0
از0 نظر

قدمگاه اسلامیه (قدمگاه تفت)

    1263
    نمایش

    قدمگاه اسلاميه تفت، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری مذهبی و قدمت دار استان یزد است که در شهرستان تفت و روستای اسلامیه قرار دارد. بهتر است بدانید که قدمگاه اسلاميه تفت از سفر تاريخي امام رضا (ع) در قرن سوم هجري به جا مانده و در طول دوره‌هاي مختلف به ياد آن حضرت مورد توجه بوده و فعالیت ‌هایی در جهت نگهداری، مرمت و حفاظت آن صورت گرفته است. امروزه این جاذبه مقدس، مورد توجه بسیاری از اهالی منطقه، گردشگران و علاقه مندان قرار می گیرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    زمان مناسب بازدید قدمگاه اسلامیه (قدمگاه تفت)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    مشخصات قدمگاه اسلامیه (قدمگاه تفت)

    قدمگاه اسلامیه تفت یکی از قدمگاه های مقدس و ارزشمند است که متبرک به قدوم مبارک امام رضا (ع) بوده و به عنوان بنایی مذهبی دارای ارزش و مقام والاییست.

    در اصل حضرت امام رضا (ع) در سفر تاریخی خود به دستور خلیفه مأمون عباسی از مدینه به شهرها و مناطق مختلفی در ایران عبور کردند در برخی از مکان ها درنگ یا توقف کوتاهی داشتند که از این مکان ها با عنوان قدمگاه یاد می شود.

    تاریخچه قدمگاه اسلامیه (قدمگاه تفت)

    در مورد قدمت این جاذبه باید بگوییم که بنای آن در سال 512 هجری قمری به فرمان گرشاسب بن علی بن فرامرز، یکی از امرای دیلمی ساخته شد و مردم محلی در مورد ساخت قدمگاه تفت، قدمت آن را به زمان آل‌کاکویه می دانند و بانی آن با توجه به کتیبه موجود در محراب آن سلطان قطب‌الدین است.

    در سال ۵۱۲ ه.ق و در آن زمان این بنا به مسجد مشهر امام رضا (ع) معروف بود و تاکنون همچنان مورد توجه زوار و عاشقان امام هشتم شیعیان قرار می گیرد.

    ویژگی‌ها قدمگاه اسلامیه (قدمگاه تفت)

    وجود نخلی در خارج این محوطه، نشانگر رونق این قدمگاه در ایام سوگواری امام حسین (ع) است.

    سیمای عمومی قدمگاه اسلامیه (قدمگاه تفت)

    ساختمان بنا به صورت چهارضلعی است که هر ضلع آن از داخل 8 متر و حدود ۳ متر ارتفاع دارد که گنبدی از جنس آجر بر روی آن قرار دارد. در قسمت زیرین گنبد سوره الفتح با خط کوفی و گچ بری های گلدار تزئین و درج شده است. درب های قدمگاه نیز همگی دارای طرح های مشبک و طرح دار دارند و پنجره های آن از جنس چوب و دارای نقوش منحنی و ساده زیباییست.

    هنگام بازدید از این جاذبه، شاهد سنگ تاریخی محراب از جنس مرمر و به ابعاد 60*160 متر با دو حاشیه و یک متن به خط کوفی خواهید بود و علاوه بر آن، محراب قدمگاه دارای تزئینات و گچ کاری های سنتی و زیباییست و در قسمت ورودی مسجد زنانه در چوبی زیبا و مشبکی قرار دارد.

    سایر اطلاعات قدمگاه اسلامیه (قدمگاه تفت)

    روستای اسلامیه تفت، جز آن دسته از روستاهایی است که با وجود پیشرفت تکنولوژی، تمایل به زندگی شهری و شهرنشینی و تغییر سبک زندگی مردم؛ کماکان اصالت خود را حفظ کرده و هنگام بازدید از آن شاهد خانه های قدیمی ساخته شده از مصالح سنتی و سبک زندگی ساده و روستایی ساکنان آن خواهید بود.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.