2.8
از19 نظر

غار کان گوهر

    4065
    نمایش

    غار کان گوهر (Kan Gohar Cave)، تنها يكي از چندين جاذبه طبيعي و آبشارهاي ديدني استان فارس است كه بزرگترين و مهم‌ترين معدن سنگ آهن و از آثار تاريخي مهم شهرستان بوانات فارس و مربوط به ادوار پيش از تاريخ بوده و به دليل داشتن کاني‌هاي قوي و با ارزش معدني چون آهن و منگنز به نام کان گوهر شهرت يافته است. همه ساله بسياري از گردشگران و علاقه مندان از اين جاذبه بازديد مي كنند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار کان گوهر

    این غار در مسیر جاده آسفالته بوانات به سیرجان، یک کیلومتر بعد از روستای منج سمت راست جاده و در کوه سفید (توتک) که قسمتی از کوه زاگرس می‌باشد در داخل تنگه معروف به بند نو واقع شده است. دهانه غار 30 و ارتفاع 20 متر در رأس مثلث فروافتاده​ای قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا 2300 متر است. غار تنها یک دهانه دارد. داخل غار جانداران از جمله خفاش و سوسک وجود دارد.

    تاریخچه غار کان گوهر

    ایرانیان باستان برای فلز آهن، که ابزارهای تولیدی و دفاعی خود را از آن می​ساختند و دستیابی به آن هم چندان آسان نبود، ارزش گوهر (جواهر) قائل بودند، از این رو به سبب وجود سنگ آهن در این غار، آن را کان گوهر نامیده​اند؛ چنان که نام معدن باستانی آهنی را که نزدیک سیرجان قرار دارد، گُل و گوهر گذاشتند.

    پژوهش و مطالعه در مورد بخش نخست غار نشانگر این است که چندصدهزار سال پیش توده​ای ماگما (مواد گداخته) بنا به علل درونی، از اعماق زمین بالا آمده و همین که با پوسته آهکی تماس یافته است با حرارت و فشار همراهش مقادیری از کربن و اکسیژن موجود در کربنات کلسیم پوسته بالای خود را رها ساخته و در نتیجه فضای عظیمی را به وجود آورده و اما به سبب آن که پوسته سقف پایه و تکیه گاهی برای نگهداری خود نداشته، فروریخته و فضای مثلث شکل بیرونی نتیجه آن است. این توده ماگمایی به سبب آن که حاوی ترکیبات آهن بوده مورد توجه نیاکان ایرانیان قرار گرفتهو از آن آهن استخراج کردند. دیوارهای دودزده غار و غارسنگ​ های متبلور شده بر اثر حرارت، گواهی بر این مدعی هستند.

    غار در گذشته زیستگاه انسان ​ها بوده و از درون آن سه عدد آرواره در اندازه ​های مختلف، مقادیری پارچه احتمالاً ابریشمی و قطعه​ای چرمی از یک لنگه کفش یافت شده است. در بیرون غار و نزدیک جاده هم یک آتشدان به همراه تصویری دیگر که روی تخته سنگی بزرگ حجاری شده، قرار دارد؛ ضمن آن که در بین راه مسیر غار و نزدیک دهانه دو تخته سنگ وجود دارد که روی آن​ ها تصاویری از جانوران دوران غارنشینی کنده شده که انسانی سوار بر یک حیوان از اصالت آن می​کاهد زیرا در دوران غارنشینی انسان هنوز موفق به رام کردن جانوران نشده بود.

    ویژگی‌ها غار کان گوهر

    غار مثلثی متساوی الساقین، به قاعده حدود 200 متر و ارتفاع 250 متر به شکل قالبی؛ یعنی عمود بر سطح دامنه کوه، فروافتاده و دور تا دور آن را یک دیوار صخره​ای، که میانگین ارتفاع آن 12 متر است، دربرگرفته است. حجم این فروافتادگی عددی در حدود 100000 متر مکعب است.

    سیمای عمومی غار کان گوهر

    بعد از ورود به درون غار، تالار دایره شکلی به قطر 30 متر و ارتفاع 20 متر قرار دارد که با یک شیب 50 درجه به سوی پایین می​رود. سپس با شیبی تند به تالاری بیضی شکل به قطرهای 120 و 40 متر می​پیوندد. ارتفاع سقف تالار بزرگ در بخش​ های مختلف متفاوت است.

    تالار بزرگ در انتها به تالاری دیگر به ابعاد 12 و 10 متر و ارتفاع حداکثر 8 متر متصل می​شود. درون این تالار کوچک پرتگاهی به عمق 6 متر وجود دارد که برای رسیدن به اعماق غار باید از راه باریک بالای آن بگذریم. در گوشه سمت چپ این تالار چگونگی زایش غار تغییر می​کند. این جا دهلیزی به طول حدود 8 متر قرار دارد که بر اثر نفوذ آب​ های اسیددار زایش یافته و به تالاری به ابعاد 12 و 10 متر و ارتفاع حدود 8 متر می​رسد. این تالار بر اثر فرایند غار زایشی پدید آمده و در گذشته ریزشی هم در آن رُخ داده است.

    بعضی از بخش​ های این تالار پوشیده از غارسنگ​ های گل کلمی است و کف آن هم گودال کوچکی مملو از آب هست که چکه ​های سقف در آن فرو می​ریزند. از طرف چپ این تالار، دهلیزی تنگ، که باید خزیده از آن بگذریم، آغاز می​شود و پس از 12 متر به دهانه یک چاه می​رسد. این چاه و دهلیزهای شیب دار آن حدود 90 متر طول دارد و در پایان به یک گودال بزرگ آب می​رسد که بالای آن تعدادی غارسنگ زایش یافته و این جا انتهای غار است.

    شرایط استفاده غار کان گوهر

    مسیر غار ترکیبی از گذرگاه های افقی و عمودی است با شیب های مختلف بعضی شیب ها استفاده از طناب جهت حمایت نفرات مبتدی توصیه میشود. دو حلقه طناب 30 متری جهت مسیر های عمودی کافیست و نیازی به ست غار نوردی نیست.

    وسایل مورد نیاز غار کان گوهر

    در عبور از چاه باید از طناب استفاده کرد زیرا برخی از بخش​های آن گشاد شده و دست و پا به بندنه چاه نمی رسد.

    سایر اطلاعات غار کان گوهر

    معنی نام (وجه تسمیه) : کلمه گوهر به علت وجود سنگ آهن و استخراج آن در قدیم بوده است. غار طبیعی است اما در نقاطی (خصوصا ابتدای غار) آثار دستکن انسان دیده میشود.

    نکات مثبت غار کان گوهر

    بخش ابتدایی یا اصلی غار، که تا تالار چکیده​های گل کلمی ادامه دارد، پدیده​ای نادر در بین غارهای شناخته شده ایران است زیرا با وسعت عظیمی که دارد نه در آن غارسنگ به چشم می​خورد و نه هیچ بخش آن بر اثر فرایند معمول غار زایشی پدید آمده است.

    غار کان گوهر از آثار با ارزش زمین شناسی و میراث گذشته عهد مفرغ است و طول آن حدود 2 کیلو متر بوده که که از کانی های آهن و منگنز قوی بوده و به صورت رگه ای قرار داشته و در گذشته تخلیه شده است. این غار در سال های دور بناه گاه انسان ها بوده است و داخل ان شی قدیمی مانند سفال یافت شده است واین غار دارای قندیل های بسیار زیبا و چشم نواز است.

    نکات منفی غار کان گوهر

    بهتر است بدانيد خرافه ای قدیمی وجود دارد که بازدید کنندگان به دهانه غار رفته و ارزو می کنند و سنگی را درون غار (درون غار یک قسمت کاسه مانندی است) پرتاب می کنند. اگر سنگ درون جایگاه افتاد آن آرزو براورده خواهد شد.

    زمان مناسب بازدید غار کان گوهر

    با توجه به وضعيت آب و هوايي استان فارس، فصل بهار زمان مناسبي براي بازديد از اين جاذبه است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    غار در بخش بوانات فارس به مرکزیت سوریان قرار دارد. برای رسیدن به دهانه آن باید از صفاشهر (ده بید)، بین آباده و شیراز، به سوی شهر بابک برویم. با گذر از سوریان و روستاهای بَزم و مُنج به دوراهی خاکی پاسگاه محیط بانی می​رسیم و با طی 3 کیلومتر و گذر از کنار پاسگاه، کنار چشمه​ای که دهانه غار 500 متر بالاتر از آن قرار گرفته و پیداست، توقف می​کنیم.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.