را تا رسيدن به درخت سرو پير ادامه دهيد. براي طي كردن اين مسير مي توانيد از اتومبيل استفاده كنيد اما هيچ تضميني نيست كه اتومبيلتان در جاده خاكي سالم بماند! بنابراين توصيه مي كنيم جاده را تا روستاي دوم با اتومبيل طي كنيد و از چشمه به بعد، يك پياده روي 30 دقيقه اي داشته باشيد.

    وسایل مورد نیاز غار میرزا رفسنجان

    در اين غار شما به تجهيزاتی مثل كلاه ايمنی، کفش مخصوص غارنوردی، لباس مناسب، هدلامپ، طناب، کمک های اولیه، كارابين يا میلون و لوازم فرود و صعود نیاز داريد تا بتوانيد حدود 5 ساعت در آن گشت و گذار كنيد.

    سایر اطلاعات غار میرزا رفسنجان

    وسعت غار میرزای کرمان به 150 متر مربع مي رسد و شما مي توانيد رنگ ها و طرح هاي متنوعي را در قنديل هاي سنگي غار میرزا ببينيد. قنديل هايي كه عمر آنها به ميليون ها سال مي رسد و بعضي از آنها آنقدر بلند هستند كه سقف تالار را به كف آن وصل مي كنند. وارد تالار غربي غار كه بشويد، غار ميرزا برگ هاي تازه تري را برايتان رو مي كند. فسيل جانوران وحشي و قنديل هاي بلوري منسجمي كه شايد نمونه آن را در كمتر غاري سراغ داشته باشيد. در انتهاي تالار شمالي غار هم بركه آبي با وسعت 250متر مكعب وجود دارد كه آب زلالي در آن جمع شده است.

    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    پیشنهاد می کنیم جاده را تا روستای دوم با اتومبيل طی كنيد و از چشمه به بعد، يك پياده روي 30 دقيقه ای تا غار میرزا داشته باشيد.

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به ۳۰ کیلومتری شمال شرقی رفسنجان، روستای ده رنج بروید. بقیه مسیر، از روستای داوران می گذرد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    غار ميرزا رفسنجان کرمان غار ميرزا غار رفسنجان غار کرمان ميرزا غار غار رفسنجان ميرزا کرمان رفسنجان غار رفسنجان ميرزا رفسنجان کرمان کرمان غار کرمان ميرزا کرمان رفسنجان غار ميرزا رفسنجان غار ميرزا کرمان غار رفسنجان ميرزا غار رفسنجان کرمان غار کرمان ميرزا غار کرمان رفسنجان ميرزا غار رفسنجان ميرزا غار کرمان ميرزا رفسنجان کرمان ميرزا رفسنجان غار ميرزا کرمان غار ميرزا کرمان رفسنجان رفسنجان غار ميرزا رفسنجان غار کرمان رفسنجان ميرزا غار رفسنجان ميرزا کرمان رفسنجان کرمان غار رفسنجان کرمان ميرزا کرمان غار ميرزا کرمان غار رفسنجان کرمان ميرزا غار کرمان ميرزا رفسنجان کرمان رفسنجان غار کرمان رفسنجان ميرزا غار ميرزا رفسنجان کرمان غار رفسنجان کرمان ميرزا غار کرمان ميرزا رفسنجان غار رفسنجان ميرزا کرمان غار رفسنجان کرمان ميرزا غار ميرزا کرمان رفسنجان ميرزا غار رفسنجان کرمان ميرزا غار کرمان رفسنجان ميرزا رفسنجان کرمان غار ميرزا رفسنجان غار کرمان رفسنجان غار ميرزا کرمان رفسنجان ميرزا غار کرمان رفسنجان کرمان غار ميرزا رفسنجان کرمان ميرزا غار کرمان غار ميرزا رفسنجان کرمان ميرزا غار رفسنجان کرمان رفسنجان غار ميرزا کرمان ميرزا رفسنجان غار کرمان رفسنجان ميرزا غار