0
از0 نظر

غار گرز رستم شهرکرد (غار تانا)

    1351
    نمایش

    غار گرز رستم که با نام غار تانا نیز معرفی و شناخته می‌شود، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و ارزشمند استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود. این جاذبه با وجود 6 چاه مختلف به عنوان عمیق ترین غار این استان شناخته شده است. بهتر است بدانید، وجود ستون‌های استلاکتیتی، استلاگمیت‌ها، قندیل‌های پفكی و جاندارانی چون خفاش، پروانه و حشره از نكات قابل توجه این غار است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار گرز رستم شهرکرد (غار تانا)

    غار در منطقه‌ای که جنس سنگ‌های آن از کنگلومرا است، شکل گرفته و در حقیقت شکافیست در صخره‌های بسیار فرسوده کنگلومرائی که نفوذ آب در طول سالیان دراز به آن شکل و شمایل داده است. به همین دلیل، ریزش فراوان سنگ در اکثر قسمت‌های غار بویژه چاه دوم غار محسوس و غارنورد باید در این غار جانب احتیاط را بسیار نگه دارد. تعداد چاه‌ها شش حلقه است و چاه شماره 5 با عمق 70 متر از دو قسمت تشکیل شده و دارای 5 رول است که ژرف‌ترین چاه تانا است.

    سیمای عمومی غار گرز رستم شهرکرد (غار تانا)

    قبل از این چاه که فرود 35 متر اول آن کاملا معلق است، دو سوراخ گربه‌رو بسیار تنگ وجود دارد که دومی دقیقا روی همین چاه 70 متری است و در صورت بی احتیاطی امکان سقوط بسیار است. در اوسط مرحله دوم این چاه ساختار بدنه غار به گونه بسیار جالبی تغییر کرده و جنس آن به سنگ اهک تبدیل می‌شود و غارنورد را در غاری با سیستم غارهای منطقه غرب ( مثلا پراو ) قرار می دهد.

    در کل غاریست بسیار جذاب و در بر گیرنده عوارض جالب مانند تروارس، چاه، تنگناهای خرچنگ‌رو و سینه‌خیز، حفره، تالاری زیبا و جریان دائمی آب است. از محل پارک خودروها تا دهانه، حدودا یک ربع زمان لازم است و می‌توان از شهرکرد یک روزه از این غار که رول کوبی آن به روش استاندارد ( SRT ) تعبیه گردیده بازدید کرد.

    سایر اطلاعات غار گرز رستم شهرکرد (غار تانا)

    تیمی به سرپرستی خانم سمیرا زارعی و با حضور آقایان یوسف سورنی نیا به عنوان سرپرست فنی، سعیدمحمدی، مهرداد حاجی هاشمی، عبدالرضا ابراهیمی، ایمان حیدرزاده موفق شدند که پیمایش غار گرز رستم (تانا) را در تاریخ‌های 1 و 2 دی ماه 1390 به پایان برسانند.

    شرایط استفاده غار گرز رستم شهرکرد (غار تانا)

    در ورودی شهرستان شهرکرد از سمت اصفهان پس از شهرک فرخ شهر وارد جاده تالاب چغاخور شوید، از روستای شمس آباد اگر قصد حرکت به طرف سر تشنیز را داشته باشید، دو راه وجود دارد یک راه ورود به جاده‌ی اصلی شهرکرد شلمزار است. راه دیگر جاده‌ی قدیمی شمس آبد سر تشنیز است که روستاهای شمس آباد، سر تشنیز و خیر آباد را به هم وصل می‌کند. با ورود به این جاده‌ی قدیمی که پر از دست‌انداز هم هست، مناظر جالبی پیش رویتان قرار می‌گیرد . یکی از این مناظر صخره‌ای سنگی است که همانند گرزی که به هوا بلند شده باشد، خودنمایی می‌کند . مردم ساکن روستای سر تشنیز این صخره را به نام گرز رستم می‌شناسند.

    زمان مناسب بازدید غار گرز رستم شهرکرد (غار تانا)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری، فصل بهار و تابستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    وسایل مورد نیاز غار گرز رستم شهرکرد (غار تانا)

    بهتر است بدانید، برای پیمودن این غار به وسایل و تجهیزات کافی و لباس مناسب نیاز خواهید داشت.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    در ورودی شهرستان شهرکرد از سمت اصفهان پس از شهرک فرخ شهر وارد جاده تالاب چغاخور شوید، از روستای شمس آباد اگر قصد حرکت به طرف سر تشنیز را داشته باشید دو راه وجود دارد یک راه ورود به جاده ی اصلی شهرکرد شلمزار است . و راه دیگر جاده ی قدیمی شمس آبد سر تشنیز است که روستا های شمس آباد،سر تشنیز،خیر آباد را به هم وصل می کند . با ورود به این جاده ی قدیمی که پر از دست انداز هم هست مناظر جالبی پیش رو قرار می گیرد . یکی از این مناظر صخره ای سنگی است که همانند گرزی که به هوا بلند شده باشد خودنمایی می کند . مردم ساکن روستای سر تشنیز این صخره را به نام گرز رستم می شناسند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    سرپوشیده
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    خیلی سخت ( صعود حرفه ای )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.