0
از0 نظر

قلعه تمین

    29
    نمایش

    قلعه تمین، جاذبه‌ای تاریخی و ۲۵۰ ساله در شهرستان میرجاوه استان سیستان و بلوچستان است که در دل روستایی به همین نام قرار دارد. این قلعه در ارتفاع ۲۵ متری از سطح دره تمین مرکزی واقع شده و بر فراز صخره‌ای بلند خودنمایی می‌کند. برای ساخت ساختمان قلعه تمین نیز از مصالح بومی ساده‌ای همانند سنگ و گل رس استفاده شده است. در گذشته قلعه تمین به عنوان مرکز فرماندهی حاکمان منطقه همچون سید خان، مدت خان و نورمحمد خان مورد استفاده بوده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    تاریخچه قلعه تمین

    براساس شواهد موجود، قدمت قلعه تمین به ۲۵۰ سال قبل مربوط می‌شود. در واقع این قلعه مرکز فرماندهی حاکمان زمان خود بوده است.

    مشخصات قلعه تمین

    از مشخصات مورد توجه قلعه تمین می‌توان به مساحت ۳۰۰۰ مترمربعی آن اشاره کرد. برای ساخت بنای این قلعه تاریخی از مصالح بومی و در دسترسی مانند سنگ و گل رس استفاده شده است.

    سیمای عمومی قلعه تمین

    قلعه تمین در روستایی به همین نام قرار گرفته است. روستای تمین از جمله جاذبه‌ها و مقاصد گردشگری سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود که در همسایگی کوه تفتان قرار دارد. گیاهان انبوه، درختان میوه مانند انجیر، توت، شاه‌توت، گلابی، انگور، هلو، آلبالو و زردآلو، چشمه‌های روان و جاذبه‌های تاریخی متعدد مانند چله خانه؛ همگی بر جذابیت و اهمیت روستای تمین در میان گردشگران تاثیرگذار هستند.

    زمان مناسب بازدید قلعه تمین

    فصل سفر به سیستان و بلوچستان، فصل بهار و اوایل پاییز است. البته این استان اوایل دی تا اوایل بهمن نیز آب و هوای خنک و مطلوبی را به خود می‌بیند.

    نکات مثبت قلعه تمین

    قلعه تمین مساحتی حدود ۳۰۰۰ متر مربع و ۲۵ متر ارتفاع از سطح دره تمین مرکزی دارد و بر فراز صخره‌ای بلند با مصالح بومی همانند سنگ و گل رس ساخته شده است. این قلعه با قدمتی حدود ۲۵۰ سال، مرکز فرماندهی حاکمان منطقه همچون سید خان، مدت خان و نورمحمد خان بود. در حال حاضر دیواره‌های قسمت شمالی و حدود ۵۰۰ متر مربع از خود بنا باقی مانده است که توجه مسئولان را برای جلوگیری از تخریب آثار باستانی در این استان محروم می‌طلبد.

    نکات منفی قلعه تمین

    متاسفانه در حال حاضر بخش عمده‌ای از بنای قلعه تمین به مرور زمان، بر اثر بی‌توجهی مسئولین و عدم نگهداری صحیح، از بین رفته و تنها دیواره‌های قسمت شمالی و حدود ۵۰۰ متر مربع از خود بنا باقی مانده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها