0
از0 نظر

قلعه جلال الدین گرمه

    918
    نمایش

    قلعه جلال الدين گرمه، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی استان خراسان شمالی است که جز برجسته­ ترين قلعه­ هاي نظامي این استان نیز به شمار می رود. قدمت بنای این قلعه به سده­ هاي 7-6 هجري بر می گردد و برای ساخت آن از مصالحی چون سنگ و ساروج به صورت يک شش ضلعي منظم روي سطحي ناهموار و صخرهاي تپه اي بلند استفاده شده است. امروزه، بناي اين قلعه به عنوان موزه به فعاليت مي پردازد و نام آن به ثبت ملي رسيده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قلعه جلال الدین گرمه

    موقعيت جغرافيايي قلعه بر سر راه ارتباطي شهرها و مراکز مهم شمال شرق فلات ايران همچون نيشابور، جرجان، مرو و خوارزم اهميت راهبردي قلعه را دو چندان مي­کرد. قلعه جلال الدين از نظر ابعاد معماري در نوع خود کم نظير است و باروي آن در تراز پایین و تا ارتفاع 5 متری نزديک به 3 متر ضخامت دارد. روي هم رفته بلنداي بارو در ضلع شرقي حدود 15 است.

    تاریخچه قلعه جلال الدین گرمه

    سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با هدف احياي قلعه جلال الدين به عنوان موزه از سال 1386 مطالعه و مرمت اين بنا را به طور متمرکز آغاز کرد و در خرداد سال 1390 اين بنا با عنوان موزه معرفي شخصيت هاي جلال الدين شهير تاريخ ايران با تاكيد بر شخصيت جلال الدين خوارزمشاه افتتاح شد.

    ویژگی‌ها قلعه جلال الدین گرمه

    در کف برج ها و راهروهاي تراز فوقانی باروي قلعه خمره هاي بزرگي کار گذاشته شده که در مواقع نياز آب يا آذوقه مورد نياز را تامين مي کرده است. هر يک از اين خمره ها نزديک به 150 لیتر حجم دارند و با در نظر گرفتن مجموع 128 خمره موجود در فضاهاي مختلف برآورد مي­شود در اين ظروف حدود 19000 لیتر یا20 تن مايع يا غله ذخيره مي­شده.

    بعلاوه چاهی به قطر حدود 3 متر در گوشه ي غربي حیاط قلعه حفر شده است که شايد دسترسی قلعه نشینان به منبع آب دایمی را فراهم مي کرده و با توجه به بستر صخره اي قلعه، بی تردید حفر اين چاه در دل سنگ از شاهکارهای مهندسی در زمان خود بوده است.

    سایر اطلاعات قلعه جلال الدین گرمه

    با توجه به معروف بودن قلعه به «قلعه جلال الدين» و اينكه نمي توان آن را به يقين به هيچ کدام از شخصيت هاي معروف جلال الدين در تاريخ ايران منسوب کرد در ضلع شرقي موزه در طبقه اول شرح احوال و آثار شخصيت هاي معروف جلال الدين در قالب تابلوهايي به بازديدكننده معرفي شده است.

    يكي از وي‍ژگي هاي منحصر به فرد اين موزه-قلعه كه آن را از نظر محتوايي از نمونه هاي مشابه خود متمايز ساخته شيوه پرده خواني و نقالي در آن است كه نوعی نمایشِ مذهبی و ملي ایرانی است. در این نمایش،داستان تصويري نقش شده بر پرده هاي درون هر برج به شيوه نقالي روايت مي شود كه طي آن وقايع تاريخي دوران مغول و مصایب اولیای دین با کلام آهنگین بازگو مي شود. برجهاي موجود در موزه به اين نوع روايتگري اختصاص داده شده است و در هر برج پرده اي با داستاني جداگانه نصب شده است.

    از ويژگي هاي دیگر اين موزه، استفاده از سيستم ديجيتال براي پخش اين نوع روايتگري در هر کدام از برج ها به صورت جداگانه مي باشد . ساير قسمت هاي نمايشي موزه در مسيرهاي بازديد قرارگرفته که اين ويژگي به بازديد امكان مي دهد تا ضمن حرکت در مسير و مرتفع ترين قسمت هاي قلعه، با ويژگي هاي معماري نظامي، مصالح بکار رفته، خمره هاي تاريخي كار گذاشته شده در دل ديوارهاي قلعه و در نهايت شيوه هاي تدافعي قلاع تاريخي از نزديک آشنا گردد.

    سیمای عمومی قلعه جلال الدین گرمه

    هنگام بازدید از این قلعه با جاذبه ای تاریخی که از سنگ، گچ و آجر ساخته شده رو به رو خواهید شد.

    زمان مناسب بازدید قلعه جلال الدین گرمه

    فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    نکات مثبت قلعه جلال الدین گرمه

    قلعه جلال الدین در تاریخ 3 بهمن 1356 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.