2.8
از15 نظر

غار کهک

    4934
    نمایش

    غار کهک در 65 کيلومتري غرب شهر دليجان و در نزديکي روستاي کهک قرار دارد. دهانه غار کهک در ارتفاع ۱۹۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به شکل دایره‌ای به قطر ۷۰  سانتی‌متر است. این دهانه بالای دیواره‌ای به ارتفاع ۸ متر واقع شده که برای ورود به غار بایستی حدود ۸ متر اولیه را با طناب به پایین رفت. غار کهک از تعدادی سکوی بزرگ متوالی تشکیل شده که هر کدام به وسیله یک پرتگاه ۱۰  تا ۲۰ متری، از یکدیگر جدا می‌شوند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار کهک

    نام غار کهک از کوهی منفرد و کم ارتفاع گرفته شده که قلعه قدیمی روستا در قله آن بنا شده است. این کوه کم ارتفاع، کوه کوچک یا کوهک نامیده و به اختصار کهک تلفظ می​شود.

    غار کهک شامل تعدادی سکوی بزرگ متوالی است که هر کدام به وسیله یک پرتگاه 10 تا 20 متری از هم جدا شده و همه آن​ها از ابتدا تا انتها زیر تاقدیس مرتفع و عظیم غار قرار گرفته اند. این غار مانند چاهی عظیم به قطر 30 متر است که با زاویه 45 درجه و بر اثر فرایند غار زایشی به وجود آمده است.

    تاریخچه غار کهک

    با توجه به غارسنگ​های ستبر و طویل غار، به نظر می​رسد غار کهک از قدیمی ​ترین غارهای زایش یافته در ایران باشد.

    ویژگی‌ها غار کهک

    غار کهک تا کنون از نظر گردشگران چندان مورد توجه نبوده است اما ویژگی ​هایی دارد که این قابلیت را برای آن فراهم کرده​ اند. غار کهک از پُر پرتگاه​ترین و از معدود غارهای ایران است که دارای بلندترین و در عین حال زیباترین چکیده​ های مخروطی و مرمرین سرخ رنگ به طول 10 متر و مجموعه​ای از آبشار سنگ​هاست.

    رنگ کانی غارسنگ​ها از نیمه تالار غار به بالا سفید رنگ و از نیمه تالار به پایین سرخ رنگ است. یکی از پدیده​های منحصر به فرد غار کهک، یک ردیف ستون لوله مانند سرخ رنگ به هم چسبیده است که ارتفاع آن​ها 6 متر و عرضشان 4 متر است و مانند پرده چین دار بزرگی، بخش مسطح جلو را از پرتگاه پشت آن جدا می​ کنند.

    سیمای عمومی غار کهک

    دهانه غار به شکل دایره به قطر 70 سانتی متر است و ارتفاع 1950 متری از سطح دریا قرار دارد. این دهانه بالای دیواره​ای به ارتفاع 8 متر واقع شده است و تنها با استفاده از وسایل فنی و طناب می​توانید وارد غار شوید.

    در تالار ورودی غار یک ردیف پنج تایی چکیده غول پیکر، که در پشت آن​ها پرتگاهی عمیق وجود دارد، قرار گرفته است. در زمان​های بسیار دور ریزش عظیمی در محوطه رخ داده است که سنگ​های حاصل از آن پرتگاه​هایی فراوان به وجود آورده ​اند.

    در غار دالان و دهلیز فرعی وجود ندارد و آنچه به این شکل به چشم می​خورد، فضاهای خالی هستند که بر اثر ریزش پدید آمده​اند. مسیر بازدید به علت وجود لایه​ای از خاک رس مرطوب لغزنده است و از کنار پرتگاه​های 2 تا 10 متری می​گذرد. در نیمه نخست مسیر بازدید، دو چاه وجود دارد که پس از عبور از شیبی تند باید از کنار آن​ها بگذرید.

    در صورت بی دقتی و نداشتن مهارت، احتمال سقوط به داخل آن​ها وجود دارد. در نیمه دوم مسیر بازدید، سطح غار شیبی تند می​گیرد و از وسط یک تالار می​گذرد و در ادامه سنگ​های ریزش کرده بسیاری وجود دارند که باید آن​ها را دور بزنیم. تالار پس از طی 250 متر پایان می​یابد و به گودالی از آب زلال واقع در دخمه​ای پوشیده از چکنده​های مرمرین و بلورین می​رسد.

    این گودال عمیق​ترین نقطه غار است و 80 متر پایین​تر از دهانه غار قرار دارد. مسیر غار پس از گودال آب در جهت عکس و به طرف بالا، به طول100 متر امتداد می​یابد و غار به انتها میرسد.

    در دالان انتهایی غار چند فضای خالی وجود دارد که به زیر سنگ​های ریزشی غار ختم می​شود. سرتاسر این دالان از چکنده​ های گل کلمی و میخی پوشیده است. غار کهک 350 متر طول دارد.

    وسایل مورد نیاز غار کهک

    وسایل مناسب غارنوردی

    شرایط استفاده غار کهک

    برای دسترسی به دهانه غار کهک از سلفچگان تا سه‌راهی سمت راست که تابلو سیمان دلیجان قرار دارد فاصله حدود ۲۰ کیلومتر است. پس از رد شدن از سه‌راهی و پشت سر گذاردن روستای راوه از مسیر جاده آسفالته می‌توان به روستای کهک رسید و از مسیر بالای قبرستان ده؛ جاده خاکی پهنی ما را تا دهانه غار هدایت می‌کند دهانه غار در کف زمین با ورودی تنگی در حدود ۵۰* ۶۰ سانتی‌متر است.

    زمان مناسب بازدید غار کهک

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان قم، فصل های بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.