2.8
از4 نظر

غار یخ مراد البرز

    3341
    نمایش

    غار يخ مراد يكي از جاذبه هاي استان البرز مي باشد اين غار از قنديل هاي يخي تشكيل شده است كه انعكاس نور در آن ها مناظر زيبايي را خلق مي كند.مردم محلی این غار را مکانی مقدس می‌دانستند. عده‌ای دیگر معتقد هستند که یخ‌های موجود در حوض انتهایی این غار شفابخش بوده و برای درمان بیماری‌های مختلف مخصوصا مشکل ناباروری زنان، موثر است.برخی از زمین‌شناسان عمر این غار ۷۰ تا ۲۳۰ میلیون سال تخمین زده‌اند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار یخ مراد البرز

    غار یخ مراد یکی از پر پیچ و خم ترین غارهایی است که نظیر آن به ندرت دیده شده و از این رو بازدید تمام نقاط آن مستلزم وقت کافی، حوصله و دقت فراوان و در دست داشتن کروکی دقیق و کامل است.

    این غار از حیث تزیینات آهکی قابل ملاحظه نیست و جز در چند بخش کوچک چیزی به چشم نمی‌خورد. ولی استالاکتیت‌های اسفنجی الوان طبقه زیرزمینی و نیز چند قسمت دیگر آن جالب است. دریچه ورودی این غار در ارتفاعات کوه ‌های منطقه واقع شده ‌است و مسیر غار عموماً شیب دار و رو به پایین است که نهایتاً با رسیدن به اعماق کوه، با چشمه‌های یخ زده در کف زمین و استالاکتیتهای اسفنجی غار مواجه می‌شوید.

    ارتفاع این غار از سطح دریا در حدود ۲۶۴۰ متر است و دهانهٔ این غار سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد.

    تاریخچه غار یخ مراد البرز

    این غار پنجاه میلیون سال پیش در زیر دریا به وجود آمده است؛ اما برخی از زمین‌شناسان عمر این غار ۷۰ تا ۲۳۰ میلیون سال تخمین زده‌اند.

    سیمای عمومی غار یخ مراد البرز

    در داخل غار یخ مراد ، سنگ بزرگی قرار دارد که برای ورود به غار باید آن را دور زد. سپس به تالاری می‌رسد که 3 راه از آن منشعب می‌شود. راه اول در سمت راست پس از حدود 20 متر به انتها می‌‌رسد.

    راه میانی پس از 50 متر به لبه پرتگاهی می‌رسد که برای داخل شدن به آن باید از وسایل فنی کوهنوردی استفاده کرد. راه سوم یا راهروی دست چپ که شاخه اصلی غار یخ مراد است، زیباترین قندیل‌ها را در ماه‌های سرد سال دارد. پس از طی حدود 15 متر راه سرازیر و لغزنده به شکافی به طول دو متر و عرض یک متر می‌رسد که زیر آن پرتگاه عمیقی وجود دارد که با ورقه‌ای آهنی پلی روی این شکاف ایجاد شده است. تالار دوم غار در ادامه راهرو قرار دارد. این تالار دو برابر تالار اول است، تالار سوم کمی بزرگ‌تر از تالار دوم ولی بسیار مرتفع‌تر است. در پرتگاهی در انتهای این تالار برکه‌ای یخی و آبشاری از یخ وجود دارد.

    زمان مناسب بازدید غار یخ مراد البرز

    مناسب‌ترین زمان برای دیدار از این غار در اسفند و فروردین ماه، بخصوص در فصل بهار است زیرا در این فصل آب‌های ناشی از بارندگی قطره قطره در داخل غار تبدیل به قندیل‌های بسیار دیدنی و زیبا می‌شود و همچنین در محوطه بیرون غار یخ مراد منظره گیاهان معطر کوهستانی برای هر بازدید کننده، تماشایی و فرح انگیز می‌باشد. یخ مراد با قندیل‌های یخی زیبایش مشهور است که تا اواسط خردادماه عمر می‌کنند.

    شرایط استفاده غار یخ مراد البرز

    بازديد از اين جاذبه رايگان مي باشد.

    وسایل مورد نیاز غار یخ مراد البرز

    برای بازدید کامل از غار یخ مراد البرز نیاز به وسایل حرفه‌ای غارنوردی خواهید داشت.

    سایر اطلاعات غار یخ مراد البرز

    مجید کاشیان غار نورد حرفه‌ای باشگاه دماوند و ترسیم کننده نقشه غار در توضیحات غار یخ مراد البرز آورده‌ است: «در گذشته مردم بومی بر این باور بوده‌اند که یخ موجود در اعماق غار برای درمان ناباروری زنان خاصیت شفا دهنده دارد. و وجود کهنه‌های آویخته (دخیل) به دهانه اصلی و درون غار در گذشته که باعث نام گذاری روستای مجاور به کهنه ده شده گواه این ادعا است»
    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    با یک ساعت پیاده روی از دوراهی روستای آزادبر و عبور از روی پلی سیمانی که بر روی رودخانه آزادبر احداث شده است، می‌توان به مدخل غار یخ مراد رسید.

    ماشین شخصی

    برای رسیدن به غار یخ مراد باید جاده چالوس را پیش بگیرید در کیلومتر 60 جاده پس از روستای نسا در سمت چپ جاده پلی وجود دارد که به جاده‌ای خاکی می‌رسد. پس از طی 12 کیلومتر در این جاده به یک دو راهی می‌رسید. سمت چپ به طرف روستای آزادبر و سمت راست به طرف دهانه غار یخ مراد می‌ رسد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    سخت ( صعود با استفاده از طناب )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.