0
از0 نظر

قلعه تاریخی دیشموک

    481
    نمایش

      قلعه دیشموك یکی ازاین مجموعه های باارزش است که درمنطقه کهگیلویه قرار گرفته است. قلعه تاریخی دیشموک، با ابعاد تقریبی ۲۵۰ در۲۵۰ متر و ارتفاع حدود ۲۵ متر بر بلندای صخره ای گچی واقع شده است و در نوع خود بی نظیر است.در زیر قلعه آثاری وجود دارد که قدیم تر از خود قلعه است و مربوط به دوره ساسانیان بوده و بعدها قلعه بر روی خرابه های آن آثار ساخته شده است.نوع مصالح ساختمانی که در این قلعه بکار برده شده است عبارتند از سنگ و ملات و گچ که دارای استحکام خوبی هستند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قلعه تاریخی دیشموک

    قلعه دیشموک ازدیدنی های استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود و بر بلندای صخره‌ای گچی و در غرب شهر دیشموک قرار گرفته است. ابعاد تقریبی آثار فوق حدود ۲۵۰ در ۲۵۰ متر و ارتفاع آثار حدود ۲۵ متر است. 

    تاریخچه قلعه تاریخی دیشموک

    قلعه تاریخی دیشموک از مکان‌های تاریخی است که قدمت لایه‌های زیرین آن به دوره اشکانی و ساسانی می‌رسد به ویژه سازه غربی صخره آن مرتبط با دوره اشکانی است. بافت معماری جدید آن به دوره‌های زندیه و قاجاریه می‌رسد.

    سایر اطلاعات قلعه تاریخی دیشموک

     نوع مصالح ساختمانی که در این قلعه بکار برده شده است، عبارتند از سنگ و ملات گچ که استحکام زیادی دارند. برای تامین آب آشامیدنی ساکنین قلعه و راه ورودی قلعه، راهی خاص و زیرزمینی وجود دارد که طول آن بیش از ۲۰۰ متر است.

    نکات منفی قلعه تاریخی دیشموک

    این بنای تاریخی با ارزش این روزها در بدترین وضعیت ممکن به سر می‌برد و رنج از دست دادن تنها اثر تاریخی دیشموک برای مردمی که به آثار فرهنگی و اهمیت آن مطلع هستند، بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

    چندین سال پیش در بهار سال ۱۳۹۳ به دلیل بارش باران و ایجاد ترک خوردگی در دیواره‌های این بنا، ضلع جنوبی آن تخریب شده و فرو ریخت و مردم این شهر را دچار وحشت کرد. از آن پس، ساکنین اطراف قلعه شاهد به سرقت رفتن داربست‌های دور این قلعه بودند که با جلوگیری از ریزش دیوار قلعه، آن‌ها را از خطر مرگ نجات می‌داد.

    زمان مناسب بازدید قلعه تاریخی دیشموک

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.