2.4
از3 نظر

غار کسب ملایر

    4296
    نمایش

    غار کسب ملاير که آن با عنوان «نهانگاه کسب» نیز معرفی می‌کنند، یکی از چند غار استان همدان به‌شمار می‌رود. این غار زير تپه‌ای بزرگ قرار گرفته که در گذشته محل استقرار قلعه روستا بوده و از کاني​‌های بِکر ساخته شده است. از ویژگی‌های اين غار کسب می‌توان به وجود شبکه​‌اي از دهليزهاي طولاني و کوتاه، چاه‌​های متعدد، چند اتاق، دو يا سه چاه منتهی به آب و هواکش​‌هايی که اکنون روی آن​‌ها با تخته سنگ پوشيده شده، اشاره کرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار کسب ملایر

    استخوان‌بندی غار کسب ملایر به صورتی است که پس از ورود به چاه آب یکی از خانه​‌های روستا و طی 3 متر فرود، به کانالی که در دو طرف طوقه چاه قرار دارد، می‌رسیم. با انتخاب کانال شرقی، که 60 سانتی متر عرض و 80 سانتی متر ارتفاع دارد و بعد پس از چند متر شاهد یک دو راهی خواهیم بود. بعد از انتخاب کانال سمت راست و طی حدود چند متر، به یک دو راهی دیگر بر می‌خورید.

    کانال اول بیش از چند متر امتداد ندارد و کانال شرقی با طی 2 متر به راهرویی به عرض یک متر و ارتفاع 80/1 متر که در دو طرف آن 4 اتاق 8/1×2×2 متری قرار دارد، می​‌رسد. سپس، کانال تنگ می​ شود و حالت اولیه خود را بازمی یابد و به دو راهی دیگری با همان ابعادِ مسیر کانال شمالی جنوبی منتهی می​‌شود. این کانال بعد از طی چند متر بن بست می‌​شود و بخش جنوبی آن چند متر ادامه یافته و به یک چاه 5/1 متری دیگر می​‌رسد.

    در کف چاه، کانال از دو طرف ادامه دارد، بخش شمالی آن پس از چند متر بن بست می​‌شود و بخش جنوب غربی آن پس از چند متر به چاهی دیگر می‌​رسد که باید از کف آن 5/1 متر صعود کنیم و به کانالی دیگر برسیم؛ این کانال با طی چند متر و با عبور از کنار یک کانال هم سطح خود، به همان چاه اصلی و آب‌دار نخست می​‌رسد. بعضی از بخش‌​های کانال​‌ها در گذشته مسیرهایی به جاهای دیگر و یا راه خروج و فرار بود​ند که اکنون به دلیل ریزش سقف غیرقابل عبورند.

    ویژگی‌ها غار کسب ملایر

    در دهانه یکی از چاه‌ها، دری به شکل سنگ آسیای کوچک و برای مسدود کردن دهانه چاه وجود دارد.

    شرایط استفاده غار کسب ملایر

    از همدان با طی 65 کیلومتر و از ملایر با طی 26 کیلومتر به روستا/ شهر جوکار می​‌رسیم. فاصله روستای کِسب از شرق جوکار 7 کیلومتر است.

    زمان مناسب بازدید غار کسب ملایر

    با توجه به وضعیت آب و هوایی همدان، فصل های بهار و تابستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    سایر اطلاعات غار کسب ملایر

    در طی این سال‌ها نهانگاه کسب استحکام و چهارچوب خود را حفظ کرده؛ بنابراین برای جلوگیری از نابود شدن این نوع از نهانگاه‌ها که در سایر نقاط جهان نظیرشان یافت نمی شود، باید به پاک​سازی و بازسازی آن​‌ها توجه کافی شود و به عنوان یک پدیده گردشگری در معرض دید عموم قرارگیرد. این نهانگاه در همواری روستا و زیر تپه باستانی روستا قرار گرفته است.

    وسایل مورد نیاز غار کسب ملایر

    برای پیمودن مسیر غار کسب ملایر و بازدید از آن به وسایل و تجهیزات مناسب نیاز خواهید داشت. کفش مناسب، لباس سبک، آب و خوراکی از ملزومات یک غارنوردی است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای بازدید از غار کسب ملایر می‌توان از خودرو شخصی استفاده کرد و خود را به روستایی که این غار در آن قرار دارد، رساند. از همدان با طی 65 کیلومتر و از ملایر با طی 26 کیلومتر به روستا/ شهر جوکار می‌رسیم. فاصله روستای کِسب از شرق جوکار 7 کیلومتر است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    سرپوشیده
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    خیلی سخت ( صعود حرفه ای )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها